U příležitosti "Slet eMBeiXů 2013" byl v Mladé Boleslavi v prostorách parkoviště Muzeum ŠKODA představen znovuzrozený prototyp ŠKODA 990 ROADSTER, nebo lidově řečeno eMBeiXo v kabrioletu.
ŠKODA typ 990
Po odskoušených prototypech přišla škodovka s úplně novou koncepcí lidového vozu, který měl samonosnou karoserii a motor s hliníkovým tlakově litým blokem. V letech 1960 započala výroba padesáti kusů prototypové série ŠKODA 990 NOV Favorit. Po roce 1962 až do vzniku sériové výroby v roce 1964 bylo ještě vyrobeno několik dalších prototypů, které většinou již měly finální podobu embéčka.
Velká fotogalerie ŠKODA 990 ROADSTER
ŠKODA 990 ROADSTER – 1962
Jedním z nich byl i již druhý vyrobený roadster s pevnou odnímatelnou střechou Hardtop a zajímavostí bylo pravostranné řízení. Byl vyroben v roce 1962 v Kvasinách. Měl již sériové provedení předních blatníků a větracích mřížek na zadních blatnících. Specialitou byla masta kvasinského vývoje. Vůz dostal bílou barvu v kombinaci s černou střechou.
Po provedených zkouškách a rozhodnutí, že roadster do výroby nepůjde, byl prodán zaměstnanci. Zde vůz časem změnil barvu na modrou, a po nehodě dostal dokonce čtyřdvéřovou karoserii. Zde ho objevili Michal s Petrem a rozhodli se znovuzrodit legendu – eMBeiXo v kabrioletu. Jako dárce orgánů bylo použito klasické eMBeiXo.
Výsledek byl představen na letošním Sletu eMBeiXů před Muzeem ŠKODA a v Mladé Boleslavi. Tím se na silnice vrátila legenda ŠKODA 990 ROADSTER a hned na první pohled bylo patrné, že Petr odvedl při renovaci kus poctivé práce. Zajímavostí je i prototypový blok motoru, který nemá boční kryt tyček ventilů.
ŠKODA 1000 MB
Embéčko, jak se lidově říkalo vozu Škoda 1000 MB se zrodilo roku 1964, kdy škodovka přišla s úplně novou koncepcí lidového vozu. Na tu dobu moderní, samonosná karoserie s hliníkovým motorem uloženým vzadu. Tomuto litrovému motoru se také říkalo čtvercový, protože jeho vrtání bylo stejné jako zdvih (68mm). Do roku 1969 se vyrobilo 349.348 kusů všech typů (MB, MBG, MBX)
Velká fotogalerie ŠKODA 990 ROADSTER
ŠKODA MBG a MBX
V roce 1966 přišly do výroby i typy Škoda 1000 MBG de Luxe a MBX de Luxe. Tyto dvě verze byly tak zvaně sportovní, s dvoukarburátorovým výkonnějším motorem. čtyřdvéřové verze MBG bylo vyrobeno 3 287 kusů a vzácnější dvoudvéřové MBX jen 1 403. Vše vyvrcholilo v roce 1967, kdy se obsah motoru zvýšil na 1,1 litru a auta nesla označení Škoda 1100 MB de Luxe (22 487 kusů) a 1100 MBX de Luxe (1 114 kusů).
Vozidlo je sice nově postavené, ale má svoji zajímavou historii. Výsledek celé práce Vám nejvíce přiblíží fotogalerie, kterou pro vás nafotil Olin.