Německá automobilka Volkswagen nabídka kupcům svých naftových vozidel, že od nich odkoupí vozy zpět v případě, že německá města zavedou zákaz jejich provozu. Automobilka se tím snaží bojovat proti poklesu poptávky po svých naftových modelech.
Je tu ale…
U hlavní značky VW se bude nabídka automobilky vztahovat na vozy nakoupené od začátku dubna, do konce letošního roku. Zákazník bude moci požádat o zpět odkup za aktuální hodnotu vozu, pokud město, ve kterém žije či pracuje během tří let od pořízení automobilu zakáže jeho provoz. Zpětný odkup však bude navíc podmíněn tím, že si zákazník zároveň koupí i jiný automobil, na který se zákaz nebude vztahovat.
U Škoda Auto se bude nabídka odkupu vztahovat na automobily pořízené v období od začátku dubna do konce června, platit bude čtyři roky od koupě vozu. O dalších podmínkách však nevíme, ale lze předpokládat, že budou stejné, jako v případě vozů Volkswagen.
Spolkový soud v Lipsku koncem minulého měsíce rozhodl, že německá města mají právo zakázat ve svých ulicích jízdu starších naftových vozů. Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se podle ochránců životného prostředí z organizace Deutsche Umwelhilfe, která případ iniciovala, mohou týkat až několika desítek měst.
Čistota půl zdraví
Čistota vzduchu se sice v Německu zlepšuje, ale 70 měst stále překračuje povolené limity koncentrace oxidu uhličitého. A právě k tomu nejvíce přispívají diesely, které tak činí již od roku 2010, kdy byly limity zavedeny.
Naftové vozy se však nejvíce dostaly do centra pozornosti kvůli aféře Volkswagenu, u kterého se provalilo, že manipuloval s testy emisí oxidu dusíku. Do zhruba 11 milionů vozů nainstaloval software, která ovlivňoval výsledky měření. Tento skandál se týkal i vozů Škoda.