Automobilka zrychluje svou strategii elektrifikace, i když letos čelí vážným protivětrům. Možná jste již viděli Taycan v provozu, ale pravděpodobně ještě nejste připraveni představit si Porsche s elektrickými nebo plug-in hybridními vozidly, které tvoří 80 % jeho roční produkce. To je přesně to, co automobilka odhalila před pár dny, s cílem dosáhnout tohoto cíle do roku 2030. A Taycan je jen špičkou ledovce. Porsche to a mnohem více oznámilo na výročním zasedání, kde podrobně popisuje svou strategii elektromobility.
Co automobilka oznámila?
Pro začátek automobilka potvrdila, že kromě plně elektrického Macanu vyrobí i elektrickou verzi 718. Taycan již představuje významné procento prodejů Porsche, přičemž automobilka uvedla, že v roce 2021 dodala 41 296 Taycanů, čímž zastíní 38 464 dodávek modelu 911.
„Taycan je 100% Porsche a inspiruje všechny druhy lidí – stávající i nové zákazníky, odborníky a obchodní média,“ řekl Oliver Blume, předseda výkonné rady Porsche AG. “Zintenzivňujeme naši elektrickou ofenzívu s dalším modelem: Do poloviny dekády chceme nabízet náš sportovní vůz 718 s motorem uprostřed výhradně v čistě elektrické podobě.”
Kdy uvidíme elektrické 718?
Očekáváme, že model bude uveden na trh v polovině dekády, jakmile skončí současný produktový cyklus 718. Rok 2025 by měl být rokem, kdy kompaktní dvoudveřový model dorazí v bateriově elektrické podobě, přičemž Macan EV by měl přijít mnohem dříve, koncem roku 2023 nebo začátkem roku 2024.
V Evropě bylo 40 % všech modelů Porsche dodaných v roce 2021 buď plug-in hybridy, nebo EV. To je významný ukazatel i v této rané fázi elektrifikace společnosti a odráží to také boom elektromobilů, který západní Evropa zažila v posledních dvou letech. Oliver Blume očekává, že se toto procento do poloviny dekády zvýší, a to nejen v Evropě.
„Očekává se, že v roce 2025 bude polovina všech nových prodejů Porsche pocházet z prodeje elektrických vozidel – tedy plně elektrických nebo plug-in hybridů,“ dodal Blume. “V roce 2030 by měl podíl všech nových vozidel s plně elektrickým pohonem činit více než 80 procent.”
Porsche také oznámilo plány na vybudování vlastní nabíjecí sítě, místo aby se nadále spoléhalo na stanice třetích stran v Evropě s nabíječkami otevřenými pouze majitelům Porsche. V tuto chvíli se očekává, že se tyto plány budou týkat pouze Evropy, kde koncern Volkswagen zkoumal vybudování sítě luxusních nabíjecích center.
![](/app/uploads/2022/04/w21-0770-highres-1647870829.jpeg)
Jak by tyto stanice pro elektromobily mohly vypadat, si již vyzkoušela jiná značka Volkswagen AG, když Audi začátkem tohoto roku otevřelo svůj pilotní nabíjecí uzel v Německu. Automobilka má v úmyslu otevřít druhý koncem tohoto roku, ale zatím není jasné, zda budou mít všechna centra podobnou stopu a vybavení.
V blízké budoucnosti však Porsche čelí řadě protivětrů, z nichž poslední zahrnovalo zastavení výroby, které ovlivnilo všechny aktuálně montované nové modely, vyvolané odstávkami dodavatelů v důsledku války na Ukrajině .
“Čekají nás náročné měsíce, ekonomicky i politicky, ale přesto se držíme našeho strategického cíle, který je již léta pevně ukotven, zajistit provozní návratnost tržeb v dlouhodobém horizontu minimálně 15 %,” řekl finanční ředitel Lutz Meschke.
Automobilka čelí několika obtížným měsícům, protože se vypořádává s problémy dodavatelského řetězce vyvolanými válkou, stejně jako její mateřská společnost, přičemž automobilka vydává upozornění na zbytek roku, pokud jde o výrobní kapacitu, která již zabrala zásah ohněm na palubě Felicity Ace.
“Porsche se dívá na ozbrojený konflikt na Ukrajině s velkým znepokojením a zděšením,” dodal Blume. “Nadále doufáme v zastavení nepřátelství a návrat k diplomacii. Bezpečnost a integrita lidí jsou prvořadé.”