Skutečným neštěstím na trhu snižování vozidel jsou pseudoodborníci, případně kamarádi kamaráda, který měl kamaráda a ten říkal… Vždy když se setkáme se zákazníkem, který je plný rad vycházejících právě z těchto „vysoce kvalitních zdrojů“, tak víme, že nás čeká mnohé vysvětlování.
Abychom jednou provždy vyvrátili kupy nesmyslů o snižování šířících se nejenom napřímo mezi lidmi, ale i po sociálních sítích a klubových fórech, tak vám nyní přinášíme základ faktů ohledně snižování vozidel. Díky nim už vícekrát nenaletíte.
Konkrétně si vysvětlíme tyto základní postupy snižování a jejich výhody a nevýhody:
• Sportovní pružina a sériový tlumič.
• Sportovní pružina a sportovní tlumič.
• Stavitelný podvozek .
• Stavitelný podvozek s nastavením průtoku oleje / tuhostně stavitelný podvozek.
• Vzduchový podvozek.
• Snížení uniballem nebo tlumičem s níže umístěnou miskou tlumiče.
Sportovní pružina a sériový tlumič
Jeden z nejčastěji vyskytujících se postupů snižování. Sportovní pružina se sériovým tlumičem je navíc velmi komfortní formou snížení vozu, bohužel tento komfort bývá vykoupen na úkor jízdních vlastností celého systému. Sportovní pružina určující výšku vozidla totiž při svém zkrácení ubírá životní prostor tlumiči. Díky zkrácené dráze tlumení tak dochází ke ztrátě schopností tlumiče vytlumit potřebný ráz, a to vede právě ke zhoršení funkčnosti.
Hranicí přijatelné funkce je snížení o 40 mm, pod touto hranicí již sériový tlumič z hlediska fyzikálních vlastností nefunguje. Obecně lze konstatovat, že při snížení do 20 mm nedochází ke zhoršování jízdních vlastností, při snížení mezi 20 a 40 mm pak není zhoršení vlastností příliš markantní. Nicméně při snížení pod 40 mm už nelze mluvit o žádných vlastnostech, toto řešení zde totiž ztrácí svou funkčnost. Obecně je ale tato varianta, jak již bylo naznačeno, vyhledávána kvůli komfortu. V žádném případě nelze tvrdit, že drahá a zvučná značka sportovních pružin jakkoliv vyzrála na fyzikální vlastnosti sériového tlumiče. Tato pravidla platí i u pružin s vysokou kupní cenou a zvučnou značkou.
Předností sportovních pružin je fakt, že přichází na trh záhy po výrobě nového modelu. Díky tomu je například možné sehnat i pružiny pro automobilové novinky, hybridy nebo i pro vozy na baterie.
Sportovní podvozek – sportovní tlumiče a pružiny
Naopak toto je jedna z nejméně preferovaných a často opomíjených forem snížení, což je z našeho pohledu velká škoda. Právě sportovní pevné podvozky totiž nabízí ty nejlepší jízdní vlastnosti v kombinaci s velmi přijatelným komfortem. Zkrátka tato unikátní kombinace nám připadá neprávem nedoceněná. U sportovních podvozků je důležité, aby měly certifikaci TÜV a všechny jeho komponenty pocházely od jednoho výrobce – to nejhorší, co je možné udělat, je zkombinovat díly od různých výrobců.
Často se setkáváme s pružinami zvučných výrobců, jež jsou kombinované s tlumiči určenými na tahání karavanu. Jedná se o kombinace v cenové relaci 10 000 Kč a výše, které ale nepřináší kýžený efekt, přičemž sety za poloviční ceny často nabízejí řádově kvalitnější jízdní vlastnosti. Celá kategorie sportovních podvozků tímto nesprávným kombinováním skutečně trpí, protože zkušenosti z těchto nevhodných kombinací vytváří negativní obraz o tomto způsobu snížení vozidla.
Obecně lze tvrdit, že certifikovaný sportovní podvozek nabídne vždy lepší vlastnosti než sportovní pružiny se sériovým tlumičem. Toto tvrzení platí i při porovnání nejlevnějšího certifikovaného sportovního podvozku s nejdražšími pružinami.
Stavitelný podvozek
Nejvíce nenáviděný, ale přitom nejvíce kupovaný podvozek pro snižování vozidla. Stavitelné podvozky mají jednu klíčovou výhodu – tou je nastavení výšky přesně požadavků majitele vozidla. Vůbec žádný problém pro ně nepředstavují ani velká kola či široké pneumatiky, přizpůsobí se všemu. Díky tomu jsou výškově stavitelné podvozky nejoblíbenějšími podvozky. Na druhou stranu mají i svou stinnou stránku, a tou je tuhost.
Díky univerzální a velmi variabilní konstrukci podvozku, je nutné zajistit funkci i při extrémním snížení. Jinak řečeno, všechno musí fungovat i při nejnižším možném snížení. A s tím právě souvisí tuhost těchto podvozků, neboť aby mohly fungovat i při 70 mm snížení, tak musí být dostatečně tuhé, aby na takto krátké dráze chodu pístnice zvládly vytlumit ráz. Tyto podvozky svoji charakteristiku nemění ani při velkém snížení, jsou tak jednoduše stále tužší. Rozsahem pracují se snížením až do -75 mm dle TÜV, pro nižší snížení je nutné využít extrémní podvozky řady DEEP.
Při srovnání kategorií jsou výškové stavitelné podvozky kategorií nevhodnou pro kupce sportovních podvozků nebo sportovních pružin. Obecně výše zmíněná řešení nabízí snížení kolem 40mm. Stavitelné podvozky se kupují kvůli extrému. Pro snižování o 30mm tato kategorie podvozků pozbývá smyslu. Z hlediska porovnání vlastností je stavitelný podvozek řádově tužší než obě zmíněné kategorie.
Tuhostně stavitelné podvozky
Tato kategorie nabízí to samé, co klasické „stavíky“, s tím, že žehlí jejich neduhy. Dokáže je ale zcela vyžehlit? To je otázka do pranice, spíše totiž ne. Ačkoliv tuhost výškově stavitelných podvozků lze kompenzovat nastavením, tak dříve či později narazí na limity fyziky. Pro extrémní varianty snížení tak stejně zbude vyšší tuhost podvozku. Toto nastavení je tedy vhodné pro doladění vozidla při středních úrovních snížení, nejedná se o komplexní řešení pro všechny situace – a to zejména pro extrémní snižování.
Vzduchový podvozek
Jedná se o soustavu speciálního sportovního tlumiče a měchu, jež nahrazuje standardně používané pružiny. Tato forma snížení vychází ze sériové konstrukce měchového podvozku a zvyšuje její užitnou hodnotu ovládáním plnění měchu. Zásluhou toho je možné měchy plnit tlakem vzduchu a vozidlo tím zvyšovat a snižovat dle libosti. Hlavní výhodou tohoto podvozku je umožnění vozidlu lehnout si na zem, nebo naopak v případě potřeby zvýšit vozidlo do extrému, a to všechno v reálném čase.
Obecně se trh rozděluje velmi ostrou linií, která na jednu stranu dává všechny domácí stavby a na druhou stranu všechny certifikované sety. Certifikované sety jsou schopné podávat slušné jízdní vlastnosti, přičemž kvalitní certifikovaný vzduchový podvozek zabraňuje i přelívání vzduchu a tlaků. V zatáčkách se certifikovaný vzduchový podvozek chová přijatelně a dokáže poskytnout i nádech sportovních vlastností. Domácí sety už na tom tak dobře nejsou, jejich vlastnosti jsou spíše podružné…
Uniball a snižování tlumiči
Poslední variantou je cesta, která se vymyká a není plně aplikovatelná vždy a všude. Světlou výšku vozidla lze totiž snížit i jinak než pružinou a jejím zkracováním. Sériové horní uložení poskytuje prostor, který může „darovat“ a vy tak můžete díky tomu snížit světlou výšku vozu bez zásahu do funkce podvozku. Vzniká tak sériový snížený podvozek. Stejně tak miska tlumiče, která lze díky konstrukci tlumiče posunout, umožňuje podobné snížení při zachování plně sériových vlastností podvozku.
Certifkace a snižování
Vždy je ale nutné mít na paměti, že pouze certifikované podvozky nabízejí řádné a žádané vlastnosti – bezpečnost a bezproblémovost při STK, plnění z povinného ručení, havarijního pojištění atd. Mějte na paměti, že i přes certifikaci nejsou tyto doplňky vhodné například pro vozy na operativní leasing. Správně by sportovní podvozek měl být zapsaný ve velkém technickém průkazu. To umožňuje pouze vlastnictví vozidla.