Historie závodu se začala psát v roce 1908 a letos 3. září se jel již 44.ročník jízdy pravidelnosti do vrchu, který pořádal VETERAN CAR CLUB Praha.

V roce 1908 vítězí vozy  Laurin & Klement

Historie tohoto závodu se začala psát v roce 1908, kdy se jel první ročník, který byl pořádán na závěr Pražského autosalonu. Začátek tratě byl umístěn na Zbraslavské náměstí a cíl byl po 5,5 kilometrech na kopci Cukráku před obcí Jíloviště. Na této trati se jezdilo po prašném povrchu. Až na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století měla trať asfaltový nebo dlážděný povrch. Již na první ročník se dostavilo 17 motocyklů a 16 automobilů a průměrná rychlost na trati se pohybovala okolo 100 km/hod. Vítězem roku 1908 se staly vozy značky Laurin & Klement pod vedením Otty Hieronymuse.

Závod zařazen do evropského šampionátu

Závod Zbraslav – Jíloviště dosahoval největšího rozkvětu v průběhu třicátých let, kdy byl závod zařazen do evropského šampionátu, který se svým významem rovnal závodu Grand Prix. V roce 1930 se na souboj mezi Hansem Stückem a Rudolfem Carocciolou přišlo na Zbraslav podívat sto tisíc diváků. Rudolf Caraccio s vozem Mercedes SSKL projel trať průměrnou rychlostí 123,8 km/h a vytvořil rekord tratě v čase 2.42.7. O 11 sekund porazil Hanse Stücka. Tento rekord už nebyl nikdy překonán. Na čtvrté pořadí se dostal jezdec Lobkowic s vozem Bugatti.

44.ročník Zbraslav – Jíloviště

Roku 1968 byla založena tradice vzpomínkových jízd na části této trati a letos se jel již 44.ročník jízdy pravidelnosti do vrchu. Letos se na startu sešlo na dvě stovky soutěžících a dokonce desítka formulí. Vše odstartovala právě předváděcí jízda formulových vozů F 3, mezi nimiž byly i Škoda Lucia F3 nebo Delfín 65 Škoda F3. Veteráni byly rozděleni podle stáří. Motocykly do tří kategorií a automobily dokonce do pěti. Všichni soutěžící museli dvakrát projet trat, pokud možno ve stejném čase. Rozdíl časů  pak tvořily trestné body, kde každá setina byl bod.

Výstava na Zbraslavském náměstí

V dopoledních hodinách nejprve proběhla výstava všech veteránů na Zbraslavském náměstí, kde diváci mohli obdivovat takové unikáty, jakými jsou Hupmobil Six Roadster z roku 1930, karosovaný v Slewelandu a do Československa byl dovezen již před druhou světovou válkou. Nejstarší motocykl i nejstarší vozidlo absolutně bylo Torpedo rok výroby 1907 a nejstarší automobil byl Hupmobile 32 HP, rok výroby 1910 . Na Zbraslavi nechyběly ani vozy s okřídleným šípem ve znaku a nejstaršími byly Škoda 430 (1929), Škoda 422 (1930) a Škoda 430 (1930).

Zástupce klubu SKODAHOME.cz na bedně

Hodinu po poledni byl odstartován samotný závod jízdy pravidelnosti do vrchu. Nejprve vyrazily formule a za nimi motocykly. Pak již do vrchu vyrážely nejstarší auta a jako poslední ta nejmladší, do které patřila i naše Škoda 1000 MBG. Poprvé v historii tohoto závodu se nastart postavil i zástupce klubu SKODAHOME.cz . Ač Olin říkal „jedu teprve poznávat slavnou trať“, výsledek hovořil jinak.  Časy jízd 5:17,29 a 5:17,15 daly 14 trestných bodů a třetí místo v kategorii A5. V celkovém hodnocení figuroval na osmém místě ze 170 startujících.

 

Fotogalerie 44.ročník Zbraslav – Jíloviště