Byla to dlouhá cesta, ale hypercar Mercedes-Benz AMG One je konečně tady v produkční podobě a šťastlivci, kteří získali slot na sestavení, se mohou těšit na zahájení dodávek koncem tohoto roku. První představený ve formě konceptu na frankfurtském mezinárodním autosalonu v roce 2017, One je oslavou řady úspěchů týmu Mercedes Formule 1 v nejvyšší vrstvě motoristického sportu za posledních deset let a je poháněn stejným motorem, který byl použit v mnoha mistrovských titulech. Vozy F1 (konkrétně jednotka ze sezóny 2015).
Specifikace vozu
Uprostřed umístěný motor je 1,6litrový přeplňovaný V-6 doplněný 11 000 otáčkami za minutu a turbogenerátorem elektromotoru. Model One obsahuje tři další elektromotor-generátory, přičemž jeden je namontován mezi motorem a 7stupňovou automatizovanou manuální převodovkou a další dva na přední nápravě tvoří systém pohonu všech kol. Kombinovaný výkon systému je 1 049 koní, přičemž samotný motor dodává maximálně 566 koní.
Baterie, namontované vpředu, aby napomohly rozložení hmotnosti a vybavené komplexním chladicím systémem, jsou také ze stejné technologie jako v F1, i když mají mnohem větší kapacitu v One, celkem 8,4 kilowatthodin. To umožňuje čistě elektrický dojezd přibližně 11 mil na jedno nabití. One je ve skutečnosti plug-in hybrid s nabíjením možným prostřednictvím palubní 3,7kilowattové nabíječky. Rekuperovat energii mohou také přední motorgenerátory. Opět byla použita technologie F1, která umožňuje rekuperaci až 80 % brzdné energie za každodenních jízdních podmínek.
Jedním z největších problémů s uvedením One do výroby (původně se mělo začít v roce 2019) bylo splnění nových přísných evropských emisních norem EU6 s motorem, který nikdy nebyl určen k pohonu silničního vozu. Podle AMG byl vyžadován systém čištění výfukových plynů se čtyřmi předehřátými kovovými katalyzátory, dvěma keramickými katalyzátory a dvěma filtry pevných částic. Systém je také optimalizován na protitlak, aby se zabránilo ztrátám energie. Všechny tyto technologie přirozeně zvyšují hmotnost. Pohotovostní hmotnost One je 3 737 liber, tedy blízko hmotnosti Fordu Mustang GT.
Udávaná výkonnostní čísla, pravděpodobně na konzervativní straně, zahrnují zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, z 0 na 300 km/h za 15,6 sekund a maximální rychlost omezenou na 352 km/h, pravděpodobně kvůli aerodynamice. Pravděpodobný je také rekord sériových vozů na okruhu Nürburgring. Čas k překonání je 6:43,61 stanovený AMG GT Black Series v roce 2020.
Kromě speciálního pohonného ústrojí One těží z vysoké úrovně přítlaku. Aktivní aerodynamika, která prošla testováním v aerodynamickém tunelu s pomocí inženýrů F1, se vyznačuje vícedílným dvoustupňovým výsuvným zadním křídlem pro maximální přítlak v závodním režimu. Slyšíme až 1500 liber. Nechybí ani Drag Reduction System, stejně jako ve F1. Zde se zavírá klapka připevněná k zadnímu křídlu a také aktivní lamely vozu. Ačkoli to snižuje přítlak o přibližně 20 %, umožňuje to vyšší maximální rychlost. Systém DRS se automaticky deaktivuje, jakmile řidič přeruší nebo dostatečně uvolní pedál plynu.
Ze světa F1 je také vypůjčeno odpružení One s push-rod a lehká konstrukce z uhlíkových vláken. Pro zavěšení jsou použity pětiprvkové konstrukce vpředu a vzadu. Nastavitelné odpružení má několik speciálních funkcí: obě pružinové vzpěry push-rod byly instalovány napříč směrem jízdy, aby byla zachována nízká výška. Inovativní uspořádání jednotky pružina/tlumič rovněž nahrazuje funkci a použití běžných trubkových příčníků.
Kovaná hliníková kola se skládají z 19palcových předních a 20palcových zadních párů, obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 R o rozměru 285/35 a 335/30. Pneumatiky byly vyvinuty speciálně pro One a dokonce mají siluetu vozu na boční stěně. Uspořádání brzd obsahuje karbon-keramické rotory ve všech rozích, s 6pístkovými třmeny vpředu a 4pístovými vzadu.
Na rozdíl od konkurenčního hypercaru Aston Martin Valkyrie má interiér One komfort a použitelnost blížící se konvenčnímu vozu. I když je to stále extrémní, uhlíková vlákna použitá na mnoho dílů a nenastavitelná sedadla jsou namontována přímo na podlahu monokokové konstrukce vozu (pedálový box lze upravit tak, aby vyhovoval různým řidičům). Výsledkem je nízká poloha sezení s nohama řidiče nad boky, stejně jako u vozu F1. Z F1 je vypůjčený také čtvercový volant a design ovládacích prvků.
Dvojice plovoucích obrazovek slouží jako sdružený přístroj a centrum infotainmentu. Nechybí ani digitální zpětné zrcátko propojené se zadní kamerou. Mezi další prvky pro pohodlí patří klimatizace, elektrická okna a centrální úložný prostor s porty USB-C.
K dispozici je šest jízdních režimů: Race Safe, Race, EV, Individual, Race Plus a Strat 2. Race Plus a Strat 2 jsou určeny pro použití na trati (podvozek se sníží o 37 milimetrů vpředu a o 30 vzadu), u Strat 2 nejextrémnější režim. Název je odvozen od nastavení strategie 2 vozů AMG F1 používaných během závodních kvalifikací, kde elektromotory dodávají svůj maximální výkon. Řidič si také může v některých režimech vybrat mezi nastavením Comfort a Sport a také systém kontroly trakce má na výběr devět nastavení. Všimněte si, že vůz vždy startuje v režimu EV. To má poskytnout čas na předehřátí katalyzátorů, v tomto okamžiku může být V-6 poprvé spuštěn.
Jak již bylo zmíněno výše, jeden je vybaven 7stupňovou automatizovanou manuální převodovkou. Jedná se o nově vyvinutou převodovku speciálně navrženou pro zvládnutí vysokých otáček a točivého momentu vozu. Převodovka, která také integruje uzávěrku diferenciálu, je pro vyšší tuhost přišroubována přímo k podvozku. Vyznačuje se hydraulicky ovládaným řazením a 4kotoučovou spojkou z uhlíkových vláken a jeho převodové poměry byly zvoleny tak, aby se minimalizoval rozdíl výkonu po přeřazení nahoru a motor běžel ve vysokých otáčkách.