Už před prázdninami tradičně roste zájem o větší rodinné vozy. Kombi, SUV nebo MPV si teď pořizuje 61 % zákazníků AAA AUTO. Kombi v červnu dokonce předhonila v prodejích dosud nejprodávanější hatchbacky.

Kombíky si pořizuje téměř třetina lidí

S nastupující letní sezónou se v Česku tradičně zvyšuje zájem o velké rodinné vozy. V síti autocenter AAA AUTO a Mototechna, které provozuje skupina AURES Holdings, se prodeje kombi, SUV, MPV nebo vícemístných dodávek vyšplhaly už na 61 %. U těchto větších rodinných aut tvoří 11 % prodejů Škoda Octavia kombi. Nadpoloviční většina je v dieselu, 38 % má automatickou převodovku, čtvrtina náhon na všechna čtyři kola.

„Vždy s příchodem léta, stejně jako později i s příchodem zimy, roste poptávka po větších rodinných vozech. Souvisí to s plánovanými cestami na dovolenou, kdy mnoho lidí řeší výměnu svého vozu za novější, a často prostornější vůz. Prodeje větších aut se letos vyšplhaly již na 61 % z celého objemu vozů, které si od nás zákazníci již odvezli. V červnu navíc kombíky předhonily v prodejích hatchbacky, což jsme naposledy mohli vidět v době pandemie, kdy lidé pořizovali větší automobily, aby mohli bezpečně vyrazit právě na prázdniny. Letos zažíváme obecně výjimečnou sezónu. Prodeje v AAA AUTO i Mototechně jsou zatím nejvyšší v naší dva a třicetileté historii. Za prvních šest měsíců jsme ve skupině celkově prodali už 54 tisíc aut,“ uvedl Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, která ročně prodá na sto tisíc ojetých automobilů.

V posledních letech obecně oslabuje pozice hatchbacků, a to i přes dočasný nárůst poptávky po začátku války na Ukrajině, kdy začaly stoupat ceny paliv, a lidé hledali úspornější vozy na provoz. V roce 2019 tvořily tyto malé vozy v AURES Holdings ještě 31 % všech prodejů, letos v červnu už jen 25,6 %. O své místo se postupně hlásí kombíky, které dlouhodobě bojují s kompaktnějšími hatchbacky o prvenství. V květnu poptávka po kombících vzrostla na téměř 27 %. Na třetím místě si stabilní pozici s již čtvrtinovým podílem drží městská SUV. V roce 2019 si je přitom pořizovalo ani ne 17 % zákazníků AAA AUTO. 

Pokud jde o výbavu, pak 24,3 % velkých rodinných aut má náhon na všechna čtyři kola a dokonce 38 % automatickou převodovku. Nadpoloviční většina rodinných aut je v dieselu (52,9 %) a 40,7 % v benzínu. „S ohledem na obecně rostoucí poptávku po elektromobilech roste podíl aut s elektromotorem i mezi většími vozy. V této kategorii je ale nabídka stále spíše omezená. I proto je tak žádaná Škoda Enyaq, která díky své velikosti získává stále silnější základnu fanoušků,“ doplnil Petr Vaněček. Pro Čechy je jednoznačnou jedničkou mezi rodinnými vozy Škoda Octavia kombi, poté i její menší „sestra“ Fabia. Na třetím a na čtvrtém místě jsou pak Volkswagen Passat a Škoda Superb.

Nejprodávanější rodinné vozy v roce 2024 v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna:

PořadíKombiSUVMPVVícemístné dodávky
1.Škoda OctaviaHyundai TucsonHyundai TouranFord Tourneo Custom
2.Škoda FabiaŠkoda KodiaqHyundai ix20VW Multivan
3.VW PassatŠkoda KaroqŠkoda RoomsterVW Transporter
4.Škoda SuperbKia SportageFord S-MaxToyota ProAce Verso
5.Hyundai i30Dacia DusterVW SharanRenault Trafic