Nový sedan Ioniq 6 bude určitě vypadat jinak než ostatní elektromobily na silnici a mohl by vám připomínat auta tak odlišná jako Porsche 911 z 80. let, Tatru 603 z 60. let, nebo Infiniti J30. Pokud se na něj budete dívat dostatečně dlouho, můžete objevit spoustu vlivů. Ale auto samotné je zaměřeno na moderního konkurenta, takového, který má v USA tento segment už léta téměř pro sebe a není zvyklý na konkurenci.
Konkurence Tesly
Ioniq 6, podporovaný platformou E-GMP, jako jsou jeho sourozenci Kia EV6 a Hyundai Ioniq 5, je zaměřen přímo na menší ze dvou sedanů Tesly, přičemž Hyundai hledá inspiraci až v aerodynamických automobilech 30. let. Tato inspirace je zřejmá v profilu, okénku a linii ramen, která vede ke zúženému ocasu vzadu. Není to ale hatchback, na rozdíl od řady jiných momentálně elektrických sedanů a crossoverů.
„Osobitý, aerodynamický design je výsledkem úzké spolupráce mezi inženýry a designéry, s obsesivní pozorností k detailům a hodnotám zaměřeným na zákazníka,“ řekl SangYup Lee, výkonný viceprezident a vedoucí Hyundai Design Center. “Ioniq 6 jsme vytvořili jako pozorný kokon, který nabízí osobní místo pro všechny.”
Pokud exteriér vzdává hold různým epochám, interiér je neony nasvíceným výletem za kyberpunkovými filmy z 80. let nebo prohlídkou miamské South Beach. Velkou roli při vytváření atmosféry v interiéru hraje náladové osvětlení, přičemž automobilka nabízí uživatelům kromě šesti dvoubarevných motivů také spektrum 64 barev a známý 12palcový širokoúhlý panel infotainmentu připevněný k palubní desce jako otevřená kniha. Pravděpodobně jste si již všimli několika dalších obrazovek v A-sloupcích, a to jsou skutečně náhrady bočních zrcátek založené na kamerách.
Digitální zpětná zrcátka jsou jedním z prvků, které sedanu pomáhají dosáhnout koeficientu odporu vzduchu pouhých 0,21, za což vděčíme také aktivním vzduchovým klapkám vpředu a nízké přídi. K tomu napomáhá i spoiler inspirovaný eliptickým křídlem s wingletem.
Téma efektivity se rozšiřuje i na materiály interiéru, přičemž Hyundai na sedadla používá recyklovanou PET tkaninu a ekologickou kůži, na dveřích biolak odvozený z rostlinných olejů a koberec vyrobený z recyklovaných rybářských sítí. Kabina přesto nepůsobí minimalisticky, i když designéři Hyundai odstranili takové detaily, jako jsou tlačítka na samotných dveřích, a přemístili mnoho tlačítek těsně pod dotykovou obrazovku infotainmentu.
„Architektura interiéru zaměřená na uživatele je příkladem ergonomicky navržené řídicí jednotky, která je centrálně umístěna, aby omezila rozptylování a podněcovala bezpečné, intuitivní řízení,“ poznamenává automobilka. “Modulární dotyková palubní deska integruje 12palcový plně dotykový displej infotainmentu a 12palcový digitální sdružený přístroj. Středová konzola můstkového typu poskytuje pohodlný a velkorysý úložný prostor v autě.”
Je zajímavé, že Hyundai neukázal jen to, jak bude vypadat zadní prostor pro cestující nebo obrysy sedadel. Pokud však první pohledy do kabiny něco naznačují, cestující vzadu by měli mít stejně retro zážitek.
Odhalení tohoto týdne se týká designu exteriéru, takže potenciální kupci si budou muset na specifikace hnacího ústrojí počkat o něco déle. Ale pokud tomu nasvědčují ostatní vozy E-GMP, měl by sedan dostat na výběr z 58,0 kWh nebo 77,4 kWh baterie s dojezdem až 500 km, pokud se bude držet specifikací Kia EV6. Počáteční cena bude na trhu kolem 45 tisíc dolarů, tedy v přepočtu něco málo přes milion korun. Před jakýmkoliv pobídkami se také zdá pravděpodobná, protože bude muset soutěžit s jinými dostupnými elektrickými sedany v tomto segmentu, které by se měly rozšířit v době, kdy Ioniq 6 dorazí jako EV modelového roku 2024.