Každý jednou za čas musí na svém automobilu vyměnit již ojeté pneumatiky za nové. Někteří řidiči se plně spolehnou na svůj oblíbený pneuservis, ale většina řidičů se hodně zajímá, jak kvalitní pneumatiky nechá namontovat na svůj vůz. Rozhodování, které pneumatiky vybrat není zas tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na trhu je sice mnoho výrobců, jejich pneumatiky se liší nejen desénem, konstrukcí, ale i směsí používanou na běhounu. Nyní vám napovíme, na co se zaměřit při výběru nových pneumatik.
Jak správně vybrat nové pneumatiky?
V současné době je na výběr velké množství pneumatik od různých výrobců v různých cenových hladinách. Nikdy byste neměli vybírat dle ceny. I zde platí pravidlo, že ty nejdražší nemusí být nejlepší a naopak, dobré pneumatiky naleznete i v nižší cenové hladině.
S rozhodováním nákupu kvalitní pneumatiky vám rozhodně pomohou rozsáhlé nezávislé spotřebitelské testy. Jedním z nejuznávanějších je test německého autoklubu ADAC, který se objektivně specializuje i na test pneumatik. Zde se srovnává opravdu velké množství nejrůznějších parametrů u nejpoužívanějších rozměrů pneumatik a zároveň se na webových stránkách můžete nalézt i výsledky testů z minulosti. U nových pneumatik je asi nejdůležitější chování pneumatik na vodě, včetně brzdné vzdálenosti, kterou vozidlo překoná jak na suchu, tak na mokru. Tím můžete objektivně porovnat své staré obutí s novým, které jste si pomocí testu německého autoklubu ADAC vybrali.
Dalším hodně důležitým faktorem při výběru pneumatiky je, kolik kilometrů za rok najedete a na jak členitých a kvalitních trasách. Jiné pneumatiky se hodí pro jízdu převážně po dálnicích, kde koukáme na desén s co nejmenším valivým odporem a vysokým odvodem vody. Jiné pneumatiky si vybereme na jízdu po horších okresních silnicích a nezpevněných cestách.
Důležité je i znát značení pneumatik
Asi každý motorista i nezasvěcený ví, že pneumatiky se rozdělují podle sezóny na letní a zimní obutí. Poslední dobou se u řady řidičů hlavně s menším nájezdem kilometrů a většinou po okresních silnicích dostávají do obliby celoroční, universální pneumatiky. Nejenom jejich desén, ale i konstrukce splňuje jízdu jak v letním, tak v zimním období. Již z tohoto je jasné, že se jedná o pneumatiku, která nebude úplně vhodná pro vysoko rychlostní automobily.
Na každé pneumatice pak nalezneme další důležité parametry. Jsou jimi šířka, výška a průměr pneumatiky. Jako příklad si vybereme značení jednoho z nepoužívanějších rozměrů – 205/60 R16. První číslice 205 ukazuje šířku pneumatiky v milimetrech. Druhé číslo za lomítkem značí procentuální výšku oproti šířce pneumatiky. Poslední značení R16 nám napoví, že se jedná o šestnáctipalcové pneumatiky. Dále na straně pneumatiky nalezneme i mnoho dalších důležitých informací, které je také potřeba brát na zřetel. Za předchozím značením 205/60 R16 nalezneme ještě další číslice a písmeno např. 91 H. Číslice 91, znamená nosnostní index (91 – 615 kg na pneumatiku) a nejméně důležité je i písmeno udávající rychlostní index ( H – 210 km/h),který má být vždy vyšší, než je maximální rychlost vašeho vozidla.
Na pneumatice je i řada dalších informací o typu pneumatiky. RADIAL – plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL – nárazník z ocelového kordu, TUBELESS – bezdušové provedení pláště (TUBE TYPE – provedení pláště a duší). Tyto informace nám hlavně přibližují konstrukci pneumatiky, protože na voze máme mít nejen pneumatiky se stejným desénem, ale i konstrukce. I ta výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti, včetně brzdné vzdálenosti.
Dobré je také znát, jak je vaše pneumatika stará a zda někde na skladě neleží již desítku let. Na každé pneumatice také najdeme i kód výrobce s datem výroby 295 (datum výroby 29 = týden, 5 = rok). Rok se většinou udává posledním dvojčíslím na dekády.
Naše rada na závěr
Nejenom správný výběr nové pneumatiky je důležitý pro nejen vaši bezpečnost na silnicích, ale i k ostatním účastníkům silničního provozu. Velmi důležitá je i správná, pravidelná údržba pneumatik. První důležitou věcí je správné nahuštění, které si řidič dokáže ohlídat sám a ovlivňuje jak jízdní vlastnosti, tak i komfort jízdy. Další údržbu je již potřeba svěřit odbornému servisu, kde mají na to příslušné přístroje a nářadí. Jedná se hlavně o správné vyvážení kol, seřízení sbíhavosti a v neposlední řadě svojí roli hrají i tlumiče. Pokud máme špatné tlumiče, nejenže se nám doslova ničí pneumatiky, ale vše se opět projeví i na délce brždění, i když budete mít pneumatiky podle testu s krátkou brzdnou dráhou.
Informační zdroje:
https://www.autodoc.cz/pneumatiky
https://www.garaz.cz/clanek/vyber-letni-pneumatiky-21003712