› Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem (ŠKODA FABIA R5) se chtějí dobrým výsledkem posunout na první místo nové kategorie WRC 2 Pro mistrovství světa
› Mistr Finska Eerik Pietarinen a jeho spolujezdec Juhana Raitanen jedoucí za ŠKODA Motorsport budou také bojovat o body v kategorii WRC 2 Pro
› S celkem 16 vozy ŠKODA FABIA R5 patří české automobilce více než polovina 30 členného startovního pole vozů R5
ŠKODA FABIA R5
Na následující Švédské rallye (14. 2.–17. 2. 2019), druhém kole mistrovství světa FIA World Rally Championship, nasadí ŠKODA Motorsport do kategorie WRC 2 Pro dvě posádky. Finský tovární jezdec Kalle Rovanperä a spolujezdec Jonne Halttunen, stejně jako týmoví kolegové Eerik Pietarinen/Juhana Raitanen budou o nejlepší umístění bojovat ve startovním poli 30 vozů R5. Pro souboje na rychlých švédských a norských lesních tratích je do nové kategorie WRC 2 Pro, určené pro tovární týmy a jezdce, zapsáno pět posádek reprezentujících značky ŠKODA, Ford a Citroën.
Během prvního kola letošní sezóny mistrovství světa, na Rallye Monte-Carlo, předvedl Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem velkou morální sílu. Po vyjetí z trati na ledové plotně během první rychlostní zkoušky začala s jejich vozem ŠKODA FABIA R5 působivá stíhací jízda, která je nakonec posunula o přesně 66 míst startovního pole dopředu. V minulém roce jeho finský kolega Eerik Pietarinen s vozem ŠKODA FABIA R5 vyhrál v kategorii WRC 2 Finskou rallye a později i celé finské mistrovství. Pietarinen si zajistil podporu finského importéra ŠKODA a byl pro Švédskou rallye v kategorii WRC 2 Pro nominován týmem ŠKODA Motorsport do pozice druhého továrního pilota. Rovanperä/Halttunen a Pietarinen/Raitanen jsou dvě posádky ze 16, které pojedou s vozem ŠKODA FABIA R5. České značce tak patří více než polovina 30členného startovního pole.
Švédská rallye startuje ve čtvrtek 14. února ve 20:04 „show stage“ na dostihovém závodišti v Karlstadu v jižním Švédsku. Test o délce 1,9 kilometru bude předzvěstí skutečné akce, která začne v pátek 15. února. Posádky opustí servisní zónu v Torsby v 6 hodin ráno a před nimi bude během následujících tří dní 18 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 320 km v odlehlých švédských a norských lesích. Rallye skončí v neděli 17. února poslední zkouškou v blízkosti servisní zóny v Torsby, kde vítěz vystoupí na pódium ve 13 hodin.
Před Švédskou rallye jsme mluvili s Kallem Rovanperou:
Kalle, když se ohlédnete za prvním kolem letošního mistrovství světa, Rallye Monte-Carlo, jaké máte pocity?
Kalle Rovanperä: „I když jsem získal cenné body do hodnocení kategorie WRC 2 Pro, nebyl to výsledek, který bych si přál. Po nehodě v první rychlostní zkoušce, kdy jsem vyjel z trati, jsem zajel několik velmi dobrých časů. Není pochyb o tom, že zkušenosti, které jsem během letošní Rallye Monte-Carlo získal, se mi budou v budoucnu hodit.“
Jaký je Váš cíl pro Švédskou rallye?
Kalle Rovanperä: „Je to moje první Švédská rallye. Ale jízdu na sněhu a ledu mám rád, takže se na tuto soutěž velmi těším. Abyste ve Švédsku vyhráli, musíte jet neustále na absolutním limitu, a přitom nesmíte udělat nejmenší chybu.“
Letos je to Vaše druhá sezóna v týmu ŠKODA Motorsport. Jaké v ní máte cíle?
Kalle Rovanperä: „V loňském roce byla pro mě každá rallye s výjimkou Britské rallye ve Walesu úplně nová. V letošní sezóně mohu využít zkušeností, které jsem loni na sedmi soutěžích nasbíral. Ale stále se musím hodně učit. Jak už jsem řekl, Švédská rallye je pro mě nová, ale už se nemůžu dočkat, až s mým spolujezdcem Jonnem Halttunenem vyrazíme na start. Naše ŠKODA FABIA R5 je stejně dobře připravena jako my.“
ŠKODA Motorsport Vás zapsala do kategorie WRC 2 Pro. Jaký máte názor na tuto novou kategorii?
Kalle Rovanperä: Vše, co náš sport posune kupředu, je dobré. Miluji soutěžení, a zejména ve Švédské rallye můžeme očekávat v kategorii WRC 2 Pro i mezi vozy R5 celkově hezké souboje. S dobrým výsledkem se mohu posunout do čela kategorie WRC 2 Pro. Ale mým hlavním cílem je plně se koncentrovat na bezchybný výkon a být na rychlostních zkouškách rychlý. Už se opravdu těším na jízdu.“
Věděli jste, že…
…se Švédská rallye poprvé jela v roce 1950, mnoho let se konala v létě pod jménem „Rallye půlnočního slunce“ a do zimního termínu se přesunula v roce 1965?
…během této soutěže mohou teploty klesnout i pod –25 stupňů Celsia?
…jezdci zde někdy používají speciální techniku jízdy v zatáčkách, kdy se opřou o sněhové bariéry a dosáhnou tak vyšší rychlosti?
…každá posádka musí mít na palubě lopatu, aby bylo možné automobil vykopat ze závěje v případě, že opustí trať?
…speciální zimní pneumatiky jsou vybavené 384 hroty s délkou 20 mm?
…v roce 1973 byly ve Švédské rallye povoleny pouze pneumatiky bez hrotů a soutěž vyhrál Stig Blomqvist i přesto, že ztratil deset minut problémy s dodávkou paliva?
…v roce 1993 vyhrál Pavel Sibera/Petr Gross ve třídě A5 s vozem ŠKODA FAVORIT 136L?
…známý Colinův skok, pojmenovaný po mistru světa Colinu McRae, je zárukou spektakulárních skoků, na něž se tradičně přijdou podívat tisíce diváků?
Kalendář FIA Mistrovství světa v rallye (WRC 2 Pro) pro rok 2019:
Soutěž / Datum
Monte-Carlo 24.01.–27.01.2019
Švédsko 14.02.–17.02.2019
Mexiko 07.03.–10.03.2019
Francie 28.03.–31.03.2019
Argentina 25.04.–28.04.2019
Chile 09.05.–12.05.2019
Portugalsko 30.05.–02.06.2019
Itálie 13.06.–16.06.2019
Finsko 01.08.–04.08.2019
Německo 22.08.–25.08.2019
Turecko 12.09.–15.09.2019
Velká Británie 03.10.–06.10.2019
Španělsko 24.10.–27.10.2019
Austrálie 14.11.–17.11.2019