Doba jarních prázdnin představuje pro řadu řidičů jednu z největších nástrah chladného období roku. Řidiči, kteří tráví převážnou část zimy v městském provozu, mohou být při výjezdu do hor nepříjemně konfrontováni se zledovatělými vozovkami, rozbředlým sněhem i dalšími nezvykle obtížnými podmínkami. K tomu se přidává skutečnost, že řidiči často považují přípravu na zimní podmínky jednou pro vždy vyřízenou tím, co pro ni vykonali v říjnu. Od té doby už většina z nich vozidlo a jeho vybavení z hlediska připravenosti k zimnímu provozu prakticky nekontroluje.
„Mnoho řidičů si ani neuvědomuje, jak čas letí. Žijí v domnění, že když na podzim vůz na zimu dokonale připravili, nyní mohou zcela v klidu vyrazit na jarní prázdniny. Od té doby však v některých případech utekly i více než čtyři měsíce a po takové době si každý vůz rozhodně žádá další kontrolu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto International. „Největší pozornost by při ní řidiči měli věnovat pneumatikám a provozním kapalinám,“ dodává.
V případě pneumatik je vhodná nejen kontrola tlaku, ale také hloubky dezénu. To, že v říjnu hloubka dezénu splňovala předepsané minimum, rozhodně neznamená, že odpovídá zákonným požadavkům ještě i na konci února. Pokud jde o provozní kapaliny, doporučuje se před odjezdem na jarní prázdniny samozřejmě zejména kontrola stavu kapaliny do ostřikovačů. Všichni vědí, co může napáchat nízký podíl nemrznoucí směsi v případě, že teploty klesnou pod nulu. Stírátka se doporučuje vyměňovat po půl roce, jejich životnost významně snižuje, když si řidič šetří námahu tím, že odstraňuje námrazu na skle pomocí ostříkávání a stírání.
Pozornost vyžadují i těsnění dveří. Právě na konci zimy, kdy dochází k velkým rozdílům teplot v noci a přes den, hrozí, že ve dveřích zamrzne zateklý tající sníh nebo dešťová voda.
Kontrola funkčnosti a správného seřízení osvětlení vozidla by měla být automatická v každém ročním období, ale v únoru je i přes postupné prodlužování doby s přirozeným denním světlem přece jen více potřeba. Zvláště u starších aut by měla být na pořadu dne pro jistotu také kontrola akumulátoru, protože prázdná baterie může zamrznout, už když teplota spadne jen mírně pod bod mrazu.
Při cestě do hor by i při současném relativně teplém počasí neměli řidiči zapomínat ani na opětovnou kontrolu zimní výbavy. Vyjet bez sněhových řetězů, smetáčku a škrabky na očištění vozu a skel, případně skládací lopatky na sníh, se rozhodně nedoporučuje. „A není od věci před odjezdem auto také důkladně umýt a navoskovat, eventuálně provést nástřik podvozku. Nejenže ochrání součásti vozu, ale zjednoduší i odstraňování sněhu a nečistot z povrchu vozu,“ doplnil Petr Vaněček.