Některým lidem postačí pouze V-12. Nezáleží na tom, že 4,0litrový V-8 s dvojitým turbodmychadlem v DB12 má 671 koní a zní skvěle – má prostě příliš málo válců. To je důvod, proč Aston Martin oživuje jedno z největších jmen v celém automobilovém světě s V-12: Vanquish.

Aston Martin Vanquish je zpět

Po šestileté nepřítomnosti a zrušeném pokusu vyrobit superauto s motorem uprostřed je Aston Martin Vanquish zpět a vrací se ke svým kořenům. Jedná se o nestydatě velký, výkonný a luxusní vůz GT, doplněný 5,2litrovým twin-turbo V-12 s výkonem 824 koní a maximální rychlostí 345 km/h. Aston Martin plánuje postavit ne více než 1 000 kusů ročně a základní cena je 420 000 dolarů.

Motor sdílí své základní rozměry s předchozím Astonem V-12, ale ve srovnání s předchůdcem je značně přepracován. Pro zvýšení výkonu a točivého momentu – monstrózních 738 liber-stop – při splnění stále přísnějších emisních předpisů, dostává V-12 nový blok, hlavy, porty, vačkové hřídele, ojnice, turbodmychadla, vstřikovače paliva a přemístěné zapalovací svíčky. Takže v podstatě všechno. Aston říká, že motor je “nerozeznatelný” od toho starého.

Stejně jako u starého DBS Superleggera je motor spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou umístěnou vzadu, i když stejně jako nový Vantage a DB12 má elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Motor má také novou funkci nazvanou Boost Reserve, která dokáže zvýšit plnicí tlak nad rámec toho, co je potřeba pod částečným plynem, takže když řidič požádá o větší výkon, je připraveno zvýšení. Provádí se to pečlivou koordinací plynu a elektronicky řízeného wastegate. Aston říká, že poměr konečného převodu byl zvolen tak, aby umožňoval vysokou maximální rychlost, ale zrychlení je stále silné – 0-100 km/h trvá 3,2 sekundy.

Stejně jako všechny moderní Astony má Vanquish monokokový podvozek z lepeného a extrudovaného hliníku, ale na rozdíl od DB12 a Vantage má karoserii převážně z uhlíkových vláken. Aston uvádí suchou hmotnost 1774 kg ve své nejlehčí podobě, ale se všemi kapalinami nezbytnými pro řízení Vanquish překročí hranici 1815 kg. Pneumatiky jsou zakázkovou sadou Pirelli P-Zeroe o rozměrech 275/35 vpředu a 325/30 vzadu. Standardně dostanete kovaná kola a karbon-keramické brzdy, které pomáhají udržet neodpruženou hmotnost pod kontrolou.

K dispozici jsou také všechny druhy efektních technologií podvozku. Vanquish používá tlumiče Bilstein DTX jako nový Vantage a DB12 a také dostává šestiosou inerciální měřicí jednotku, která pomáhá zajistit přesnější ovládání tlumičů, e-diff a systémů řízení trakce/stability. K dispozici je také nový systém s názvem Corner Braking, který pomáhá zajistit stabilitu zadní části při brzdění v zatáčce.

Vanquish uvnitř vypadá hodně jako ostatní současné modely Aston Martin, doplněný novou středovou konzolou plnou fyzických ovládacích prvků a informačním a zábavním systémem na míru. Jednou z velkých kritik starších Astonů byly jejich nevýrazné interiéry a kabina Vanquish se zdá být čímkoli jiným.

Ve srovnání s DB12 je Vanquish delší, širší a nižší. Jeho rozvor je o něco málo přes 3,0 palce delší, celková délka je o 6,5 palce delší a je o 2,4 palce širší. Snížením výšky je ale o dvě desetiny palce kratší. Rozhodně vypadá jako Aston, i když s plastičtější kapotou vpředu a většími bobky vzadu. Prudký ocas Kamm je jedinečný mezi ostatními novými Astony a je inspirován sérií vozů, se kterými společnost závodila v Le Mans v 60. letech, DP212, DP214 a DP215. Na profilu a zádi je také něco z limitované edice Valor, která sama o sobě odkazuje na statná GT od Astonu ze 70. let.

Je to teprve potřetí, co Aston Martin použil štítek Vanquish. Jeho předchůdci jsou velmi oblíbené modely, vlajková loď vozů V-12 GT, takže tento nový má co dohánět. Na první dojem si myslíme, že by to nemělo být problém.