Čínský automobilový trh, považuje velké množství automobilek za zcela klíčový, zejména co se elektromobilů týče. Do jisté míry mají pravdu, ovšem prodeje se na něm nezadržitelně propadají.

Velký sešup

Číslo 26 milionů automobilů zni naprosto báječně, ovšem v absolutních hodnotách to za tak růžové není. Čínský trh se totiž musí vypořádávat s neustálým poklesem prodejů a pokud propočty pro zbytek roku nelžou, meziročně si automobilky v Číně pohorší až o 8 %.

Přitom se ještě letos v létě odhadovalo, že prodeje na tamním trhu klesnou nanejvýše o pět procent. O tom, co se právě děje, promluvil i Fu Bingfeng, výkonný místopředseda Čínské asociace výrobců automobilů. „Letos očekáváme, že celkové prodeje dosáhnou na 26 milionů aut,“ uvedl pro agenturu Reuters. Bingfeng si pokles vysvětluje transformací průmyslu, jenž žádá vyšší výrobní standardy, trh ovlivňuje i hon za nižšími emisemi a nové energetické vozy.

V minulém roce se prodalo v Číně 28 milionů vozů, což už tehdy byl meziroční pokles o 3 %. Tehdy šlo o vůbec první pokles prodejů od devadesátých let. Zohledníme-li statistiky, do kterých je naposledy počítáno září, klesají prodeje již 15 měsíců v řadě.

Podle Bingfenga by měl tento trend brzy skončit a prodeje by měly opět začít růst. Své odhady podkládá čísly 30 miliony prodaných vozů v roce 2023 a tento počet by podle něj ještě mohl růst: „Myslím si, že 40 milionů automobilů ročně je pomyslný strop čínského trhu s automobily,“ uved.

Některé značky však takovýmto vizím nevěří. Například Suzuki se stalo první značkou, která přestala vozy v Číně zcela prodávat. Pokles prodejů je ještě výraznější u elektromobilů a dalších vozů s alternativními pohony. To je dáno především nestálostí dotací, které přinesly meziroční pokles až 34 %.

.