Udržitelná, uhlíkově neutrální, elektrická. To je v kostce budoucnost značky Škoda v Indii. O tom všem v rozhovoru mluví Piyush Arora, generální ředitel a jednatel společnosti Škoda Auto Volkswagen India.
Jak jsou indické modely vozů Škoda šité na míru místním požadavkům? Jaké má značka plány v oblasti udržitelnosti a uhlíkové neutrality? Jak se Škoda Auto vypořádává s odpady a spotřebou vody? Jak je to s elektromobily v Indii? A kde bude největší střešní solární elektrárna?
O budoucnosti pro Škoda Storyboard hovoří Piyush Arora, generální ředitel a jednatel společnosti Škoda Auto Volkswagen India. „Jak Indie přechází na bezpečnější automobily a přísnější emisní normy, mění se i očekávání zákazníků, kteří vyžadují lepší bezpečnostní výbavu a ekologičtější vozy. Tento trend rozhodně podporujeme,“ říká.
Modely značky Škoda na indickém trhu: Kodiaq, Kushaq, Slavia, Superb a Octavia
Které funkce si zákazníci nejvíce oblíbili a chválí? Jsou indické vozy nějakým způsobem specifické?
Průměrný indický zákazník je mladý a technicky zdatný a chce mít ve svém voze konektivitu a nové technologie. Oceňují funkce, jako je Android Auto a Apple CarPlay, ať už kabelové, nebo bezdrátové, protože jsme čím dál závislejší na chytrých telefonech, co se přehrávání hudby a navigace týče. U jednotlivých aut se sejdou i specifické požadavky na věci jako střešní okno a odvětrávané sedačky.
Jak jsou indické modely Škoda uzpůsobené místním potřebám, čím jsou specifické ve srovnání s jinými zeměmi?
Bezpečnost je jednou ze základních hodnot koncernu VW, což platí i pro indické spotřebitele. Nedávné výsledky celosvětových testů NCAP to ještě více potvrzují, neboť Škoda Kushaq vyrobená v Indii získala pět hvězd za bezpečnost dospělých a dětí. Vzhledem k tomu, že v Indii si bohatší lidé najímají šoféra, byl tunel převodovky speciálně navržen tak, aby měl plošší podlahovou desku a poskytoval více místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Dalším požadavkem charakteristickým pro Indii je ploché místo na palubní desce, kam si majitelé vozu mohou pohodlně umístit indická božstva.
Kromě toho jsou naše modely z projektu India 2.0 z 95 procent vysoce lokalizované a přizpůsobené potřebám indických spotřebitelů. To nám také pomáhá rychleji reagovat na měnící se požadavky indických zákazníků. Zkracují se také čekací doby, když vozy putují do servisu nebo potřebují náhradní díly. Zákazníci oceňují nižší náklady na údržbu a kratší dobu vyřízení. A právě to jsme měli jako hlavní cíl při vývoji našich vozů India 2.0. Naše náklady na auto po celou dobu jeho životního cyklu se nyní snížily na 0,46 rupie na kilometr.
Piyush Arora
Jaké jsou vaše plány a cíle v oblasti udržitelnosti a uhlíkové neutrality?
Udržitelnost je neodmyslitelným pilířem naší strategie. Zaměřujeme se na dekarbonizaci, cirkulární ekonomiku, biodiverzitu, sociální odpovědnost, ochranu vody a dodržování předpisů, odolnost a odpovědnost. Jsme na cestě k tomu, abychom se do druhé poloviny tohoto desetiletí stali v našich provozech uhlíkově neutrálními. Do konce roku budeme mít v našem závodě v Púně největší střešní solární elektrárnu. Již nyní jsme společností s nulovou produkcí odpadu ukládaného na skládku a máme čistou pozitivní bilanci vody. A naše továrna v Aurángábádu je nyní ekologický provoz.
Nakolik v Indii rezonuje téma elektromobility? Liší se názory od jiných částí světa?
Indie klade na elektromobilitu velký důraz. Indická vláda prosazuje zavedení elektromobilů, aby zajistila čistší životní prostředí a zároveň snížila potřebu dovozu ropy. Cílem je dosáhnout do roku 2030 třicetiprocentní podíl elektromobilů na produkci nových vozů. Zájem o elektromobily se v posledních několika letech výrazně zvýšil a na indickém trhu osobních vozidel by mohla elektroauta dosáhnout přibližně patnáctiprocentního podílu. Aby vláda dosáhla svých cílů, motivuje jak dodavatele, tak zákazníky.
Škoda Kushaq v náročném indickém provozu
Co plánujete ohledně elektromobilů v Indii?
Oceňujeme nadšení Indie pro elektromobily. Luxusní elektromobily naší skupiny — Audi e-tron a Porsche Taycan — se v Indii již prosazují. Jako jedni z prvních jsme se v oblasti luxusních elektromobilů také snažili řešit problémy s infrastrukturou a představami zákazníků. V celosvětovém měřítku skupina Volkswagen rychle investuje do oblasti eMobility a Indie z toho bude také těžit. Koncern se připravuje na to, že ve správný čas uvede v Indii další modely elektromobilů v závislosti na vývoji trhu a na tom, jak rychle se bude vyvíjet ekosystém, protože chceme hrát významnou roli v růstu indického trhu s elektromobily.
Naše značky Škoda a Volkswagen vyhodnocují možnost uvedení elektromobilů do Indie a společně na tomto plánu pracují. Experimentálně testujeme vozy Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4. V současné době uvažujeme o vstupu na trh prostřednictvím dovozu elektromobilů, na základě růstu objemu a přechodu k místní montáži některých produktů a nakonec k přechodu na místní výrobu pro objemový segment.
Jaké máte plány s automobily se spalovacími motory? Jak důležité jsou pro Indy? Hodláte je zachovat a jak dlouho?
Naše MQB-A0-IN je modulární platforma s řadou možností, které chceme v průběhu let rozvíjet. Indie je trh, který by měl dále růst, a oživení po pandemii je velmi slibné. Zvláštností Indie je, že na rozdíl od jiných mezinárodních trhů, které zaznamenaly zrychlený přechod z vozů se spalovacím motorem na elektromobily, my v Indii budeme svědky jakéhosi paralelního růstu jak vozů se spalovacím motorem, tak elektromobilů. Přechod na elektromobily zde bude probíhat také rychleji, ale základna bude menší. Vysoké jednociferné tempo růstu lze však očekávat i u vozidel se spalovacím motorem. Naším cílem je těžit z obou dvou růstových příležitostí.
Škoda Slavia a Škoda Kushaq na svých cestách Indií
Zmínil jste se o největším projektu střešní solární elektrárny ve vašich indických továrnách. Můžete nám k tomu říct něco víc?
V rámci filosofie “Zelená budoucnost” podnikla společnost Škoda Auto Volkswagen India několik strategických kroků směrem k udržitelné energii. Ve střešní solární elektrárně v Chakanu a Aurángábádu by se letos mělo vyrobit 18 megawatthodin elektrické energie, čímž by se zařadila mezi největší v zemi. Zajistí snížení emisí CO2 z výrobního procesu o více než 18 000 tun ročně. Je nám velkou ctí, že se nám podařilo získat certifikaci stoprocentně zelené energie pro náš závod v Aurángábádu už v listopadu 2022, tedy v dostatečném předstihu před stanoveným termínem. Tento úspěch nás posouvá blíže k našemu cíli dosáhnout uhlíkové neutrality do druhé poloviny desetiletí a dodává nám energii do dalších iniciativ Green Future.
Zdroj: ŠKODA Auto