Jistě si někteří z Vás pamatují na model Tatry 148 oranžové barvy. Že ne, tak to už asi patříte ke generaci, která ve školních lavicích místo piškvorek hraje hada na Nokii . Nicméně já tu Tatru měl, ale nevim čim to, nebyla oranžová, ale stříbrná
Kdyby mě někdo o půlnoci probudil a zeptal se , tak vím, že auto jsem koupil 27.2.2003. Že se jedná o Fabii Combi asi nemusím uvádět, akční výbava Creation však stojí za zmínku, protože za příplatek 32 000 korun k verzi classic nabízela ABS, druhý airbag, autorádio s 8 reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, palubní počítač, elektrická zrcátka s vyhříváním, elektrická přední okýnka, parkovacího asistenta, mlhová světla, lakovaná zrcátka, velmi příjemné textilní koberečky, celočerný interiér s chromovými doplňky s verze elegance, 15´´ kola s pneumatikami 195/50 a spoustu dalších maličkostí. Tento fakt spolu s 5% slevou, plnou nádrží, povinnou výbavou a pouze 10 000 příplatkem za verzi combi se jinak ne zrovna levná Fabie stala cenově velmi zajímavou. Poslední sériové technické info se dotkne motoru, tím je osvědčená a známá zážehová čtrnáctistovka s výkonem ne příliš oslnivých 50 kW, ale díky i za ně
O tom, že Fabča nezůstane v sérii bylo jasno již dlouho dopředu, cesta k prvním úpravám ale trvala další rok. Na přelomu roku 2003/2004 byl konečně objednán první pořádný doplněk a tím byla litá 16´´ kola Dezent C o šířce 7,5´´ a zálisu o hodnotě 35. Přestože jsem původně chtěl naprosto odlišný design, zvítězila, jak už to bývá tloušťka peněženky a obchodnický tah firmy e-pneu nabízející výprodej těchto kousků. Zprvu jsem jezdil na jetých pneumatikách Dunlop SP- Sport -2040E o rozměru 215/40/16, které byly ještě v průběhu roku vyměněny za nové Semperit Direction Sport s rozumnějším rozměrem 195/45/16. Hned po montáži kol bylo jasné, že auto musí dolů. Pružiny Platimex od 2MMotorsport auto snížily o 30mm na každé nápravě, což je hodnota nijak závratná, leč pro běžný provoz řekl bych maximální. Pod zadní kola jsem nakonec ještě namontoval 15mm podložky Jamex s TUV certifikátem, aby kola nebyla zapadlá v podbězích. Kromě toho byl motor posílen chipem Sportmotor a bavlněnou vložkou filtru od KN.
Teprve po těchto krocích jsem byl ochoten přistoupit k montáži prvního laminátu a tím byly prahy Axon v klasickém M3 stylu, vybrané již dlouho dopředu. Nutno říct, že bylo ještě dost práce s dopasováním, s výsledkem jsem ale dodnes moc spokojen. Vzhledem k tomu že u mě vítězí především styling, tak se další cesta logicky ubírala k přednímu nárazníku. Chtěl jsem výrobek, který nárazník zmohutní, prodlouží k zemi, ale při tom bude držet linie Fabie, jinými slovy žádný paskvil ala Rychle a zběsile. Po zjištění, že kousek od německého ABT stojí bezmála 8000 Kč jsem zakoupil výrobek od Elisu, který jsem ještě dodatečně prodloužil „lízátkem“ z posledního modelu Renaultu Laguna. Tím teprve spoiler nabral tvarů, které jsem si zhruba představoval. Zadní nárazník nesměl zůstat v sérii a tvar jsem opět nosil v hlavě déle, samozřejmě jsem ještě zvažoval i jiné řešení, ale nakonec původní nápad vyhrál. Zakoupil jsem spoiler určený pro Opel Calibra a zároveň se tím postavil před pro mé vybavení a zázemí neřešitelný problém. Rozdíl mezi zakřivením nárazníku Fabie a Calibry je vetší, než se zdá. Díky firmě JPS auto se vše povedlo a po drobných peripetiích s výškou nárazníku dotáhlo do definitivní podoby. K drobným detailům pak rozhodně patří zadní světla „ala“ studie Škoda-Tudor, certifikované okenní folie Bruxafol, dvojitá koncovka výfuku ve stylu DTM a především plastové clonítko, kterým bylo nahrazeno původní fóliové. Přeci jenom trochu jiný odstín folie nebylo to pravé ořechové, a proto jsem nejprve jako pokus z plexiskla a poté z pružnějšího a odolnějšího makrolonu vyrobil clonítko plastové, které bylo nalakováno do přesného odstínu mojí karoserie.To byl ale již pomalu konec sezóny 2004 a já mohl přemýšlet co dál. Ne že bych nevěděl, nápadů je dost, ale bylo třeba vybrat ty nejlepší a hlavně nejdostupnější.
Velký prostor stále nabízel přední nárazník a to především v oblasti kvality zpracování. Ihned s nástupem zimy byl tedy nárazník s převlekem a lízátkem opět odvezen do JPS auto kde podstoupil lamino kůru v podobě zahlazení spoje a prostoru pro RZ a přelaminování lízátka. Tento tvar a postup jsem měl vymyšlený již delší dobu, držel původně nastavené linie, ale přitom nabízel něco zcela nového. Následně jsem ještě provedl pár fotomontáží ve photoshopu a vše bylo jasné. Delší dobu mne však trápil malý rozměr kol, dostačující sice pro výkonové parametry mého auta, ale bohužel po estetické stránce jsem stále nebyl spokojen, podběhy fabie jsou prostě velké až moc. Po dlouhých úvahách a především mnoha praktickým proti nakonec byla stejně původní kola prodána a díky Markovi z Cartech Tuning byla za velmi příjemnou cenu objednána kolesa Stillauto SR800 v rozměru 7,5×17, ET37, později obutá do pneumatik Yokohama A520 o rozměru 205/40/17. Věděl jsem, že chci kola s více paprsky nejlépe Audi RS4 nebo A8, Stillauto však nabízelo jako novinku podobný, ale zajímavější a méně okoukaný design v překrásné povrchové úpravě. Také jsem dlouho váhal, jestli zůstat u kol s límcem nebo přejít na kola bezlímcová, ale vzhledem k tomu, že za rozumný peníz se žádných límcových, ale při tom vícepaprskových kol nedostávalo je výsledek takovýto. Nutno dodat, že z kol jsem přímo nadšen a rozhodně výběru nelituji, i když „límcáče“ pro mne stejně mají magické kouzlo, a až jednou budu třeba upravovat jiné auto určitě na ně přijde ještě řada. Zbývá snad jen dodat, že jsem spokojen i s tvrdostí podvozku po přechodu z 195/45/16 není rozdíl nijak drastický.
Poslední změny pro sezónu 2005 se dotkly interiéru. Nejsem příznivcem sportovních skořepinových sedadel, ale lépe tvarované sedačky z Fabie RS rozhodně stojí za povšimnutí a co teprve, když se mi naskytla možnost koupě kompletních sedaček za velmi solidní peníz. S vidinou možného odprodeje svých starých sedaček nebylo co řešit a jednoho lednového dne se můj černočerný interiér prosvětlil světlešedou barvou, že se kromě perfektního vzhledu v nich i náramně sedí snad asi nemusím zdůrazňovat. Interiér si však prošel ještě jednou úpravou, přestože jsem byl s černými plasty a čalouněním spokojen, lákala mě jak už to bývá nějaká ta změna. Ve chvíli kdy se naskytla možnost výměny šedé palubní desky ze starších Fabíí za láhev whisky bylo opět rozhodnuto. Zakoupil jsem potahovou látku s výrobním názvem Alcara a tuto palubní desku očalounil, vzhledem k tomu že jsem byl s výsledkem svojí práce spokojen, putovala semišová palubovka na místo původní černé, stejným materiálem jsem pak přečalounil i výplně dveří. Na závěr jsem ještě dodatečně vrátil okolí přístrojů do matné černé, což vytvořilo lepší kontrast s bílými budíky s chromovými rámečky. Ohledně designových úprav došlo ještě k jedné změně, naprosto jsem upustil od chromových doplňků. Ne že bych měl něco proti chromu, ale k novým kolům, které jsou tmavší lépe ladí kromě barvy mého vozu černá. Proto se na autě objevuje černý tahokov, zrcátka jsem vrátil do barvy vozu a stejně tak byly nalakovány i kliky dveří. Zároveň jsem také vyměnil chromové rámečky světel za černé z juniora a clasica, ještě jsem je však přelakoval do matně černé, která se mi jevila lepší než lesklá. Světla tím dostala krásný tmavý nádech.
Poslední úprava se nyní dotkla lakování krytů motoru a výměny brzdových kotoučů a destiček za produkty od firmy ATE. Ptáte se asi co dál? Nápady stále jsou , ale dal jsem si za úkol přibrzdit a směřovat finanční prostředky také jiným směrem. I přesto bude určitě nutná výměna tlumičů za Weitec nebo HP Sporting a moc mne mrzí, že jsem nestihl přetaženou kapotu, rád bych jako náhradu aspoň vymyslel jinou přední masku.
Závěrem si neodpustím děkovačku, protože moji rodiče a přítelkyně si za neustálé přihmuřování očí nad mým koníčkem poděkování prostě zaslouží !!! Z lidí okolo aut děkuji samozřejmé kamarádům zde z Tuning fora a Fabia clubu, protože bez jejich rad a postřehů by všechno bylo těžší. Z firem mi především pomohl Marek z Cartech tuning (za fajn přístup a bezkonkurenční ceny), 2MMotorsport (za spoustu cenných rad a dobře odvedenou práci v mých začátcích), p.Stejskal (nechtělo se mi věřit že ten nárazník z Calibry na Fabku půjde) a hoši z Lackdesign ( jsem rád že jste mi ty nárazníky nehodili na hlavu). A že je článek vlastně jenom o designu? Mě to tak baví a vím že nejsem sám.