Britská univerzita v Loughborough se zapojila do intenzivního vývoje zařízení, které má pomoci snížit emise oxidu dusíku. Právě ty by mohly představovat hlavní problém u vznětových motorů v rámci přísných emisních standardů.
Stále přísnější normy
Od 1. září tohoto roku začne pro všechny již dříve vyráběná auta (tedy i starší modely) platit přísná emisní norma Euro6c. Pro nové modely bude platit již od 1. září loňského roku navíc pro nové vozy platí ještě přísnější norma Euro 6d TEMP. Z toho důvodu od září letošního roku některé vozy se vznětovými motory jako nová prostě nekoupíte. Jiná však nabízená budou i nadále, jen s dokonalejším systémem snižování produkovaných emisí oxidu dusíku. Přesto původně předpokládané používání AdBlue se ukazuje jako mylné, protože někteří výrobci mohou projít uvedenou normou díky svým menším motorům i bez použití Ad Blue. To se týká například Hondy, Mazdy či Fordu.
Řešení?
V souvislosti se stále se zpřísňujícími emisemi a pomalu rostoucí hysterií kolem emisí a elektromobilů si mohou někteří kupující začít rozmýšlet pořízení vozu na klasický konvenční pohon. Vše je však samozřejmě přehnané a jak to tak vypadá, diesely ze silnic jen tak nevymizí.
I přesto je však nutné myslet dostatečně dopředu. Spásou pro konvenční diesely by mohl být nově vyvíjený systém ACCT, na kterém pracují profesor Graham Hargrave a Jonathan Wilson, kteří se zabývají emisními systémy již řadu let, ovšem v posledních dvou letech se jim podařilo dosáhnout zásadního obratu. Pokud by existovala podpora ze strany automobilek, je možné, že se systém objeví v provozu již za dva roky.
Jak to funguje?
Nová technologie se zaměřuje na odbourávání oxidu uhličitého ve výfukových plynech. I v tomto případě dochází k přeměně močoviny AdBlue, která však není přímo vstřikována do výfuku, ale je přeměňována na speciální kapalinu bohatou na čpavek, díky které dochází k chemické reakci, po které zůstane jen dusík a voda.