Dokonce ani odolné a technologicky vyspělé pneumatiky nevydrží věčně. Náš průvodce vás seznamuje se šesti nejčastějšími situacemi, kdy je nutné pořídit nové pneumatiky.
1. Když je pneumatika propíchnutá
Propíchnutí pneumatiky není nic neobvyklého. Pokud se tak stane vám, dejte svou pneumatiku do rukou uznávaného odborníka. Jen ten může určit, zda může být pneumatika bezpečně opravena, či nikoliv.
2. Když jsou vaše pneumatiky ojeté
Míru opotřebení vašich pneumatik byste měli kontrolovat pravidelně. Většina pneumatik má na sobě indikátor opotřebení – vyvýšený prvek na spodní straně hlavních běhounových drážek. V okamžiku, kdy se úroveň běhounu přiblíží k těmto indikátorům, dosahuje zbývající hloubka dezénového vzorku zákonem stanoveného limitu, což je ten pravý čas na výměnu pneumatiky. V opačném případě porušujete zákon a vaše pneumatiky už vám nemohou zaručit odpovídající bezpečnost.
3. Pokud vaše pneumatiky vykazují známky stárnutí
Věnujte pozornost prasklinám, průřezům, nerovnoměrnému opotřebení či deformacím, které mají negativní vliv na výkonnostní charakteristiky vaší pneumatiky a zvyšují riziko jejího prasknutí. Měňte své pneumatiky vždy po 10 letech i v případě, že je jejich stav na první pohled vyhovující. Ideálním řešením je nechat všechny své pneumatiky jednou ročně zkontrolovat specializovaným odborníkem.
4. Pokud je vaše pneumatika poškozená
Pevné předměty na silnici, jako jsou obrubníky, výmoly nebo třeba hřebíky, mohou vážně poškodit vaše pneumatiky. Pokud na pneumatice objevíte jakýkoliv průpich, průřez či deformaci, nebo pokud pneumatika jela s velmi nízkým či nulovým tlakem huštění, nechte její stav zkontrolovat odborníkem na pneumatiky.
5. Pokud jsou patrné známky nerovnoměrného opotřebení
Nerovnoměrné opotřebení – v pruzích, ve středové části, na jedné straně – může být známkou problému s tlakem huštění pneumatik, geometrií či vyvážením kol nebo zavěšením kol. Pokud u pneumatiky objevíte, že je nerovnoměrně opotřebená, kontaktujte odborníka na pneumatiky.
Předejděte nerovnoměrnému opotřebení vašich pneumatik tím, že necháte svá kola vyvážit a seřídit jejich geometrii. Tímto postupem prodloužíte životnost svých pneumatik a zajistíte si hladkou jízdu.
6. Pokud vaše pneumatiky nejsou vhodné pro užití na daném vozidle
Vaše pneumatiky (a vozidlo) vám poskytnou maximální výkony, pokud na každou pozici na vozidle namontujete stejný typ pneumatiky shodného stáří. Nikdy na jednom vozidle nekombinujte radiální a neradiální pneumatiky. Zkontrolujte rovněž, že vaše pneumatiky odpovídají všem doporučením výrobce vašeho vozidla.
Užitečné rady pro výměnu kola
• Nesnažte se vyměnit kolo v okamžiku, kdy je ohrožena bezpečnost vaše či vašich spolucestujících. Pokud se nacházíte na dálnici, vždy volejte asistenční službu.
• Vozte s sebou pár pevných rukavic, podložku na umístění zvedáku a igelitový pytel – pro případy, kdy je píchlá pneumatika zabahněná!
• Kápněte na fixační šrouby trochu oleje, půjdou pak lépe povolit.
• Zkontrolujte tlak huštění rezervního kola. Pokud to není možné, jeďte opatrně a pomalu až k nejbližšímu místu, kde můžete pneumatiku nahustit na správný tlak huštění.
• Špatně utažené fixační šrouby mohou poškodit brzdový kotouč nebo závěsný systém kola. Abyste si byli jistí, že jste šrouby utáhli správně, použijte vždy k jejich dotažení momentový klíč. Pokud jej nemáte k dispozici, nechte šrouby zkontrolovat co nejdříve odborníkem na pneumatiky.
Foto: Michelin
Copyright © 2011 – MICHELIN Všechna práva vyhrazena