První produkční jednotky Tesla Cybertruck byly po čtyřech letech zpoždění konečně dodány. Mezitím bylo možné se dočíst mnoho fám a nejrůznějších podivných poznámek generálního ředitele Elona Muska. Ale zatímco američtí zákazníci, kteří si objednali hranatý plně elektrický pickup, mohou očekávat, že se jim dostane do rukou někdy příští rok, evropští držitelé rezervací by si neměli dělat naděje.
Zakázané ovoce
Důvodem je samotný technický list, který, i když je působivý, může z Teslova prvního pickupu udělat jakési zakázané ovoce na starém kontinentu. S výkonem až 845 koní a sprintem z nuly na 100 km/h za pouhých 2,6 sekundy je Cybertruck rychlý nákladní vůz, ale je také těžký. S váhou 3103 kg pro špičkový model Cyberbeast se třemi elektromotory a baterií, která má asi 123 kilowatthodin, je Cybertruck prostě příliš těžký na to, aby se dal řídit k běžným evropským autům.
V této části světa mohou lidé s průkazem kategorie B řídit vozidlo s maximální celkovou hmotností 3,5 tuny, což je 7 716 liber. Zatímco hmotnost Cybertrucku je pod limitem, číslo 6 843 liber nebere v úvahu užitečné zatížení 2 500 liber. Sečtěte to a dostanete 9 343 liber, tedy 4 237 kg. A to bez ohledu na váhu cestujících.
Podle oficiálního dekodéru VIN, který byl předložen regulačním orgánům začátkem tohoto roku, má Cybertruck dvě možná hodnocení celkové hmotnosti vozidla (GVWR):
Třída G – od 3 629 kg do 4 082 kg.
Třída H – od 4 082 kg do 4 536 kg.
Jak vidíte, nejnižší hodnocení je již nad evropským limitem. To by znamenalo, že – pokud by se měl prodávat v Evropě – musel by mít zákazník Cybertruck řidičskou licenci kategorie C, která je určena pro vozidla nad 3,5 tuny. Proč by si ji někdo pořizoval, když ji nepotřebuje? Není tedy ideální pro vozidlo, které má být sériově vyráběno a prodáváno ve velkých počtech.
Dalším faktorem, který by mohl udělat z Cybertrucku pouze americkou záležitost, je omezená přitažlivost velkých pickupů. Menší náklaďáky jako Toyota Hilux, Mitsubishi L200 (také známý jako Triton), Volkswagen Amarok a Ford Ranger vládnou segmentu na starém kontinentu, takže náklaďák tak velký jako Tesla by se v tomto segmentu jen těžko prosadil.
„Pickupy jsou z hlediska přijetí na trhu poněkud malé ve srovnání s tím, co vidíte na americkém trhu,“ řekl Pedro Pacheco, viceprezident výzkumu Gartner pro Business Insider .
“Pro vozidla v kategorii Cybertruck není v Evropě velký trh, protože pickupy obecně nejsou příliš běžné,” dodal.
Problémů je více
A nakonec je tu problém s nabíjecím portem. Zatímco konektor takzvaného North American Charging Standard (NACS) od Tesly je na pokraji toho, aby se stal de facto volbou mezi elektromobily, které jsou určeny pro trhy v USA a Kanadě, Evropa přijala zástrčku CCS2. Dokonce i evropské Tesla Superchargery jsou vybaveny konektorem CCS2.
Aby tedy mohla automobilka z Austinu prodat Cybertruck v tomto lese, musela by na Cybertruck nějak implementovat zástrčku CCS2. To znamená hardwarové a softwarové úpravy, které Tesla může považovat za příliš velké obtěžování ve velkém schématu věcí.
Těžká čísla je těžké zjistit, protože pickupy jsou obvykle spojeny s jinými lehkými užitkovými vozidly, jako jsou dodávky, ale v roce 2020 se v Evropě prodalo pouze 116 280 pickupů. To je na hony vzdáleno zhruba třem milionům pickupů, které se prodaly ve Spojených státech v roce 20220. Tesla chce do roku 2025 prodávat až 250 000 Cybertrucků ročně.