Pět tisíc kilometrů za volantem vozu ŠKODA Superb Combi s motorem 2,0 TDI na silnicích slunné Itálie, hornatého Rakouska nebo deštivého Německa ukázaly přednosti největšího vozu se znakem ŠKODA.
ŠKODA Superb
První vozy s označením SUPERB se na silnicích objevily již v třicátých letech minulého století a patřily k luxusním vozům své doby. Po vstupu značky s okřídleným šípem ve znaku do koncernu VW byl v roce 2001 na ženevském autosalonu představen prototip pod označením Škoda Montreux a v prosinci téhož roku se začal prodávat pod označením Superb.
V březnu 2008 byla představena druhá generace vozů Superb a na podzim roku 2009 se představil i Superb Combi. Do konce roku získal od anglického časopisu Top Gear titul Luxury Car of the Year (Luxusní auto roku). V německém časopise Auto Motor und Sport získal první místo v anketě nejlepších aut 2012 s více než 22% hlasů v kategorii dovezených automobilů.
Škoda Superb Combi 2,0 TDI
Dokonalé linie vozu Superb Combi se setkávají s dynamickým stylem a velkým prostorem. Již při letmém pohledu upoutá svou celkovou harmonií. Zadní části vozu přitom nechybí lehkost, ačkoli ukrývá objemný zavazadlový prostor. Střešní spoiler s integrovaným brzdovým světlem přispívá jak k eleganci, tak i k optimální aerodynamice. Střešní nosič dokresluje jedinečnou siluetu vozu a elegantním prvkem je i střešní anténa ve tvaru ploutve. Panoramatická střecha je pro ty, kteří si chtějí ještě více užívat světla a pocitu neomezeného prostoru.
Bi-xenonové světlomety představují špičkovou technologii, která umožňuje automatické nastavení podle jízdní situace v závislosti na rychlosti. K pohodlnému nakládání převážených věcí slouží i elektrické otevírání a zavírání pátých dveří. Ty skrývají zavazadelník o objemu 633 litrů (při sklopení zadních sedadel 1.865 l).
V našem případě se pod kapotou skrýval dvoulitrový naftový motor s vysokotlakým vstřikováním paliva systému common-rail. K dispozici jsme měli výkonnější verzi se 125 kW. Každý naftový motor obsahuje filtr pevných částic, který zajišťuje produkci čistších a k životnímu prostředí šetrnějších výfukových plynů. Cena s tímto motorem startuje pod sedmisty tisíci a končí u čtyřkolky pod milionem.
Interiér se vyrábí ve třech výbavách (Active, Ambition, Elegance). My jsme šli zlatou střední cestou, kde oproti verzi Active nabízí výbava Ambition dvouzónovou klimatizaci Climatronic, tempomat, vyhřívání předních sedadel, MAXI DOT, vyjímatelný vak UNIBAG a další prvky.
Velká fotogalerie ŠKODA Superb 2.0TDi
SKODAHOME testuje
S vozem jsme najeli necelých 5.000 kilometrů. Trasa střídala nekvalitní české silnice, rychlé německé dálnice a dále pak hornaté Rakousko nebo silnice horké Itálie. Testovanou trasu jsme jeli čtyřikrát a pokaždé jinak naložení a jiným stylem jízdy.
První cesta byla klidná rodinná jízda s plně naloženým vozem. Nejhorší byl noční hornatý úsek přes Alpy, kde nás zastihl déšť s mlhou. Při průměrné rychlosti 100 km/h si Superb řekl o 6,2 l/100km. Se spotřebou by byl spokojený každý majitel, a zvláště ti, pro které je spotřeba na prvním místě.
Nejvíce jsme si užili třetí jízdy, kdy jsme hlavně díky neomezené rychlosti na německé dálnici dosáhli průměrné rychlosti 122 km/h a spotřeba ve dvou lidech činila 7,2 l/100km. Mysleli jsme si, že to pro nás byla asi nejzajímavější část testování, ale zpáteční cesta s plně naloženým supem potvrdila, že Škoda Superb Combi je elegantní, rychlé, ale i šetřivé auto.
Cesta domů z dovolené s napěchovaným vozem, čtyři dospělí a jedno dítě utekla dříve, než jsme očekávali. Motor si s naloženým vozem poradil i v Alpských stoupáních a na německé dálnici v pohodě držel stabilní rychlost přes 200 km/hodinu. Nás v tu chvíli hlavně zajímala spotřeba a jízdní vlastnosti. Pravda je, že ve vysokých rychlostech byla cítit naložená zadní část, a řidič musel s tímto prvkem počítat. Ale jaké překvapení na nás čekalo, když průměrná rychlost atakovala stodvacítku (119 km/h) a spotřeba nepřekročila 7,5 l/100km.
Závěrem shrneme naše pocity z testování škodováckého největšího vozu. Vůz Škoda Superb Combi je pohodlné auto vhodné jak na krátké, tak i dlouhé vzdálenosti. Dvoulitrový naftový motor o výkonu 125 kW disponuje dostatečným výkonem i pro naložené auto a přitom si zachovává příznivou spotřebu. Ta dramaticky nestoupne, ani když povolíte koním uzdu. Musíme pochválit i jízdní vlastnosti, kdy vozidlo dobře drželo jak na suchém tak na mokrém povrchu. Zvláště při druhé jízdě jsme s vozem absolvovali 600 km v kuse za velkého deště.