V automobilce ŠKODA AUTO byl dnes položen základní kámen nového centra se stanicemi pro zkoušky agregátů. Do rozšíření stávajícího Technologického a vývojového centra v Česaně, v blízkosti hlavního sídla podniku v Mladé Boleslavi, bude ŠKODA investovat př
V Česaně byl položen základní kámen
Do roku 2018 mají prodeje značky vzrůst na minimálně 1,5 milionu vozidel ročně, v budoucnu má každých šest měsíců přijít na trh nový nebo přepracovaný model ŠKODA. „Je zřejmé, že takováto ofenzíva modelů vyžaduje investice ve všech oblastech. Také a právě v České republice. Náš vývoj je centrálním faktorem úspěchu, jeho rozšíření je důležitým příspěvkem k naší růstové strategii 2018. Nové centrum pro testování motorů je důležitou investicí pro úspěšnou budoucnost značky ŠKODA,“ říká Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva ŠKODA AUTO při příležitosti dnešního položení základního kamene. „Současně tím posilujeme technologickou kompetenci značky pro celý koncern Volkswagen. S novými stanicemi pro testování motorů a komponentů dále rozšiřujeme naše know-how na tomto úseku vývoje,“ řekl šéf ŠKODA AUTO v Česaně.
ŠKODA Auto
Již dnes ŠKODA provádí v rámci svazku koncernu důležité vývojové práce u elektrických komponentů, brzd, převodovek a motorů. Nyní zahajovaná nová výstavba představuje jednu z největších investic v oblasti vývoje, které se v současné době realizují v České republice. Celková výše investice u této první etapy rozšíření dosahuje 34 miliony euro. Za to český výrobce automobilů postaví na pozemku bývalého lihovaru v Česaně nový komplex budov s napojením na stávající pozemek Technického vývoje ŠKODA.
Centrum pro testování motorů
Nové testovací centrum agregátů bude mít ve svém jádru 15 zkušebních stanic pro motory s výkonem od 250 do 400 kW. V budoucnu bude možno kromě zkoušek nových generací motorů, připravovaných pro sériovou výrobu, provádět na nejvýkonnější stanici o výkonu 400 kW rovněž vysoce dynamické testy, jaké jsou na příklad nutné pro aktivity značky v oblasti motoristického sportu. Šest dalších speciálních zkušebních stanic se používá pro funkční a vytrvalostní testy jednotlivých komponentů a systémů spalovacích motorů. S pomocí těchto zkušebních stanic lze efektivně prověřit správnou funkci a životnost součástek motoru a pomocí zkušební stanice pro komponenty prověřit i akustické chování agregátů. Vzhledem k neustále rostoucím požadavkům při globálním použití motorů bude v novém centru také možné vyvíjet agregáty pro nejrůznější trhy po celém světě – rozloženě na různé druhy paliva včetně LPG, CNG a etanolu. Rovněž tak lze na místě vyzkoušet provoz motorů s různými druhy paliva.
V rámci rozšíření plánuje ŠKODA AUTO vytvoření nových pracovních míst v Technickém vývoji. Postupně má být zaměstnáno minimálně 40 nových specialistů. Další vysoce kvalifikovaná místa by mohla vzniknout u externích dodavatelů.
Nové centrum se zkušebními stanicemi pro agregáty vzniká jako ekologická stavba s využitím nejmodernějších technologií. Výkonné zkušební stanice na příklad budou moci vracet elektrický proud do napájecí sítě nebo jej poskytnout pro přímou spotřebu v budově. Také rekuperace tepla vznikajícího při testování motoru z okruhu chlazení a odsávání spalin slouží systému vytápění v budově a provádí se přes výměníky tepla – další konkrétní příklad snahy automobilky ŠKODA AUTO o udržitelný rozvoj.
ŠKODA má v Česaně třetí největší vývojové středisko koncernu Volkswagen a jedno z nejmodernějších v automobilovém průmyslu. Stávající Technologické centrum ŠKODA bylo uvedeno do provozu v roce 2008 a od té doby bylo stále rozšiřováno. V roce 2009 bylo rozšířeno o dvě klimatické komory pro dlouhodobé testy vozidel, jakož i pro testy topení vozidel a klimatizace. Koncem roku 2010 se přidružily nové zkušební stanice pro akustické testy. V roce 2011 ŠKODA navíc integrovala do svého Technického vývoje zkušební polygon v Úhelnici u Husí Lhoty. Polygon slouží k provádění dynamických zkoušek a crashtestů.
Místní tým, čítající zhruba 1.800 osob, provádí vývoj nejen pro vlastní značku, ale realizuje i zakázky na vývoj pro koncern a další zúčastněné značky. V oblasti agregátů sem v současné době patří třeba vývoj nových čtyřválcových motorů MPI, které jsou – robustní a cenově výhodné – konstruovány v Česaně speciálně pro požadavky globálních rostoucích trhů a jsou zde testovány pro pozdější nasazení v sériové výrobě.
Výstavba centra se stanicemi pro zkoušky agregátů je plánována na pozemku jako první, podstatná etapa výstavby celého komplexu. Pro ten je plánována také centrála ŠKODA Motorsport a rozšíření designérského centra ŠKODA. Nová výstavba komplexu a jeho provoz probíhají dle hledisek trvale udržitelného rozvoje. Kolem staveb je založeno cca 48.000 m2 zelených ploch, při tom mají být rozsáhle zachovány původní stromy rostoucí na pozemku.
Vedle rozšíření Technologického centra ŠKODA AUTO v současné době realizuje projekty další. Výrobce automobilů posiluje svoji základnu v tuzemsku, rozšiřuje kapacitu montážních závodů pro automobily v Mladé Boleslavi i v Kvasinách a připravuje sériovou výrobu moderních automatických dvouspojkových převodovek (DSG) v závodě ve Vrchlabí. Rozšiřuje se také ŠKODA Parts Center pro originální díly a příslušenství a probíhá komplexní renovace ŠKODA AUTO Muzea v Mladé Boleslavi. Otevření muzea je předpokládáno ke konci roku 2012.