Nová generace modelu ŠKODA Fabia Combi představuje výrazný posun v oblasti snižování spotřeby, emisí a hmotnosti. Jinými slovy: mladoboleslavská novinka šetří nejen životní prostředí, ale také peněženku svého majitele. V porovnání s předchozí generací kle
Škoda Fabia
Díky aplikaci prvků MQB (mj. nové motory, elektromechanické řízení a elektronika) došlo k mezigeneračnímu snížení hmotnosti až o 61 kg. Hmotnost nové generace modelu Fabia Combi přitom začíná na pouhých 1 004 kg. Ve výsledku tak na trh přichází nejagilnější, nejekologičtější, nejhospodárnější a současně nejlehčí Fabia Combi všech dob.
„Nová ŠKODA Fabia Combi je opět důkazem mimořádné hospodárnosti vozů značky ŠKODA,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „Při vývoji každého nového modelu je snižování spotřeby, emisí a hmotnosti jedním z nejdůležitějších cílů. Díky využití prvků MQB se s touto výzvou naši inženýři při vývoji nové generace modelu Fabia Combi skvěle vypořádali. Spotřeba od 3,1 l/100 km, hodnota emisí CO2 od 82 g/km a snížení hmotnosti vozu až o 61 kg jsou toho důkazem. Nikdy v historii nebyla Fabia Combi tak ekologická a hospodárná, jako je tomu u její nové generace.“
Nová ŠKODA Fabia Combi bude pro evropské trhy vybavena novými, mimořádně hospodárnými motory. Včetně varianty GreenLine jsou v nabídce tři benzinové a tři vznětové agregáty. Všechny motory splňují novou emisní normu EU 6 a jsou standardně vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Převodovky jsou buď ručně řazené nebo dvouspojková ústrojí DSG.
Kombinovaná spotřeba benzinových motorů začíná na hodnotě 4,7 l/100 km. U naftových agregátů představuje vrchol úspornosti verze GreenLine, která se spokojí s pouhými 3,1 l/100 km.
Tři nové benzinové motory: Od 55 kW do 81 kW (75 k až 110 k)
Paleta benzinových jednotek pro evropské trhy je tvořena novými motory řady EA 211 s třemi a čtyřmi válci, které byly vyvinuty pro nasazení v platformě MQB. Tříválce 1,0 MPI jsou vybaveny nepřímým vstřikem paliva. Čtyřválce jsou přeplňované agregáty TSI o objemu 1,2 litru. Všechny benzinové motory disponují čtyřventilovou technikou a rozvody ozubeným řemenem. Výkonové spektrum začíná hodnotou 55 kW (75 k) a sahá až po 81 kW (110 k) – to je o 4 kW víc než u předchozí generace.
S benzinovým motorem 1,0 MPI/55 kW (75 k) má nová Fabia Combi spotřebu 4,8 l/100 km a emituje 109 g CO2 na kilometr. Maximálního výkonu 55 kW dosahuje tento motor při 6 200 ot./min. Maximálního točivého momentu 95 Nm motor dosahuje při 3 000 ot./min až 4 300 ot./min. Motor 1,0 MPI/55 kW se dodává s pětistupňovou manuální převodovkou.
Rovněž ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou se nabízí nově vyvinutý přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) s přímým vstřikem paliva. Maximálního výkonu dosahuje mezi 4 400 ot./min a 5 400 ot./min. Kombinovaná spotřeba je 4,7 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 107 g/km. Nejvyšší točivý moment 160 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 400 ot./min do 3 500 ot./min.
Vrchol nabídky benzinových motorizací nové generace modelu Fabia Combi představuje přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/81 kW (110 k) spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Maximálního výkonu dosahuje v rozsahu 4 600 ot./min až 5 600 ot./min. S touto pohonnou jednotkou dosahuje Fabia Combi průměrné spotřeby 4,8 l/100 km a emisí 110 g CO2/km. To je o 6 % méně než u předchozí generace s motorem 1,2 TSI/77 kW a paketem Green tec. Nejvyššího točivého momentu 175 Nm dosahuje motor mezi 1 400 ot./min a 4 000 ot. /min. ŠKODA Fabia Combi, vybavená tímto agregátem a manuální převodovkou, dosahuje maximální rychlosti 199 km/h. Alternativou k ručně řazené převodovce je sedmistupňové ústrojí DSG.
Tři nové naftové tříválce: Od 55 kW do 77 kW (75 k až 105 k)
Pro zájemce o naftové agregáty ŠKODA AUTO připravila tři nové přeplňované motory z konstrukční řady EA 288. Jedná se o tříválce 1,4 litru se vstřikováním paliva common-rail a blokem motoru z hliníkové slitiny. Stejně jako u minulé generace vozu Fabia Combi jejich výkonové spektrum sahá od 55 kW do 77 kW. V případě novinky však motory tohoto výkonu dosahují objemu 1,4 litru namísto dosavadních 1,6 litrů. Standardem je Start-Stop a rekuperace brzdné energie.
Nejúspornější vůz řady Fabia Combi má pod kapotou vznětový tříválec 1,4 TDI/55 kW (75 k). Jedná se o verzi Fabia Combi GreenLine, která na trh přijede v druhé polovině roku 2015. Díky kombinaci systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, pneumatik se sníženým valivým odporem a cílených úprav aerodynamiky dosahují „nejzelenější“ Fabia Combi spotřeby pouhých 3,1 l/100 km. To odpovídá emisím CO2 na úrovni 82 g/km.
V okamžiku, kdy nová Fabia Combi GreenLine společně s modelem Fabia GreenLine přijde na trh, zaujme pozici nejekologičtějšího vozu značky ŠKODA s konvenčním pohonem. Bez rozdílu tříd pak bude silnou dvojkou, hned za modelem Citigo G-TEC na stlačený zemní plyn.
V těsném závěsu za motorem pro ekologickou variantu GreenLine je agregát 1,4 TDI s výkonem 66 kW (90 k). S manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje spotřeby pouhých 3,4 l/100 km, což odpovídá 89 g CO2 na kilometr. V porovnání s motorem 1,6 TDI/66 kW s paketem Green tec, který byl používán ve vozech předchozí generace, to představuje zlepšení o zhruba 11 %. Tento motor zaujme nejen svou úsporností, ale také dynamikou. Maxima točivého momentu 230 Nm dosahuje v rozmezí od 1 750 ot./min do 2 500 ot./min. Z 0 na 100 km/h s ním Fabia Combi zrychlí za 11,3 s, ručička rychloměru se zastaví na hodnotě 184 km/h. Tuto motorizaci lze kombinovat také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Nejvýkonnějším agregátem spalujícím naftu je 1,4 TDI/77 kW (105 k). S pětistupňovou manuální převodovkou tento agregát dosahuje spotřeby 3,5 l/100 km, tj. 92 g CO2 na km. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750 ot./min do 2 500 ot./min. ŠKODA Fabia Combi s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,1 s a rozjede se až na 196 km/h.
Technické novinky agregátů modelových řad EA 211 a EA 288
Benzinové motory nové generace modelů ŠKODA Fabia Combi jsou v porovnání s dosud používanými jednotkami úspornější a zároveň lehčí.
Konstrukce motorů TSI je v porovnání s předchozí modelovou řadou EA 111 kompaktnější. Nároky na zástavbový prostor se zmenšily o 50 mm, což pomáhá vytvořit více místa v interiéru. Sjednotila se také zástavbová poloha motorů: ty jsou nyní skloněny stranou výfuku dozadu pod úhlem 12°.
Jednotky 1,2 TSI se mohou pochlubit nejen novou, šestnáctiventilovou hlavou válců, ale také variabilním časováním sacích ventilů. Rozvodový mechanismus je poháněn prostřednictvím ozubeného řemenu. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlakem až 200 barů, u motorů předchozí generace to přitom bylo méně ¬(až 125 barů).
Benzinové motory EA 211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem, nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale také okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Výfukové plyny jsou chlazeny již v hlavě motoru, což snižuje spotřebu paliva zejména při vysokém zatížení.
Mimořádně úsporné nové naftové motory pocházejí z konstrukční řady EA 288. Spotřeba nových agregátů v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,7 l/100 km. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin, jako oxidační katalyzátor a filtr pevných částic, jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.
Nová generace naftových agregátů se vyznačuje nižšími hodnotami spotřeby, emisí, hlučnosti i vibrací. Na kultivovanosti chodu a akustickém komfortu se podílí úpravy ložisek agregátu, nová vyrovnávací hřídel a dvouhmotový setrvačník. Ke snížení hluku přispěl také nový kryt motoru a speciální kryt olejové vany. Zatímco u čtyřválců 1,6 TDI v předchozí generaci pracoval palivový systém s tlaky až 1 600 barů, u nových tříválců 1,4 TDI tato hodnota vzrostla až na 2 000 barů.
Úspora až 61 kg
Důslednou optimalizací se vývojářům nové generace modelu ŠKODA Fabia Combi podařilo snížit hmotnost novinky závislosti na výbavě až na 1 004 kg. Nová generace je tak až o 61 kg lehčí. Hmotnost je závislá na konkrétní konfiguraci vozu. Základní verze s tříválcem 1,0 MPI dokonce startuje na pohotovostní hmotnosti (bez řidiče) 1 004 kg.
Nový vznětový tříválec 1,4 TDI je o 33 kg, resp. o cca 20 % lehčí než dosud používaný čtyřválec 1,6 TDI.
S třetí generací dostane Fabia Combi pro benzinové tříválce manuální převodovku MQ 100 (dosud se používal typ převodovky MQ 200). Výhody jsou jasné: nízká hmotnost a menší olejová náplň. Tato nová manuální převodovka váží pouze 26,6 kg, tj. o 7 kg méně než předchůdce MQ 200. Olejová náplň u MQ 100 činí 1,2 l.
Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo úpravami struktury karoserie. Díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí se podařilo nejen zvýšit torzní tuhost karoserie, ale zároveň také snížit její hmotnost.