Blíží se první listopad, teploty začínají klesat k nule a velká část řidičů stále jezdí na letních gumách a my jsme si položili otázku: Navštívit servis, nebo si přezout sám?
Použití zimní pneumatiky
Nejprve si připomeneme znění zákona. Ten nám říká, že od 1. listopadu do 31. března musí řidič na vozidle použít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Řidiči šikulové
Většina řidičů již má pro svůj vůz dvě sady pneumatik. Letní většinou obuté na hliníkových discích a zimní na plecháčích. A mezi těmito řidiči je dost šikovných montérů, kteří si kola sami vymění. My jsme se zeptali panáčka MICHELIN, kterých chyb se musíme vyvarovat.
Panáček MICHELIN varuje!
Hlavní zásadou u zimních pneumatik je mít dostatečný vzorek (min 4 mm), správná rotace pneumatiky (šipka na boku pneumatiky musí být ve směru jízdy) a třetím důležitým aspektem je nahuštění pneumatiky.
Při výběru, kam kterou pneumatiku dáme, panáček MICHELIN doporučuje dát vždy hlubší vzorek na poháněnou nápravu.
Dále panáček MICHELIN doporučuje nechat před každou zimou kola vyvážit. Není to nutností, ale správně vyvážené kolo přispívá ke klidnější jízdě. Při špatném vyvážení dochází i k poškození podvozkových dílů vašeho vozu.
Důležitým bodem přezouvání, je i správná volba šroubů nebo matek. Některé hliníkové disky mají jiné dosedací plochy šroubů, než plechové.
A i dotažení šroubů musí probíhat s citem, nejlépe pomocí momentového klíče. Při malém dotažení, hrozí povolení a ztráta kola. Naopak při velkém dotažení, může dojít k přetržení šroubu, nebo při následné demontáži kola nejde šroub povolit.
Na závěr nezapomeňte po každé výměně a několika ujetých kilometrech obejít auto a zkontrolovat dotažení šroubů. Hlavně si uvědomte, že bez správných pneumatik ohrožujete nejen sebe, ale i ostatní lidi na silnici.