› Inovativní logistika v závodě Kvasiny zvyšuje efektivitu a zlepšuje bezpečnost práce
› Automatizace v souladu s principy Průmyslu 4.0
› Automatický sklad menších dílů v kvasinském závodě optimalizuje bezpečnost práce a ergonomii pracovišť
› Spolupráce: Roboty přebírají od zaměstnanců přijaté menší díly a samostatně je dopravují do skladu
ŠKODA AUTO Kvasiny
ŠKODA AUTO směřuje logistiku a výrobu stále více k technologiím Průmyslu 4.0. V automatickém skladu menších dílů (AKL), otevřeném zhruba před rokem, přebírají autonomně pracující roboty řadu úkolů při dopravě dílů a spolupracují ruku v ruce s tamními zaměstnanci. Dva samostatně pracující roboty a dva zaměstnanci například společně naskladňují menší díly pro výrobu vozů.
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus zdůrazňuje: „ŠKODA AUTO důsledně sází na nejmodernější dostupné technologie, aby bylo možné našim zaměstnancům zajistit ještě bezpečnější a efektivnější pracoviště. Roboty a lidé u nás již dnes každý den úspěšně spolupracují. Tato perspektivní forma kooperativní spolupráce tvoří jádro Strategie 2025 pro orientaci průmyslových procesů na zásady Průmyslu 4.0,“ dodává Michael Oeljeklaus.
Závod společnosti ŠKODA AUTO v Kvasinách je důležitým pilířem v rámci sítě výrobních kapacit automobilky a je považován za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém odvětví. Aktuálně vyrábí ŠKODA AUTO v Kvasinách modely SUPERB, KODIAQ a KAROQ. Od roku 2019 bude z linek východočeského závodu sjíždět i model SUPERB s plug-in-hybridní hnacím ústrojím. Společnost ŠKODA AUTO významně investovala do rozvoje závodu za účelem zvýšení výrobní kapacity na více než 300 000 vozů ročně.
Jedním z hlavních bodů při rekonstrukci a rozšiřování závodu byla automatizace v souladu principy Průmyslu 4.0. v oblasti výroby a výrobní logistiky. V automatickém skladu menších dílů (AKL) v Kvasinách, kde člověk a stroj pracují ruku v ruce, tak zavládl vysoký stupeň automatizace. V červnu 2018 za to automobilka ŠKODA AUTO získala Cenu odborné veřejnosti při udílení Evropské logistické ceny ELA.
Sklad menších dílů v závodě v Kvasinách, rozkládající se na 1 750 m2, pojme téměř 45 000 přepravních obalů, tzv. KLT. Již při naskladňování dílů se využívá autonomně jezdící manipulační technika: tyto dopravní prostředky přebírají dodané boxy, pomocí kamery a skenerů rozpoznají jejich tvar a obsah a dopraví je dále do skladu. Tam pak dva roboty a dva zaměstnanci společnosti zakládají díly do regálů. Když si výroba díly objedná, vyjmou je jiné roboty z obalů KLT a naloží je na autonomně řízené přepravní vozíky, které je samy dovezou na montážní linku. Menší díly tam dorazí tzv. just-in-sequence, tedy přesně v tom pořadí, ve kterém se budou do vozů montovat. Na takzvaných RFID-tazích (Radio-Freqency IDentification) jsou uložené informace o tom, jak mají přepravní vozíky změnit svou cestu, když vezou díly k výrobní lince. Díky těmto datům pak vědí, jestli mají zrychlit, zpomalit či zastavit a zda mají naložit materiál.
Pokud by výroba potřebovala mimořádně rychlou dodávku dílů, zastoupí je zaměstnanci. Při takových expresních dodávkách je kladen maximální důraz na ergonomii a bezpečnost práce: pracoviště ručního vychystávání jsou vybavena otočnými a výškově nastavitelnými stoly umožňujícími optimální držení těla při práci. Pro boxy KLT těžší než osm kilogramů je k dispozici manipulační rameno, které zaměstnancům ušetří námahu.
Přepravní roboty jsou dlouhé 1,40 metru a široké 0,90 metru. V závislosti na výbavě jsou schopny přepravit 1 300 až 2 000 kilogramů nákladu k dvěma montážním linkám a dosahují přitom rychlosti 2 m/s (7,2 km/h). Celkem 35 autonomně řízených robotů je vedle akumulátoru pro elektrický pohon vybaveno počítačem, bezpečnostními skenery, reproduktory, modrým bezpečnostním světlem a dalšími světelnými signály. Tato výbava je určena zejména pro zvýšení bezpečnosti – pokud robot zaznamená osoby nebo předměty, které stojí v jeho cestě, zastaví. Jako varovný signál reprodukuje hudbu, kterou si vyberou jeho kolegové – lidé. Dalších jedenáct kvasinských přepravních robotů je naváděno laserem. Ty se orientují podle reflexních bodů rozmístěných kolem trasy.