Výrobci automobilů měli v prvních letech formule 1 jen málo designových omezení, dlouho předtím, než přísné předpisy proměnily vozy v tence zahalené kopie jednoho druhého. Mercedes-Benz využil této příležitosti v polovině 50. let a vytvořil W 196 R, závodní vůz s otevřeným sedadlem, který by mohl nosit aerodynamickou karoserii. Jmenoval se Stromlinienwagen a RM Sotheby’s prodává jeden s neuvěřitelným rodokmenem.

Vůz s úžasnou minulostí

Vůz měl svůj závodní debut na Grand Prix Buenos Aires v lednu 1955, kdy Juan Manuel Fangio pilotoval podvozek č. 9 k vítězství 1-2. Vůz završil svou závodní kariéru dalším vítězstvím 1-2 se Sirem Stirlingem Mossem za volantem a získal nejrychlejší kolo ve Velké ceně Itálie 1955.

Mercedes si zpočátku po svých kampaních ponechal všech 10 zbývajících exemplářů W 196 a udržoval je v provozním stavu. Nakonec by však daroval čtyři vozy, včetně podvozku č. 9. Vůz našel nový domov v Indianapolis Motor Speedway Foundation, kde je od té doby a během své životnosti prochází dvěma opravami.

Podle RM Sotheby’s je to jediný Stromlinienwagen, který byl kdy nabídnut k prodeji soukromému zákazníkovi, a je to jeden ze čtyř známých W 196 R, který měl na konci sezóny 1955 F1 aerodynamickou karoserii. RM fixuje svou hodnotu „Přesahující 55 000 000 $“.

Aukce přichází pouhé dva roky poté, co se Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe – jeden z pouhých dvou existujících – prodal za ohromujících 143 milionů dolarů, což z něj dělá nejdražší vozidlo na planetě. I když tento W 196 není tak vzácný, jeho historie v závodním prostoru je bezkonkurenční. O tomto odhadu hodnoty ani v nejmenším nepochybujeme.