Výsledek tak asi nevypadá, ale soutěžní kategorie nám v letošním roce daly zabrat tak, jako nikdy jindy. Změny měly být hodně radikální a z původní verze neměl zůstat kámen na kameni.
AZ pneu Tuning Cup 2012
Už dlouho dobu v nás totiž zrála myšlenky na nové rozdělení podle stupně či stylu úprav, po kterém volali i někteří soutěžící. Pryč by tak bylo dělení podle značky vozu nebo země jeho výroby. Mnohem důležitější by byl samotný rok výroby a styl, v jakém je upraven.
Tohle není pro porotu totiž vůbec lehká věc
Decentně upravená Honda Civic na pěkných kolech s novým lakem, ale téměř bez karosářských úprav s mini změnami v interiéru, už by tak třeba nesoutěžila se Civicem Pavla Kočendy, který celkově zvítězil v AZ pneu Tuning Cupu 2010. Stejně tak Škoda 1000MB v klasickém stylu by už neměřila síly s „tisícovkou“ Roberta Beneše. Prostě a jednoduše, všechny soutěžní vozy měly být rozděleny zhruba do 18 kategorií, které byly definovány podle stupně jejich úprav a roku výroby. V některých kategoriích by tak odpadlo i srovnávání téměř historických kousků s modely, které vyjely z továrny třeba před dvěma lety.
Šla nám doslova hlava kolem
A proč zůstanou tyto návrhy i nadále pouze v teoretické rovině? Po neskutečném množství hodin diskuzí, návrhů a kombinování jsme dospěli k názoru, že zavést stávající systém pro potřeby AZ pneu Tuning Cupu prostě nejde. Hlavním důvodem je počet soutěžních vozů, které navštěvují jednotlivá kola soutěže. Těch je v průměru kolem 80, ale může jich být i 130, záleží vždy na konkrétním srazu a samozřejmě i na počasí. Problematické je také stanovení limitů, kdy vůz ještě spadá do kategorie prvního stupně úprav (říkejme jí třeba Street) a kdy už by měl postoupit do kategorie jiné (pracovně ji můžeme nazvat Exclusive nebo Hard Core). Vzali jsme dokonce všechna registrovaná auta z let 2010 a 2011 a snažili se je zařadit tímto novým způsobem. Věřte, že nám z toho šla doslova hlava kolem. Uvedenému systému ale i nadále fandíme, má mnohé výhody, ale dá se dobře aplikovat jen v případě, že je na rozdělení vozů hodně času a celkově jich soutěží třeba tři desítky. Pokud ale pracujete v časové tísni a vozů vám přijede více než stovka, je to opravdu nereálné…
Soutěžní kategorie 2012
Tolik na vysvětlení, ať máte přehled, jaké byly nápady a proč určení soutěžních kategorií pro rok 2012 trvalo tak dlouho. Změny tedy jsou, ale rozhodně ne tak velké. Soutěžních kategorií je nakonec celkem šestnáct a mají tuto podobu:
Základní soutěžní kategorie:
AUDI & BMW Scene & Mercedes Scene
VW&SEAT Oldies Scene
VW&SEAT Modern Scene
Škoda Oldies Scene
Škoda Scene
Škoda Modern Scene
OPEL Scene
Ford Scene
Japan&Asia Scene
French Scene
Italian Scene
Other Scene
Classic Cars
Doplňkové soutěžní kategorie:
A&T Nováček roku 2012
Cena poroty
Best of Best – nejlepší vůz srazu
Silná německá trojka
Mezi největší změny patří nová kategorie pro silnou německou trojici AUDI – BMW – Mercedes. Tyto značky mezi sebou odjakživa soupeří v prodejnosti a jejich vozy k sobě mají koncepčně velice blízko. Dosavadní účast v samostatných kategoriích AUDI a BMW nebyla nijak oslňující, takže souboje budou jistě zajímavější. Vozy AUDI někdy soutěží také se značkami VW nebo SEAT, ale podle nás je logičtější porovnávat model A4 s BMW E46 nebo Mercedesem CLK, než s Volkswageny Polo nebo Golf. Mercedesy zase dříve jezdily v Other Scene a mohly se tak potkat třeba i s Trabanty, což z logiky věci nebylo také zrovna správně …
Classic Cars
Novinkou je i kategorie Classic Cars, která by měla částečně navázat na Oldies Scene fungující v minulých letech. Jak jste si jistě všimli, chybějí ale doplňkové kategorie, tzn. třeba ocenění za nejlepší interiér či motor. Ty nově nahradí speciální ocenění poroty soutěže, která může soutěžící odměnit za jejich velkou snahu a zlepšení v průběhu roku, neotřelý nápad nebo třeba pěkný motor. Cenu můžete získat vlastně za cokoliv, co porotu zaujme – ať už to bude povedený RAT, zajímavé aranžmá, krásná kola nebo dostatečný počet sličných dam pohybujících se v okolí vozu J. Motivovat tak můžeme i nováčky soutěže nebo kohokoliv dalšího.
Nováček roku 2012
Když už jsme u těch nováčků, mrkneme na kategorii, po roční pauze je opět vypsána ve spolupráci s časopisem Autosport&Tuning kategorie A&T Nováček roku 2012. Její pravidla si přiblížíme zase příště … jednu věc ale zmíníme už nyní. Na hodnocení nejlepších nováčků má velký vliv také redakce časopisu Autosport&Tuning, za tým AZ pneu Tuning Cupu hodnotí hlavní pořadatelé, nikoliv jen členové poroty, kterou znáte z tuningových srazů. Výhodou pro nováčky je určitě i to, že mohou souběžně soutěžit v základní kategorii, do které jejich vůz spadá. Tak to určitě zkuste!
Kategorie už tedy znáte – pokud máte aktuální fotky, můžete se do soutěže AZ pneu Tuning Cup zaregistrovat s předstihem z pohodlí domova už nyní. (více informací ZDE). Děkujeme a těšíme se na vaše přihlášky a celou letošní sezónu!
Text: AZ pneu Tuning Cup 2012 – Alesh