ŠKODA FABIA Monte-Carlo

Koupě ojetého auta vypadá jako banální úkol. Vyberu si zajímavou škodovku na internetu, prohlédnu a vyzkouším si ji přímo u prodejce, a pokud mi vše vyhovuje, podepíšu kupní smlouvu, zaplatím a odjedu. Právě výběr ojeté škodovky ale může být pěkná věda. Auta jsou různého původu a podle něj lze leccos dovodit.

Roční vozy

Možná vás překvapí, jak široká je nabídka zánovních či ojetých vozů. Obvykle jen něco málo přes rok stará auta se nabízejí skutečně ve velkém. Nákup takového automobilu přináší řadu výhod. Po roce by auto mělo být v téměř dokonalé formě, vlastně jen zajeté. Pokud nenajezdilo mnoho desítek tisíc kilometrů, jen těžko půjde hovořit o zanedbané údržbě. Oproti novému je o poznání levnější a navíc je k dispozici ihned, což je v době dlouhých čekacích dob na nový vůz nezanedbatelné plus. Na druhou stranu nekupujete úplně nový vůz, a tak i tato koupě s sebou určitá rizika nese. A ta výrazně závisí na tom, jakého původu takový roční vůz je.

ŠKODA Superb Combi Scout

Referentské vozy

Velmi často se můžete setkat s pojmem referentský vůz. Pod tímto označením se skrývají auta, která někdo dostal jako služební k dojíždění do zaměstnání. Takový vážený pracovník si pak po roce vybere nové služební auto a to původní se může objevit v inzerci. Výhody? U firemního auta pravděpodobně nikdo neošidil servis. Nevýhody? Inu, k firemnímu autu se ne každý chová jako vlastnímu. Stav interiéru poznáte pouhým pohledem. Tak buďte důslední. Rozhodně se vyplatí zkontrolovat stav pneumatik, podvozku, brzd a, pokud to půjde, i motoru. Hlavně barva a zápach oleje, případně kouřivost motoru. Byla by to náhoda, ale někteří lidé opravdu dokáží odpravit motor po několika desítkách tisíc kilometrů.

Vozy z operativního leasingu

Operativní leasing neboli dlouhodobý pronájem automobilu se stal v posledních letech poměrně populárním způsobem, jak přijít k novému autu. To se týká jak soukromníků, tak i firem. Auta po roce či několika letech pronájmu putují do inzerce a následně k novým majitelům. Ti by si měli dát pozor na stejné věci jako u referentských vozů. Auto přece jen užíval někdo, komu nepatřilo. Leasingové firmy si však servis obvykle opravdu hlídají a soukromníci využívající operativních leasingů se k autu obvykle chovají citlivěji. Odpadá tu i strašák v podobě střídání řidičů. Prohlídka vozu odborníkem by měla být samozřejmostí, ať už z vaší strany, nebo ze strany prodejce.

ŠKODA KODIAQ Sportline

Předváděcí vozy

Samotní dealeři prodávají takřka nová auta s nájezdem pouze několika tisíc kilometrů. Sloužila buď jako služební pro zaměstnance, nebo častěji jako předváděcí s úkolem oslovit potenciální zákazníky. Výhoda v podobě nižší ceny než u nového auta je jasná, stejně jako fakt, že auto dostáváte od firmy, která mu skutečně rozumí, garantuje stav i záruku. Na druhou stranu je třeba vnímat i to, že předváděcí auto je užíváno velmi specificky a jeho řidiči často zkouší, co dokáže.

Ať už vám prodejce nabízí roční vůz jakéhokoli původu, vždy je třeba zvážit, s kým máte tu čest. Je rozdíl, pokud vám auto prodává autorizovaný dealer nebo prověřený prodejce, který garantuje, že každé prodávané auto předem zkontroloval odborný technik, a ještě přidává nadstandardní záruku, nebo soukromý prodejce či živnostník, který žádnou nadstandardní službu poskytnout nemůže. V prvním případě se není třeba bát ani koupě on-line z klidu domova.

Auta z dovozu

Specifickou kategorií ojetých automobilů jsou auta z dovozu. V zahraničí lze zánovní vůz sehnat často levněji než u nás, a tak se koupě dovezeného auta může jevit jako dobrý nápad. Obecně ale pro takový automobil platí vše, co bylo napsáno výše. Piďte se po tom, jak a kým bylo auto využíváno doposud, v kontrole stavu auta buďte ještě důslednější a myslete na to, že zahraniční původ vozu může být komplikací. Zjistěte si například, jak je to s uznáváním záruky v autorizovaných servisech. Naštěstí dnes v době internetu existují služby, které vám s tím vším pomohou, a vy se tak můžete dostat k dobré koupi za dobré peníze.

Auta od soukromého prodejce

Zdálo by se, že snem všech kupujících je Octavia, Fabia či Superb od soukromého prodejce. Skutečně jím může být, ale pouze v případě, že znáte člověka, od kterého kupujete, a víte, jak se k autu chová. Ani soukromá osoba totiž není zárukou, že o auto bylo dokonale pečováno. Záznamy o servisní historii proto chtějte i v tomto případě. Ke všemu se navíc přidávají právní rizika. Firma, obzvláště ta léty prověřená, vám nikam neuteče a případný právní spor s ní může být jednodušší, než spor s fyzickou osobou. Rozhodně se proto vyplatí pořádně si prostudovat smlouvu a jakoukoli i sebedrobnější nejasnost konzultovat s právníkem. To ale platí vždy, ať už kupujete auto jakéhokoli původu.