Spalovací motory potřebují k dosažení možného výkonu vzduch nasávaný bez nečistot. Pokud se do spalovacího prostoru dostanou nečistoty ze vzduchu, jako je prach nebo saze, mohou se na hlavách válců objevit důlky. To způsobí předčasné opotřebení motoru. Mohlo by také dojít k rozsáhlému poškození funkčnosti elektronických částí umístěných mezi sací a spalovací komorou.
Vzduchové filtry MANN skoncují s každou částečkou nečistot. Nezáleží na tom, zda se jedná o pyl, prach, saze, písek nebo kapky vody. Důvodem je úroveň separace nečistot a také vysoká mechanická stabilita vzduchových filtrů MANN-FILTER, protože filtrují i ty nejmenší částice. To umožňuje co nejpříznivější složení poměru paliva a vzduchu a zajišťuje stabilní výkon motoru.
Aby byl zajištěn výkon, mají být vzduchové filtry MANN pravidelně kontrolovány. Ucpaný filtr totiž brání přívodu vzduchu do motoru a pravděpodobným důsledkem toho je, že palivo nemusí být plně spáleno. Mohlo by tedy být do jisté míry vyhozeno, aniž by bylo vůbec použito. To je další vlastnost vzduchových filtrů MANN-FILTER. Jejich schopnost zadržovat prach zaručuje spolehlivost po celou dobu provozu.
Vzduchový filtr pro Škoda je dlouhý 18 cm a zlepšuje kvalitu vzduchu pomocí tří různých vrstev. Kromě hrubých částic, jako je prach a otěr z pneumatik, jeho vrstva filtru částic eliminuje škodlivé částice s aerodynamickým průměrem pod 2,5 mikrometru.
Druhá vrstva obsahuje aktivní uhlí, které se získává z kokosových skořápek. Ten z proudícího vzduchu adsorbuje nepříjemné pachy a škodlivé plyny, jako je oxid dusíku, oxid siřičitý a ozón.
Třetí vrstvu tvoří biofunkční speciální povlak, který má antialergický a antimikrobiální účinek. Chrání před alergeny, bakteriemi a plísněmi v klimatizačním systému. Antialergenní funkci obsahuje nová filtrační vrstva prostřednictvím polyfenolového povlaku z přírodních zdrojů.
Obecné doporučení, jak často měnit vzduchové filtry, se může pohybovat od každých 30 dní až po každý rok. Dvěma určujícími faktory pro životnost filtru jsou typ použitého filtru.
- Filtr ze skelných vláken: Filtry ze skleněných vláken jsou obvykle nejmenší možností. Obvykle mají tloušťku asi 1″ a poskytují základní úroveň filtrace. Jsou to filtry na jedno použití, které by se měly kontrolovat a pravděpodobně měnit přibližně každých 30 dní.
- Polyesterové / plisované filtry: Plisované filtry jsou k dispozici v různých šířkách, ale všechny jsou obvykle účinnější při filtrování škodlivin ve vzduchu než standardní filtry ze skleněných vláken. Plisované filtry o šířce 4 palce poskytují mnohem lepší filtraci ve srovnání se standardními typy ze skelných vláken a dokonce i s 1palcovými plisovanými verzemi. Tyto filtry mají také mnohem větší povrchovou plochu a mohou být potenciálně ponechány na místě od 3 měsíců do celého roku před čištěním nebo výměnou.
- Omyvatelné vzduchové filtry: Omyvatelné filtry jsou méně běžné. Ve skutečnosti se stávají při filtrování, když se na jejich povrchu usazují částice přenášené vzduchem. Namísto výměny se tyto filtry vyjmou, vyčistí a poté se opět vloží do systému.
Výměna vzduchového filtru motoru je často opomíjenou položkou údržby, ale znečištěný vzduchový filtr může mít negativní vliv na výkon vašeho vozu.
Moderní automobily mají obvykle dva vzduchové filtry: jeden pro kabinu a druhý pro motor. Kabinový vzduchový filtr je také třeba pravidelně měnit, ale podle jiného harmonogramu než vzduchový filtr motoru. Účelem vzduchového filtru motoru je zabránit pronikání prachu, nečistot a dalších znečišťujících látek z okolního prostředí do motoru. Vzduchový filtr se časem znečistí a ucpe a bude třeba jej vyměnit.