Mutantní stonožka vylézající z našich nočních můr, tak nějak vám může připadat 18kolový terénní vůz. Toto vozidlo od 18Wheels z Helsinek ve Finsku a jednoduše nazvané „ATV“ je považováno za první 18kolovou bateriovou elektrickou čtyřkolku na světě. Společnost počala svůj první prototyp v roce 2021 a stavbu dokončila o rok později. Vydali se s cílem vyvinout vozidlo, které by mělo dobrou pohyblivost ve všech typech terénu bez poškození povrchu země.
Opravdu neobvyklý stroj
To, co je zobrazeno, vypadá, že má design inspirovaný legendárním Cyberquadem od Tesly, přičemž horní polovina sedí na ploché kovové platformě. 18 kol je podepřeno kovovými rameny, která se pohybují jednosměrně a fungují jako pružiny pro vozidlo. Z jeho divokých přehnaných pohybů je jasné, že vozidlo nemá žádné tlumiče, o kterých by se dalo mluvit. Ale ouha, je to jen prototyp.
Při rozhovoru s Iliou Timoshkovem, generálním ředitelem a spoluzakladatelem společnosti 18Wheels, jsme se dozvěděli, že tento první prototyp byl schopen snadno přeletět předměty vysoké až 35 cm a mohl přelézt překážky vysoké více než 20 cm, jako jsou obrubníky, padlé stromy a kameny. Každé z 18 kol má vestavěný voděodolný elektromotor. Tato jedinečná konstrukce odpružení umožňuje kolům fungovat jako běhouny tanku, poskytující bezkonkurenční trakci a zároveň výrazně snižuje tlak na půdu rozložením hmotnosti na mnohem větší plochu.
Pomineme-li divokou jízdní dynamiku, Ilia říká, že společnost vzala to, co se naučila z původního prototypu, a je připravena začít s konstrukcí druhého prototypu, který je více zaměřen na výrobu koncem tohoto roku. Druhá generace ATV si zachová design s 18 koly, ale vymění odpružení za tradičnější styl s tlumiči coilover, které poskytují velkou tuhost pružiny a zvyšují schopnost tlumení. Vozidlo si zachová schopnost překonávat velké překážky. Upraveno bylo také řízení, přičemž každý pár levých a pravých bočních ramen zavěšení kol se naklání uprostřed a dodává vozidlu vzhled jako stonožka projíždějící zatáčkami.
Druhý prototyp bude mít délku 92,5 palce a bude schopen pojmout dva lidi. Nosnost asi 180 kg se dělí mezi dvojice jezdců a náklad. Pokud jde o hmotnost, základní vozidlo nakloní váhu na přibližně 160kg, ale výběr baterie toto číslo jistě změní. Kola mají průměr 6 palců a čtyřkolka má masivní zdvih odpružení 14,5 palců. Dosahuje maximální rychlosti 110 km/h. Tým plánuje dvě velikosti baterie, podporující 4 a 8 hodin jízdy s cílem dojezdu 200 km.
I když je zábavné sledovat toto podivné a strašidelně vyhlížející vozidlo, jak překračuje zdánlivě nemožné překážky a přitom divoce máchá, nelze popřít, že technologie za ním je z jiného světa. A fakt, že je elektrické a dělá maximum, aby nezanechávalo žádný dopad na terén, je určitě bonus.