Nechte to na Francouzích, aby nás omráčili šílenými koncepty. Po elegantním superautu Alpine s vodíkovým motorem V-6 přichází jeho mateřská společnost Renault s něčím ještě extravagantnějším. Jmenuje se Filante Record 2025, ultraúčinné předváděcí auto vyvinuté výhradně pro zdůraznění efektivity. Radikální jednomístný elektromobil vybavený 87kWh baterií má za cíl lámat rekordy ve spotřebě energie a dojezdu.

Čím Filante Record 2025 ohromí?

Ačkoli to vypadá, že se vrátil z budoucnosti, elektrický „Batmobil“ vzdává hold třem historickým Renaultům vytvořeným k překonávání pozemních rychlostních rekordů. Například kulaté světlomety berou po 40 CV des Records z poloviny 20. let, zatímco kola vysunutá ven z karoserie jsou kývnutím na Nervasport des Records z roku 1934. Oblouky jsou navíc inspirovány turbínou z roku 1956 Etoile Filante.

Jak je vidět, je to obrovské auto. Ale ačkoli se táhne na délku 5,12 metru, váží pouze 1000 kilogramů. Samotná baterie naklání váhu na 600 kg, což je hodně, ale tak se sušenka drolí s EV. Poznámka na okraj – obří 205kWh balení GMC Hummer EV váží kolosálních 1 278 kg, tedy asi tolik jako kompaktní evropské auto.

Přestože je Filante Record 2025 impozantně dlouhý, je pouze 1,71 metru široký a 1,19 metru vysoký. Každý povrch jeho aerodynamického těla byl navržen tak, aby maximalizoval aerodynamickou účinnost a prodloužil dojezd. Renault bude testovat vůz až později v první polovině roku, ale očekává určité obrovské zisky oproti kompaktnímu elektrickému crossoveru Scenic E-Tech vybavenému stejně velkou baterií o kapacitě 87 kWh.

Ale jak to, že koncept vozu váží pouhých 400 kg, když vyloučíte baterii? Renault vyrobil podvozek z unikátní kombinace slitin hliníku, karbonu a oceli. Inženýři navíc použili vysokopevnostní hliníkovou slitinu určenou pro 3D tisk. V kombinaci s umělou inteligencí umožnil simulační software Renaultu přesně určit oblasti, kde by mohl eliminovat přebytečné materiály.

Pro další snížení hmotnosti jsou články integrovány do bateriového bloku bez mezimodulů. Koncept nepoužívá stejnou baterii jako Scenic E-Tech, protože do štíhlého těla bylo nutné umístit speciálně navrženou sadu (s karbonovým pouzdrem). Podle Renaultu mají pneumatiky 20% dopad na dojezd elektromobilu. Proto Filante Record používá 19palcovou gumu Michelin na míru, aby se snížila ztráta energie a lépe se vyrovnala kontaktní plocha.

Mercedesu se podařilo ze svého konceptu Vision EQXX vytěžit 13,5 km za kWh , ale ekologický stroj Renaultu je mnohem radikálnější a pravděpodobně s lehkostí porazí mnohem těžší Merc.