• Prvními nositeli označení RS byly soutěžní prototypy 180 RS a 200 RS 
  • Od roku 2000 nesou tuto zkratku také sportovní sériové vozy značky ŠKODA
  • Portfolio vozů RS v současnosti zahrnuje modely OCTAVIA RS, OCTAVIA RS iV, KODIAQ RS a čistě elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV 
  • FABIA RS Rally2 navazuje svým označením na legendární vítězný vůz ŠKODA 130 RS na Rallye Monte Carlo

Modely ŠKODA RS

Již zhruba 50 let reprezentuje zkratka RS (Rally Sport) u značky ŠKODA dynamické modely s vysokým výkonem. S vozem FABIA RS Rally2, nejmladším členem rodiny ŠKODA RS, chce ŠKODA AUTO pokračovat v sérii úspěchů v kategorii Rally2 na závodních tratích. Od roku 2000 označuje zkratka RS také nejsportovnější sériové vozy značky ŠKODA. V současné době jsou v nabídce modely OCTAVIA RS, OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem, SUV KODIAQ RS a čistě elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV. Vozy RS jsou názornou ukázkou toho, jak mohou speciály kategorie motorsport a sériové automobily navzájem sdílet technologie. 

Johannes Neft, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Technického vývoje, říká: „RS – tato dvě písmena znamenají pro značku ŠKODA desetiletí tradice v motorsportu a četná vítězství na mezinárodních závodních tratích a rally soutěžích. Nová FABIA RS Rally2 jako nový člen rodiny RS má vše, co je třeba k tomu, aby pokračovala v úspěšné historii. Sériové vozy RS značky ŠKODA zároveň již více než 20 let nabízejí vysokou úroveň jízdní dynamiky a velmi sportovní charakter.“

RS – Motoristický úspěch vyrobený v Mladé Boleslavi

Označení RS, které znamená Rally Sport, zavedla ŠKODA AUTO poprvé v roce 1974 u závodních prototypů ŠKODA 180 RS a 200 RS. V roce 1975 představila automobilka legendární model 130 RS, který má díky četným úspěchům v motorsportu dodnes pevné místo v historii značky ŠKODA. Dvoudveřové kupé vyvinuté pro závodní nasazení vycházelo ze sériového modelu ŠKODA 110 R a vážilo díky důsledně odlehčené konstrukci z hliníku (střecha a vnější panely dveří) a laminátu (blatníky a kapota) pouhých 720 kg. Závodní speciál s pohonem zadních kol disponoval motorem o objemu 1,3 l o výkonu 140 k a do roku 1983 slavil řadu úspěchů na mezinárodních soutěžních tratích a závodních okruzích. V roce 1977 dojel speciál ŠKODA 130 RS, přezdívaný také Porsche východu, na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii a zvítězil i na Rally Akropolis. Na okruzích byl tento vůz v roce 1981 vítězem celkového hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.

FABIA RS Rally2 odkazuje na úspěchy modelu 130 RS

Aktuální FABIA RS Rally2 svým modelovým označením připomíná úspěchy modelu 130 RS a vrací legendární kombinaci písmen na tratě rally. Nástupce modelu FABIA Rally2 evo, nejúspěšnějšího rallyového vozu ve své kategorii, těží nejen z nejlepší aerodynamiky ve své třídě, ale také z mimořádně tuhé karoserie současného sériového vozu FABIA čtvrté generace. Nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzinových motorů EA888, který ŠKODA používá také v modelech OCTAVIA RS a KODIAQ RS.

Prvním sériovým vozem RS byl nejprodávanější model OCTAVIA

Již více než dvacet let používá ŠKODA AUTO označení RS také pro sportovní vrcholné varianty některých sériových vozů. Tuto tradici začala v roce 2000 ŠKODA OCTAVIA RS s přeplňovaným motorem o objemu 1,8 l a výkonem 132 kW (180 k), sportovním podvozkem a výrazným zadním spoilerem. Nabízela se zprvu jako liftback, o dva roky později pak také v karosářské verzi kombi. Od té doby nabízí značka ŠKODA obě karosářské varianty modelu OCTAVIA také ve verzi RS. Ve druhé generaci modelu OCTAVIA RS, nabízené od roku 2005, měl přeplňovaný benzinový motor o objemu 2,0 l výkon 147 kW (200 k). Nabídku modelu doplnil také naftový motor 2,0 TDI o výkonu 125 kW (170 k). Třetí generace modelu OCTAVIA RS, nabízená od roku 2013, měla motor 2,0 TDI o výkonu 135 kW (184 k), který byl poprvé k dispozici i s pohonem všech kol. Výkon benzinového motoru 2,0 TSI se v průběhu vývoje zvýšil z původních 162 kW (220 k) až na 180 kW (245 k). Ve čtvrté generaci lze od roku 2020 poprvé objednat také model OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem a systémovým výkonem 180 kW (245 k).

Vývoj portfolia modelů RS

Po úspěchu prvního modelu OCTAVIA RS rozšířila ŠKODA AUTO v roce 2003 rodinu RS o model FABIA RS s motorem 1,9 TDI o výkonu 96 kW (130 k). V roce 2010 uvedla automobilka na trh variantu RS druhé generace modelu FABIA. Zážehový motor o objemu 1,4 l s výkonem 132 kW (180 k) byl vybaven kombinovaným přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem a přenos výkonu zajišťovala sedmistupňová automatická převodovka DSG. Poprvé byla FABIA RS k dispozici také v karosářské verzi kombi. V roce 2018 se objevil KODIAQ RS jako první model SUV v rodině ŠKODA RS. Sedmimístný vůz měl na začátku motor 2,0 TDI s dvoustupňovým přeplňováním a výkonem 176 kW (240 k). Od modernizace modelu v roce 2021 je KODIAQ RS poháněn benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k). V roce 2022 se nabídka vozů RS rozšířila o čistě elektrický ENYAQ COUPÉ RS iV, první čistě elektrický model RS. Se systémovým výkonem 220 kW (299 k)* je v současnosti nejvýkonnějším sériovým vozem značky ŠKODA. Mladoboleslavská automobilka brzy rozšíří rodinu RS o další model. 

ENYAQ COUPÉ RS iV jako nejnovější vrcholný model značky ŠKODA

ENYAQ COUPÉ RS iV nabízí jako vrcholný model aktuální modelové palety mimořádně bohatou standardní výbavu, včetně přední masky Crystal Face se 131 LED diodami, které osvětlují vertikální lamely masky chladiče a horizontální světelný pás. O pohon všech kol se starají dva elektromotory. První čistě elektrický model RS značky ŠKODA tak zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h.

Interiér vozu ENYAQ COUPÉ RS iV je k dispozici v designu RS Lounge a RS Suite. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vyhřívaném multifunkčnímsportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS.

Přístrojová deska je potažena mikrovláknem

Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento model interiér RS Suite. Sedadla potažená černou perforovanou kůží olemovaná šedou paspulí a šedými kontrastními švy zde vytváří optické akcenty. Multifunkční sportovní volant má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.