11,52 milionu, tolik vozů vyrobila Toyota a její dceřiné společnosti v roce 2023. Přestože je japonský obránce nejvytíženějším výrobcem automobilů v oboru, stále si najde čas na prozkoumání neautomobilových oblastí. Nečekaně postavila to, co prohlašuje za první kamennou pec na světě na vodíkový pohon.

Demonstrace možností vodíku

Toyota se spojila s japonským výrobcem plynových spotřebičů Rinnai, aby jej postavili pro Japan Mobility Show. V kamenné peci se návštěvníkům podávaly nejen čerstvě upečené pizzy, ale i croissanty. To se ukázalo být úspěšné, zejména mezi dětmi. Zaměstnanci Toyoty postavili pec a nyní ji používají k výrobě pizzy a croissantů během pracovního dne.

“Vodík má vysokou spalovací teplotu. Při hoření se spojuje s kyslíkem a vytváří páru, díky čemuž jsou pokrmy zvenčí křupavé a uvnitř šťavnaté. Vezměte si například houby a zeleninu. Zatímco tyto ingredience mají tendenci na dřevě vyschnout.” nebo grilování na dřevěném uhlí, vodík se vaří rychleji a zanechává je plné vlhkosti a lahodné chuti.”

Povzbuzena úspěchem, kterého dosáhla s kamennou pecí na vodíkový pohon, Toyota přistoupila k výstavbě dalších vodíkových sporáků. Tak se zrodila vodíková mřížka a následně se používala při různých aktivitách v motoristickém sportu podporovaných Toyotou. Krátce na to postavili pracovníci firmy také kamado.

Po klobáse kari wurst od Volkswagenu, medu od Bentley a mlýncích na pepř od Peugeotu přichází vodíková pec Toyota. Je pravda, že si to nemůžete koupit, ale až budete příště na autosalonu v Japonsku, možná budete moci sníst pizzu nebo croissant v ní vyrobený.

Dá se s jistotou říci, že snahy společnosti o vodík byly z hlediska prodejů podprůměrné, Toyota dokonce přiznala, že Mirai „nebyl úspěšný “. I tak se ale této techniky nevzdává. Nejenže Mirai stále existuje, ale sedan Crown je v Japonsku nabízen s vodíkovým pohonem. Kromě toho inženýři zkoumají spalovací motory spalující vodík při práci na prototypech GR Yaris H2 a GR Corolla H2.

Pak je tu GR H2 Racing , koncept závodního vozu s vodíkovým pohonem, který bude koncem tohoto desetiletí soutěžit v nové třídě Le Mans H2. Toyota má trvalé partnerství se společností BMW, která je jednou z mála automobilek, které si myslí, že v automobilovém průmyslu mají vozidla na vodíkový pohon budoucnost.