Jen málo vozidel vzbudí nadšence jako BMW M5. Po dlouhém budování je tu nejnovější super sedan společnosti. Nová M5 je nejvýkonnější, která kdy nosila ikonický odznak. Ale je to také nejtěžší M5 všech dob díky standardní hybridní pohonné jednotce.

Úchvatný vůz ve všech parametrech

Jak se očekávalo, pod kůží je XM DNA – jmenovitě 4,4litrový V-8 s dvěma turbodmychadly a jeden elektromotor vložený do osmistupňové převodovky. Celkový výkon systému je 717 koní a 738 liber-stop točivého momentu, o něco méně než to, co získáte v XM Label. Samotný motor dává 577 koní a dalších 194 koní pochází z motoru, identických s tím, co najdete v XM. Hybridní baterie je však menší, má 14,8 kWh.

BMW říká, že nová M5 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, i když s M Driver’s Package to vyskočí na 305 km/h. Odvrácenou stranou této rychlosti je tichý, pouze elektrický provoz, který je dodáván s plug-in hybridem. V elektrickém režimu BMW projektuje 40 km tichého dojezdu pouze na baterii. Pokud však šlápnete na plyn nebo se rozhodnete ručně řadit převodovku M Steptronic, auto bude předpokládat, že jste připraveni hrát a nastartovat motor pro větší výkon.

Když už jsme u hraní, nová M5 má tři standardní režimy jízdy. Komfort je místo, kde benzín a elektřina fungují tak, aby zajistily co nejhladší a nejefektivnější cestu. Benzinový motor se bude častěji vypínat a nastavení odpružení/převodovky se udrží v nejméně rušivých konfiguracích. Sport a Sport Plus vše oživují (a přitom udržují motor neustále v chodu), ale pro plnohodnotný zážitek z M5 je potřeba volitelná nastavení Dynamic a Dynamic Plus. Tyto režimy optimalizují hnací ústrojí na plný výkon a zvyšují chladicí systém pro provoz na trati.

Dynamické je také to, jak přepnete systém pohonu všech kol xDrive na pohon zadních kol. Můžete to také získat vypnutím kontroly stability, což řidičům podle BMW poskytne „ještě více nefiltrovaný zážitek z výkonu“. K dispozici je elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu pro zadní nápravu, která může podle potřeby posílat výkon doleva nebo doprava, aby práci zvládla, a funguje podobně jako systém kontroly stability. Rozdíl je v tom, že výkon – nikoli brzdy – se používá k udržení pěkného a uklizeného M5. To znamená rychlejší projíždění zatáček s větší jistotou, čemuž dále napomáhá aktivní zadní řízení, které se otočí až o 1,5 stupně.

M5 zastavují šestipístkové třmeny na 16,1palcových kotoučích vpředu, jednopístkové plovoucí třmeny okusují 15,7palcové kotouče vzadu. M Karbonkeramické brzdy jsou volitelné, čímž se velikost předního kotouče zvětší na 16,5 palce a přitom se sníží hmotnost 25 kg. Sedí za sadou odstupňovaných kol o rozměrech 20 palců vpředu a 21 vzadu.

To vše je součástí zakázkového nastavení hnacího ústrojí M5, které daleko přesahuje tužší pružiny řady 5. Pětiprvková zadní náprava je specifická pro daný model a využívá zesílená ramena náprav, odklonění ramen a vodicí ramena navržená pro vyšší zatížení g. Přední náprava s dvojitými příčnými rameny je tužší a využívá náboje specifické pro M5.

K dispozici je další vyztužení pro vzpěry, podlahové vyztužení a držáky pro různé součásti podvozku jsou pevnější. Standardem je samozřejmě adaptivní M podvozek BMW s elektronicky řízenými tlumiči, které si řidič může doladit.

A k dispozici je spousta jemných úprav. Kromě zmíněných jízdních režimů umožňuje nová M5 individuální nastavení odpružení, brzd, řízení, převodovky a systému pohonu všech kol xDrive. Zatímco se bavíme o technologii, najdete operační systémy BMW 8.5 se specifickými M displeji pro řidiče a cestující na předních sedadlech. Head-up displej je standardem a pro chvíle, kdy se vám nechce řídit, můžete streamovat videa nebo hrát výběr her na AirConsole.

Vizuálně vzato je M5 nezaměnitelná se čtyřmi koncovkami výfuku vzadu. Je také o něco širší – 3,0 palce vpředu a 1,9 palce vzadu. BMW říká, že boky M5 jsou přepracovány oproti řadě 5, aby jí pomohly dát agresivnější postoj. Přední palubní deska je pokryta průduchy a kontrastními úhly a jemný spoiler dodává zádi určitý charakter. Při uvedení na trh je k dispozici devět standardních barev, ale kupující se mohou ponořit do mnoha odstínů BMW Individual a získat něco jedinečného.

A teď ke slonovi v pokoji. BMW M5 2025 váží 2444 kg. To není tolik jako skutečný slon, ale je to víc než Ford F-150 se čtyřdveřovou kabinou a pohonem všech čtyř kol. Zdá se, že hmotnost není problém, ale jak se to promítne do každodenního používání?