Alu kola jsou stěžejním bodem zájmu řady motoristů. Víte ale, jak se vyrábějí? To a další zajímavosti z historie jejich produkce možná ještě neznáte.
Co jsou alu kola…
Kola a sportovní podvozek dělají auto, traduje se mezi motoristy. Pro alu kola to platí jednoznačně. Alu kola neboli elektrony se lidově též nazývají litá kola. Pod všemi těmito názvy se rozumí totéž. Jde o disky, které se vyrábějí ze slitiny hliníku a dalších lehkých kovů.
Oproti klasickým plechovým diskům mají řadu předností. Vyznačují se menší hmotností, vozidlo s nimi vykazuje lepší ovladatelnost i menší spotřebu. Zajišťuji i rychlejší odvod tepla a lepší ochlazování pneumatik i brzd.
Právě ne zcela ideální jízdní vlastnosti vozu se staly stěžejním důvodem, který si vynutil vytvoření alu kol. A ta pozvolna dokázala na řadě vozů nahradit původní disky z lisované oceli.
Kde se vzala alu kola
Průkopníkem se na tomto poli stala značka Bugatti se svým modelem Typ 35. Lehké slitiny se však v té době užívaly pouze na ráfek kola, diskový střed byl ještě ocelový. V 50. letech 20. století uplatňovaly hybridní kola s ocelovým středem a hliníkovým okrajem na svých vozech i slavné automobilky Porsche a Jaguar.
Průkopníkem v této sféře byl i italský inženýr Carlo Borrani. Ten stál těsně po druhé světové válce u výroby dalšího pradědečka soudobých alu kol. Jeho disky byly vybaveny ocelovým středovým dílem a okrajem z lehké slitiny.
První kola z lehkých slitin vytvořila automobilka Alcoa. Stalo se tak v roce 1949 a výrobce je použil na kamióny značky Mack. Šlo o kola složená z více dílů.
Běžní motoristé se jich však dočkali až v 80. letech, kdy zaznamenaly masivní rozšíření. Alu kola se mezi řidiči stala pojmem a pro značky luxusních vozidel začalo být prakticky samozřejmostí modely ze své dílny opatřit právě elegantně vyhlížejícími alu koly.
Jak se vyrábějí alu kola
Každý výrobní proces začíná návrhem. Ten nejen blíže ukazuje design, ale podrobněji specifikuje parametry kola.
Kola je během výrobního procesu nutné podrobit přísnému testování. To zajistí mimo jiné rozměrovou přesnost, ale také homogenitu materiálu. Riziko chyb, které by mohly degradovat mechanické vlastnosti výsledného kola, je totiž vždy.
A to i přesto, že v současné době má již ve výrobním procesu alu kol vysoký podíl automatizace. Úloha lidského faktoru však zcela nevymizela, stále se na ni spoléhají i zavedené značky.
Samotný technologický postup je poměrně náročný. Tato kola se odlévají z jednoho kusu. Materiál obsahující až 97 % hliníku nejprve v pecích taví na teplotu 750 °C, a to po dobu asi 25 minut, kdy dojde ke zkapalnění.
Následně se odlévá do speciální formy technikou tzv. nízkotlakého lití. V případě kol šroubovaných jsou pak složeny z více dílů. V konečné fázi výroby je nutné na již vytvořené disky nanést vrstvu ochranného laku.
Již výroby by také každé kolo mělo být opatřeno homologacemi JWL, VIA, ISO nebo TUV. V případě, že si vyberete větší kola, než ta, která máte zapsané v technickém průkazu, nezapomeňte též na povinnost nechat je sem dodatečně dopsat.
Moderní kola jsou vhodná i na zimu
Soudobé továrny na výrobu alu kol jsou vybaveny obráběcími centry a další pokročilou technikou. Lze říci, že vývoj proto kráčí neustále kupředu.
Umožňuje to na trh dodávat stále kvalitnější alu kola, která naplňují i ty nejnáročnější požadavky na používání. Jak upozorňují výrobci, jsou proto současná alu kola vhodná dokonce i pro jízdu v zimním období, což se dříve řidičům příliš nedoporučovalo.
Pokud je však elektron pouze leštěný, případně má chromovou úpravu, stále původní tvrzení platí a jejich použití v zimě se nedoporučuje. Alu kola v takovém případě velmi ochotně podlehnou zkáze způsobené posypovými materiály.
Zdroj: Informace pro tento článek poskytl Autoservis Děčín.