Užitkové vozy nejsou nijak zvlášť zajímavé, ale tohle není váš typický pracant. Citroen Relay je odznaková verze Fiat Ducato a je nabízena v neobvyklé konfiguraci. Jmenuje se to výstižně Back to Back, a i když to může vypadat jako rychlý experiment ve Photoshopu jen tak pro nakopnutí, je to skutečné a dává to smysl.
Proč se dvě kabiny montují k sobě?
Uživatel Redditu si všiml tohoto zařízení na britském webu Citroënu pro užitková vozidla. Myšlenkou Relay Back to Back je snížení výrobních a přepravních nákladů. Dodávky jsou sešroubovány dohromady na provizorní konstrukci a jsou přizpůsobeny společnostem třetích stran, které staví obytné automobily, obytné vozy nebo jiné typy speciálních vozidel, například pro záchranné nebo záchranné služby.
Výrobní náklady jsou sníženy, protože Citroen vyrábí dodávky, aniž by musel přidávat obvyklou zadní část podvozku s kabinou. Náklady na dopravu klesají také, protože Relay Back to Back zabírá méně místa než dvě samostatná užitková vozidla Relay Chassis Cab. Vzhledem k tomu, že dodávky mají pohon předních kol, nejsou zde žádné hnací hřídele, kterých by se bylo třeba po převzetí zbavit.
Podniky mají také větší volnost při stavbě vlastních zadních částí, aniž by se musely řídit zadní částí podvozku s kabinou dodávanou automobilkou. Snížení složitosti nejen snižuje náklady, ale také snižuje množství odpadu. Společnosti, které vyrábějí vozidla na bázi podvozku s kabinou, se již nemusí zabývat podvozkem kabiny montovaným z výroby a mohou se rovnou vrhnout na montáž vlastních zadních přídavných zařízení.
Jakkoli to může vypadat divně, je to oboustranně výhodná situace. Trochu jsme pátrali a zjistili jsme, že další značka Stellantis, Peugeot, dělá to samé s mechanicky příbuzným Boxerem Back to Back. Tyto modely samozřejmě přicházejí s vlastními motory, převodovkami, VIN a podobně. Jsou to prakticky dvě dodávky spojené v příslovečném boku pouze během přepravy.