„Tohle je v podstatě Adrian bez vodítka, žádné předpisy FIA, žádný cenový strop – a proto je to zatraceně drahé – ale je to ultimátní auto, je to opravdu neuvěřitelné auto,“ řekl šéf týmu Red Bull Christian Horner, před odhalením RB17.

Nové hyperauto má být rychlejší než současný vůz F1

Adrian je samozřejmě Adrian Newey, nejúspěšnější konstruktér v historii formule 1. RB17 je jeho následovníkem Aston Martin Valkyrie, hyperautem určeným pouze pro okruhy, které slibuje, že bude na některých tratích rychlejší než současný vůz F1 . Newey tedy chtěl vzrušení z F1, ale v balíčku dostupném všem, od amatérů s trochou zkušeností s tratí až po typ Maxe Verstappena. To vyžaduje obrovský výkon, obrovský přítlak, minimální hmotnost a balení připomínající vůz F1 s větší karoserií. Motor je zakázkový 4,5litrový, 15 000 ot./min. Cosworth V-10 s výkonem 1 000 koňských sil, doplněný elektromotorem o výkonu 200 k. Přítlak dosahuje maximální hodnoty 3 747 liber a cílová hmotnost je těsně pod 2 000 liber. Ale je to také auto, které je podle Neweyových slov „neuvěřitelně přizpůsobivé“.

Přizpůsobivost vychází z aktivních aerodynamických a odpružených systémů, které poskytují obrovskou kontrolu nad vyvážením jízdních vlastností vozu. Navíc jsou zde režimy motoru, takže řidiči mohou pracovat až na plných 1200 koní, nastavitelné ABS a diferenciál a kontrola trakce.

Aktivní odpružení jde o krok dále než tradiční automobilové odpružení v tom, že dokáže samo vrátit sílu zpět do těla. Existují aktivní prvky, které ovládají zdvih (v podstatě světlou výšku) a naklánění a každý lze v zatáčce několikrát nastavit. Aktivní odpružení je velkým přínosem pro auto s vysokým přítlakem, protože když se jedná o seriózní aero, musíte udržovat platformu stabilní, abyste nedostali aero nerovnováhu. Bez aktivních prvků byste tyto pohyby karoserie ovládali ultratuhými pružinami, jinak získáte druh sviňuchy, jaký jsme viděli u vozů F1 v roce 2022.

Aktivní aero je zde ovládáno pohyblivými prvky v předním a zadním blatníku plus zadním difuzorem. Newey řekl, že auto začne snižovat přítlak, když rychlost stoupá – jak přítlak stoupá s druhou mocninou rychlosti. Bez schopnosti snižovat přítlak za chodu by se pneumatiky RB17 příliš stlačovaly.

Když už mluvíme o pneumatikách, Red Bull spolupracuje s Michelinem na vytvoření tří různých variant pneumatik pro RB17. K dispozici je pneumatika s běhounem na 20palcových kolech, která funguje jak jako pneumatika do počasí, tak i jako nejpřístupnější varianta pro jízdu na suchu, s vlastnostmi podobnými pneumatikám silničních automobilů. Pak jsou tu dvě hladké možnosti, jedna znamená zvýšit rychlost a přitom zůstat dosažitelná, a „důvěrná“ pneumatika.

Podobně jako u hypercarů Le Mans je důvěrná pneumatika, jak název napovídá, vyrobena ze záhadné směsi, kterou zná pouze Michelin. Toto je nejrychlejší pneumatika pro RB17, a pokud ji budete chtít provozovat, bude tam Michelin a po dokončení vám pneumatiku vezme zpět. RB17 je dvoumístný vůz. Řidič si může vzít do auta trenéra, aby seděl na pravém sedadle, nebo kamaráda či třeba svůj protějšek

Je také postaven hodně jako vůz Formule 1, přičemž většinu výroby si Red Bull dělá sám a používá stejné dodavatele dílů pro věci, které sám nevyrábí. Red Bull využil Coswortha, aby postavil motor, na základě úspěšného partnerství, které měl s Neweym na Aston Martin Valkyrie. Red Bull zpočátku zkoumal motory V-6 i V-8 se dvěma turbodmychadly, ale Neweymu se nelíbil zvuk a balení chladičů plnicího vzduchu se ukázalo jako náročné. Místo toho se rozhodli pro V-10.

Newey chtěl 1000 koní a 150 kilogramů, a to vedlo Red Bull a Cosworth k rozhodnutí pro 4,5litrový V-10 s limitem otáček 15 000 ot./min. Horner nazývá RB17 jakousi sbírkou „největších hitů“ z Neweyho kariéry a nakonec byl jediným vhodným motorem V-10. Převodovka používá komponenty z XTrac v sestavě postavené a navržené Red Bullem. Stejně jako u vozu F1 je namontován za motorem podélně, aby vytvořil prostor pro kanály difuzoru.

Newey říká, že RB17 se ovládá mnohem snadněji než moderní vůz F1. Můžete se sami otočit na trať a jet, ale není to vhodné. Přesto nebudete potřebovat celý tým, abyste auto rozpohybovali. Red Bull za vás vůz také uskladní a provozuje a také bude provozovat vývojový program, aby jezdci mohli získat zkušenosti s jeho simem F1.

Je jasné, proč je RB17 tak zatraceně drahý. Stojí přes 6 milionů dolarů, což zastíní spoustu dalších hypercarů. Ale žádný jiný hypercar nenabízí skutečný výkon, který poráží F1, a žádný jiný než RB17 nepochází z mysli Adriana Neweyho.