Tento minivan D9 představuje uvedení Denzy na starý kontinent. Jde o značku vytvořenou čínskou automobilkou BYD a Mercedesem v roce 2010. Zpočátku byl společný podnik 50:50, ale německá luxusní značka v roce 2021 snížila svůj podíl na 10 procent, když Denza prošla restrukturalizací.
Specifikace vozu
BYD dláždí cestu Denze v Evropě tím, že přináší D9, velký tahač lidí se špičkovým interiérem, který konkuruje jinému luxusnímu minivanu – Lexusu LM . Není to úplně nový model, protože se původně začal prodávat v Číně v roce 2022. Podobně jako v Lidové republice lze variantu Euro mít jako plug-in hybrid nebo jako plnohodnotný elektromobil.
Třířadý rodinný nákladní vůz má hranatý tvar, velké elektricky ovládané posuvné dveře, velkorysý skleník a dvě stejně polarizující provedení mřížky. Impozantní přední část je stejně nápadná jako u jiných nových minivanů, včetně Volvo EM90 / Zeekr 009 a dvojčat Toyota Alphard / Vellfire. Hranatý tvar s téměř plochou střechou maximalizuje vnitřní prostor a je zde velké panoramatické střešní okno, díky kterému je kabina vzdušnější.
I když v Ženevě předvádí D9, zůstává Denza ohledně technických specifikací zatím strohá. Nehledejte však nic jiného než čínskou verzi, kde najdete všechna relevantní čísla. Je dlouhý 5 250 mm, široký 1 960 mm a vysoký 1 920 mm s masivním rozvorem 3 110 mm.
Protože vás Denza chce odlákat od nákupu tohoto luxusního SUV, D9 má luxusní interiér s kůží téměř všude, kam se podíváte. Kabina má konfiguraci 2+2+3 s nastavitelnými a sklopnými sedadly, nemluvě o ventilačních a masážních funkcích. Kromě obvyklé dvojice obrazovek vpředu jsou na loketních opěrkách sedadel druhé řady další displeje pro ovládání různých funkcí.
Kromě toho je k dispozici zábavní systém pro zadní sedadla s dvěma obrazovkami spolu s malou ledničkou, která pojme až šest lahví. Kapitánská křesla uprostřed se posouvají dopředu a dozadu a nabízejí dostatek prostoru pro nohy, zatímco madlo na B-sloupcích usnadňuje nastupování a vystupování. Dokonce i zadní sedadla mají USB porty a centrální loketní opěrku spolu s LED ambientním osvětlením a reproduktory ze zvukového systému Dynaudio.
Zatímco Denza zatím drží evropské specifikace zahalené tajemstvím, D9 prodávaný v Číně lze mít jako plug-in hybrid s přeplňovaným 1,5litrovým benzínovým motorem. Model PHEV je k dispozici s pohonem předních a všech kol, spolu s baterií o kapacitě 20,39 kWh a větším balením o kapacitě 40,06 kWh.
Spalovací motor je dobrý pro výkon 137 koní a točivý moment 170 liber-stop (231 Newtonmetrů), zatímco motor umístěný vpředu má výkon 228 koní a 251 lb-ft (340 Nm). Vyberte si model s pohonem všech kol a Denza nasadí motor umístěný vzadu, který produkuje 60 koní a 81 lb-ft (110 Nm). Verze FWD mají kombinovaný výkon 296 koní a 421 lb-ft (571 Nm), což je dobré pro sprint na 100 km/h za 9,5 sekundy. Přejděte na modely AWD a budete odměněni zdravými 401 k a 502 lb-ft (681 Nm), abyste zkrátili čas sprintu na 7,9 sekundy.
V Číně je elektrický model Denza D9 nabízen také s možností výběru FWD a AWD. Oba mají přední motor s výkonem 308 koní a 266 lb-ft (360 Nm). Upgrade na model s pohonem všech kol přináší zadní motor s výkonem 60 k a 81 lb-ft (110 Nm) a kombinovaným výkonem 369 k a 347 lb-ft (470 Nm). Varianta FWD trvá 9,5 sekundy, než dokončí sprint, nebo jen 6,9 sekundy, pokud jedete s AWD. Oba sdílejí 103,4 kilowatthodinovou baterii LFP (lithium-železo fosfát).
Pokud jde o dojezd, měli bychom zdůraznit, že čínský testovací cyklus lehkých užitkových vozidel (CLTC) se značně liší od celosvětově harmonizovaného zkušebního postupu pro lehká vozidla (WLTP) používaného v Evropě. Elektrický model Denza D9 s pohonem předních kol slibuje dojezd 620 kilometrů, zatímco jeho protějšek s pohonem všech kol zvládne 600 kilometrů. Maximální nabíjecí výkon je 166 kilowattů, v tomto případě 15 minut umožňuje dojezd 230 kilometrů.
D9 není jediným modelem Denzy představeném na ženevském autosalonu 2024, protože podznačka BYD má také čistě elektrický N7. Je to pětimístné SUV s výškově nastavitelným vzduchovým odpružením, panoramatickým střešním oknem a maximálním dojezdem 570 kilometrů. Nabití baterie z 30 na 80 procent díky kapacitám nabíjení 230 kW zabere 20 minut.
Denza se má dostat na evropský trh koncem roku.