Tuning Škody Fabia není jednoduchou záležitostí. Kolik já už viděl doslova „zmrvených“ tuningových kreací na téma Fabia. K tomuto modelu se musí přistupovat s rozvahou a raději vše dvakrát rozmyslet, než toho později litovat. V následujících řádcích vám p
Majitel David koupil tuhle modrou Fabii v roce 2002 jako funglovku. První rok se vozila ve zcela sériovém stavu a postupem času, kdy se majitel a úpravce v jedné osobě odvažoval tu a tam něco změnit, či vylepšit, se postupně přetvářela. Všichni jsme si tímto obdobím prošli, tak asi víte, co tím myslím. A vždy každý zapálený tuningový nadšenec dospěje do bodu, kdy se mu změny za ty léta provedené na jeho miláčkovi už moc nepozdávají a rozhodne se pro totální přestavbu. David do této fáze dospěl na konci roku 2005.
Nezačnu obvyklým popisem zevnějšku, čili karoserie, ale první se mrkneme, co se ukrývá pod kapotou. Na první pohled se velké překvapení nekoná, pokud nemáte na mysli skvěle barevně zpracovaný motorový prostor. Spodní část samotné kapoty je vyvedena v tolik oblíbené slonové kosti. V té je nastříkán i box pro vzduchový filtr a hrdlo nádobky vstřikovače. Do modré zase hodil David rozměrné víko motoru a box na autobaterii. První z těch „technických“ vylepšení je duralová vzpěra mezi předními tlumiči, která, jak všichni dobře víme, slouží k zpevnění karoserie a zabránění jejího kroucení při razantnějším průjezdu zatáčkou. Druhé vylepšení, které se dá zařadit do škatulky technické, není vizuálně postřehnutelné. Jedná se totiž o úpravu motoru. V současné době vylepšuje chod a výkon motoru přeprogramovaná jednotka od firmy Bitpower, která navýšila původních 50 kW, čili 68 koní o 8 kW na zatím konečných 79 koní. Ty podporuje i lehce upravený výfukový systém, který je zakončený netradičně jednou, uprostřed vyvedenou, oválnou koncovkou. Doufám, že to není na motoru poslední úprava a že úpravce do budoucna něco přidá.
Nyní se tedy budu věnovat „kabátku“ této Fabie. Na první pohled se úprava velmi blíží klasickému německému clean stylu. S dávkou velké fantazie zde najdeme jednu výstřednost, která má ale hodně daleko třeba k šílenému španělskému pojetí tuningu. Ano, je to ono zadní křidélko, které je umístěno místo obvyklé stříšky pátých dveří. Hladký styl ovšem splňuje do posledního puntíku jak přední, tak i zadní nárazník, spolu s úpravou prahů. Někomu by se mohlo zdát, že se jedná o kousky od firmy Axon, vyrobené z laminátu. Ovšem chyba, Design je možná podobný, ale jedná se o vlastnoruční práci majitele vyvedenou navíc z kvalitnějšího materiálu, čili ABS plastu. Zahlazený styl podtrhuje absolutní absence jakýchkoliv otěrových lišt, kapličky pro RZ a zmenšený je i otvor pro přívod vzduchu k brzdám chladiči. Zadní nárazník je naopak vylepšen o dva postranní zářezy, které se mi opravdu líbí. Design prahových nástavců velmi rád používá firma Lamino. Nesmím samozřejmě zapomenout na vnější zpětná zrcátka v designu M3 se zabudovanými směrovkami. Poslední, ale rozhodně ne nejméně náročnou úpravou je výrazné zamračení přední kapoty. Kapota přelézá přední světla a původní chladičovou příčku o pěkných několik centimetrů. Sériová světla byla tedy dosti hendikepována tímto faktem a proto se David rozhodl nainstalovat nová mnohem agresivnější světla v černém provedení od firmy TYC. Protože se jedná o světla s čočkovou technikou, zamračená kapota už nyní nezasahuje do světelného toku. Když už jsem u světel, zmíním se rovnou i o těch zadních. Původní kousky nahradily ty z faceliftovaného modelu a rovnou dostaly i modrý průhledný lak.
Kola jsou vždy kapitolou sama pro sebe. David zvolil atraktivní vzhled pěti dvoupaprsků od firmy Platin. Velikost je rozhodně dostatečná, vždyť 17 palců v průměru a 8 palců šíře jsou dostatečně tuningové. To jsou i zvolené pneumatiky od výrobce Nexen o rozměru 205/40 R17. Fabia vypadá už od série tak trochu jak nakopnutá koza a s tímto faktem se úpravce nechtěl smířit. Sportovní podvozek se tedy skládá z kvalitních tlumičů značky Koni a pružin JOM, které snižují světlou výšku auta vpředu o dobrých 50 mm a vzadu o klasických 30 mm. Spoza kol vykukující brzdová soustava je zatím původní, až na barevné provedení, ale i zde se určitě do budoucna chystá nějaká změna.
V interiéru vládne tříbarevná kombinace. Je to černá, světle šedivá a výrazná modrá. Černá se objevuje na sériových částech palubní desky a středech anatomických sedadel z modelu RS. Sériová šedivá na stropu a sloupcích. Tuningovou šedivou obstarává flock dveřních panelů a spodní části palubní desky. Modrý flock se zase objevil na spodních částech dveřních panelů, madlech dveří, středové konzoly a středu palubní desky.
Audio sestava Pioneer je poslední novinkou na tomto autě. Vpředu všemu udává tón DVD přehrávač s monitorem, výstup zajišťují přední a zadní komponentní reproduktory. Basy tvrdí subwoofer Blaupunkt, který je krmený zesilovačem od firmy Rodek. Plány do budoucna jsou už jasné. Tedy alespoň v novém kompletním laku a v instalaci vzduchového podvozku.