› Norský jezdec s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo a britským spolujezdcem Elliotem Edmondsonem dokončili Maďarskou rallye na šestém místě, což jim stačilo na předčasný zisk titulu mistra Evropy
› Andreas Mikkelsen vybojoval jen týden po jezdeckém titulu ve FIA Mistrovství světa v rallye v kategorii WRC2 svůj druhý mezinárodní mistrovský titul
› Tým Toksport WRT podporovaný ŠKODA Motorsport získal mistrovský titul v ERC v hodnocení týmů
› Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (PL/PL) dokončili Maďarskou rallye jako nejlépe umístěná posádka s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo na druhém místě
ŠKODA FABIA Rally2 evo
Druhý mezinárodní mistrovský titul pro jezdce Andrease Mikkelsena jezdícího s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo za méně než deset dnů: po celkovém vítězství v kategorii WRC2 mezi jezdci v rámci FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) o uplynulém víkendu se norský jezdec stal také rallyovým mistrem Evropy pro sezónu 2021*. Díky šestému místu na Maďarské rallye společně s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem nasbíral Andreas Mikkelsen dostatečný počet bodů k tomu, aby získal mistrovský titul ještě jedno kolo před koncem sezóny. Čestné uznání nejlépe umístěné posádky s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo v Maďarsku získala polská posádka Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk, která celkově dojela na druhém místě.
Andreas Mikkelsen završil svou úspěšnou sezónu 2021 vítězstvím ve FIA Mistrovství Evropy v rallye*. Na předposledním podniku seriálu v Maďarsku Mikkelsen se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem překonali několik problémů a skončili celkově šestí. To Mikkelsenovi vyneslo dostatek bodů k zisku titulu ještě před finále ERC na Kanárských ostrovech. Je tak prvním Norem, který se stal mistrem Evropy v rallye. „Mým cílem před sezónou bylo pokusit se vyhrát tento šampionát, takže jsem velmi šťastný,“ komentoval Mikkelsen svůj úspěch. „Cíl to byl opravdu, ale opravdu vysoký a náročný. Ale skutečně jsem věřil svému týmu Toksport WRT. ŠKODA FABIA Rally2 evo fungovala skvěle. Pak už bylo jen na mně a mém spolujezdci, abychom odvedli dobrou práci. Myslím, že jsme to zvládli docela dobře. Celá sezóna byla úžasná.“
Po druhých místech na Polské ORLEN Rally Polsko a Barum Czech Rally Zlín se Mikkelsen díky vítězstvím na portugalských soutěžích Azores Rallye a Rally Serras de Fafe e Felgueiras dostal do dominantního vedení ve FIA Mistrovství Evropy. Při příjezdu na Maďarskou rallye měli matematickou šanci Mikkelsena dostihnout pouze dva další jezdci značky ŠKODA: Mikołaj Marczyk (Orlen Team) z Polska a Efrén Llarena ze španělského Rallye Team Spain.
Když Maďarská rallye začala pro Mikklesena problémově, zdálo se, že závod o mistrovský titul je opět otevřený. „Ráno jsme měli menší výkon motoru. Máme ale dobré inženýry, kteří nám poslali potřebná videa, takže jsme věděli, na co se máme zaměřit. Problémem byl přetržený drát. Jsem rád, že to nebylo nic vážnějšího a mohli jsme pokračovat,“ hlásil Nor po první etapě. Po dalším zdržení kvůli defektu se v sobotu večer propadl na sedmou pozici.
Během druhé etapy, která se jela v neděli, bojoval o poslední příčku na stupních vítězů Mikołaj Marczyk. Po dobrém výkonu na asfaltových zkouškách v okolí Nyíregyházy se mu nakonec podařilo vybojovat celkové třetí místo. Efrén Llarena dojel do cíle na páté pozici. Mikkelsen v neděli „přežil“ menší výlet mimo trať a udržel si sedmé místo v konečné klasifikaci. Když byl prozatímní vítěz Nikolaj Gryazin několik hodin po dojezdu potrestán 15minutovou penalizací, všichni následující jezdci si v konečné klasifikaci polepšili o jednu příčku. Marczyk se tak posunul na druhé a Llarena na čtvrté místo, Mikkelsen si polepšil na šestou pozici, která mu zajistila dostatečně velký bodový náskok na to, aby mohl již jedno kolo před koncem ERC získat jezdecký titul. Mikkelsenův tým Toksport WRT, který podporuje ŠKODA Motorsport, zároveň získal v hodnocení FIA Mistrovství Evropy v rallye* týmový titul.
Na cestě za titulem ERC 2021 sdíleli s Mikkelsenem kokpit vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který provozuje tým Toksport WRT, tři spolujezdci: Nor Ola Fløene, Jonas Andersson ze Švédska a Brit Elliott Edmondson. „Věděl jsem, že souboj s ostatními silnými jezdci bude velmi, velmi náročný. Takže zisk titulu určitě nebyl samozřejmostí. Měli jsme ale dobrou sezónu, jezdili jsme velmi chytře a vždy jsme získali body, když jsme je potřebovali,“ uzavřel Mikkelsen.
Výsledky Maďarské rallye (ERC)
1. Østberg/Torstein (N/N), Citroën C3 Rally2, +1:38:43,4 h
2. Marczyk/Gospodarczyk (PL/PL), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +21,8 s
3. Hadik/Kertész (H/H) Ford Fiesta Rally2, +26,1 min.
4. Llarena/Fernandez (E/E), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +1:14,1 min
5. Campedelli/Canton (I/I), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +1:21,8 min
6. Mikkelsen/Edmondson (N/GB), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +1:30,4 min
Tři nejlepší jezdci ve FIA Mistrovství Evropy (ERC), po 7 z 8 kol
1. Andreas Mikkelsen (N), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 191 bodů
2. Mikołaj Marczyk (PL/PL), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 135 bodů
3. Efrén Llarena (E), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 121 bodů
Tři nejlepší týmy ve FIA Mistrovství Evropy (ERC), po 7 z 8 kol
1. Toksport WRT (ŠKODA), 411 bodů
2. Rallye Team Spain (ŠKODA), 338 bodů
3. Orlen Team (ŠKODA), 150 bodů
Číslo rallye: 5
Andreas Mikkelsen se jako pátý pilot vozu ŠKODA stal mistrem FIA Mistrovství Evropy v rallye*. Prvním se v roce 2012 stal Juho Hänninen (ŠKODA FABIA S2000), následovali ho Fin Esapekka Lappi (2014) a Čech Jan Kopecký (2013) se stejným modelem ŠKODA. V roce 2019 si pro evropský mistrovský titul dojel Chris Ingram z Anglie s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo.
*podléhá potvrzení ze strany FIA
FIA Mistrovství Evropy v rallye (ERC) 2021
ORLEN Rally Poland (Polsko) = 18.–20. června
Rally Liepāja (Lotyšsko) = 1.–3. července
Rally Roma di Capitale (Itálie) = 23.–25. července
Barum Czech Rally Zlín (Česká republika) = 27.–29. srpna
Azores Rallye (Portugalsko) = 16.–18. září
Rally Serras de Fafe e Felgueiras (Portugalsko) = 1.–3. října
Maďarská rallye = 22.–24. října
Rally Islas Canarias (Španělsko) = 18.–20. listopadu