O první sobotě v měsíci září, opět zaburácely motory na slavné trati Zbraslav – Jíloviště, kde se jel již 46.ročník jízdy pravidelnosti do vrchu, který pořádal VETERAN CAR CLUB Praha.
Vůz Laurin & Klement vyhrává první ročník
Nejprve si připomeneme trochu historie tohoto závodu, která se začala psát v roce 1908,tehdy se jel první ročník, který byl pořádán na závěr Pražského autosalonu. Začátek tratě byl umístěn na Zbraslavské náměstí a cíl byl po 5,5 kilometrech na kopci Cukráku před obcí Jíloviště. Již na první ročník se dostavilo 17 motocyklů a 16 automobilů a průměrná rychlost na trati se pohybovala okolo 100 km/hod. Vítězem roku 1908 se staly vozy značky Laurin & Klement pod vedením Otty Hieronymuse.
1926 vítězí Eliška Junková
Závod Zbraslav – Jíloviště dosahoval největšího rozkvětu v průběhu třicátých let, kdy byl závod zařazen do evropského šampionátu, který se svým významem rovnal závodu Grand Prix. Na start se postavila taková jména, jako jsou Hans J. Stück, Rudolf Carocciola, kníže Lobkowic Jiří Kristián, Čeněk Junek nebo celkový vítěz závodu v roce 1926 slavná Eliška Junková.
46. ročník Zbraslav – Jíloviště
Od roku 1968 se jezdí na slavné trati Zbraslav – Jíloviště jízdy pravidelnosti do vrchu, které pořádá VETERAN CAR CLUB Praha. Letos se jel již 46. ročník a na startu se objevilo přes 150 historických motocyklů a automobilů. Opět ve startovním poli nechyběly formulové vozy v kontrastu se skupinou velorexů. Veteráni jsou rozděleni podle stáří. Motocykly do tří kategorií a automobily dokonce do pěti. Všichni soutěžící museli dvakrát projet trat, pokud možno ve stejném čase. Rozdíl časů pak tvořily trestné body, kde každá setina vteřiny byla trestný bod.
Zbraslavské náměstí plné veteránů
V časných dopoledních hodinách se Zbraslavské náměstí začalo plnit veterány. Návštěvníci zde mohli vidět motocykl Torpedo z roku 1907 nebo nestorku motocyklů B.S.A. Libuši Šulcovou se svoji B.S.A. E 28 z roku 1928. Na start se také na motocyklu postavil i vynikající český břišní a hrudní chirurg Prof.Mudr Pavel PAFKO.
Mezi automobily asi nejvíce zaujal Ford T pana Jiřího Pešana, který svým rokem výroby 1915 byl nejstarším vozem závodu. Nesmíme ale zapomenout na české klenoty, jakými jsou Praga Piccolo, Tatra 11 nebo Škoda 430 pana Ing. Milana Menharta pyšnící se svojí „patinou“.
Zástupce SKODAHOME.cz na startu
Po dvou letech opět byl na startu zástupce našeho klubu SKODAHOME.cz. Na 44.ročníku přijel Olin poprvé na závod Zbraslav – Jíloviště poznávat trať a k překvapení všech si odvezl pohár za třetí místo. Na letošním ročníku již moc radosti nebylo. Problémy s řazením, které mělo jeho eMBéGéčko přispěly k rozdílu 1,793 vteřiny mezi oběma jízdami a v kategorii A5 obsadilo až sedmé místo.