Pagani Utopia je umělecké dílo s motorem V-12 s dvěma turbodmychadly, manuální převodovkou a přepychovým interiérem. Jediné, co by mohlo i vzdáleně zlepšit zážitek z Utopie, je odnímatelná střecha. Dobrou zprávou je, že nový Pagani Utopia Roadster je tady. A vypadá krásně.
Čím nový roadster překvapí?
Utopia Roadster se pyšní odkrytým karbonovým vláknem v červené barvě Habanero (barva inspirovaná dubajskou červenou od Zondy). Navíc vypadá ještě lépe bez střechy. Má všechny stejné designové prvky jako kupé: dvojité zaoblené světlomety, zející mřížku chladiče, kruhová zadní světla a samozřejmě čtyřnásobné koncovky výfuku. Dokonce si zachovává jedinečné motýlkové dveře kupé.
Roadster jezdí na odstupňovaných 21palcových předních a 22palcových zadních kolech obalených pneumatikami Pirelli P Zero Corsa Cyber. Jedná se o nové luxusní pneumatiky, které budou komunikovat s vozem. Čtou věci jako ABS, kontrola prokluzu a kontrola trakce, aby pomohly maximalizovat výkon. A je tu spousta výkonu, který lze maximalizovat.
Utopia Roadster má stejný dvojitě přeplňovaný 6,0litrový V-12 motor jako kupé. Jednotka Mercedes-AMG posílá na zadní kola 852 koní a 811 liber-stop točivého momentu přes elektromechanický diferenciál v zadní nápravě. Utopia Roadster má elektronicky omezenou maximální rychlost 350 km/h, jen několik km za hodinu od kupé 220.
Kupující si mohou vybrat mezi sedmistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatizovanou manuální převodovkou s pádly řazení za volantem. Druhá jmenovaná převodovka slibuje „bleskové řazení“ – ale stále to není manuální.
I s odnímatelnou pevnou střechou váží Utopia Roadster úplně stejně jako kupé – 1280 kg v suchu. Impozantní. Pagani vděčí za sílu a lehkost svého pokročilého monokokového karbo-titanového podvozku, který pomáhá udržet tuto hmotnost. Společnost také použila více než 40 „vzorců z kompozitních materiálů“ při konstrukci Utopie, aby ji udržela lehkou.
Interiér není o nic méně působivý než jeho protějšek s pevnou střechou. Karbonová vlákna, kůže a hliník pokrývají téměř každý centimetr. Pro sedmistupňovou manuální převodovku zůstává charakteristická odhalená převodovka Utopie a samotná řadicí páka má vložku z leštěných uhlíkových vláken.
Volant možná na první pohled nevypadá tak zajímavě, ale je působivě detailní. Byl zkonstruován z jednoho kusu kovu o hmotnosti 4300 kg a jeho dokončení trvalo pětiosým frézkám 28 hodin nepřetržité práce. Celkově vzato, volant váží pouhých 2,4 kg.
Stejně jako u kupé bude i Utopia Roadster vzácnou bestií. Pagani plánuje nabídnout pouze 130 exemplářů po celém světě za cenu 3,1 milionu EUR za kus.