Dnes Vás seznámíme s úpravou, která vaše auto posune nejenom opticky, ale i svojí funkčností o něco výše. Jedním ze stěžejních bodů každého auta jsou brzdy a jak je všem známo, kotouče na zadní nápravě mají většinou jen ty nejvýkonnější veze a ne jinak jeNejprve si řekneme něco o montáži, kde se vyplatí jak z finančního tak i časového hlediska koupit a následně vyměnit celou kompletní nápravu. Koupě slušné starší nápravy vyjde někde kolem třech tisíc. Ještě podotknu, že je dobré, aby byla včetně lan ruční brzdy. U nápravy nejprve provedeme kontrolu ložisek, kotoučů a v neposlední řadě destiček, které doporučujeme v každém případě vyměnit a řádně prověřit funkčnost brzdičů. Celou nápravu můžeme i natřít třeba slonovou kostí, jako to udělal Fíla. Já ji dal jen nový nátěr černou antikorozní barvou a brzdiče přetřel zeleně. Nyní již můžeme přistoupit k samostatné výměně.
Ta je velmi jednoduchá a nemusí se jí bát žádný jen trochu zručný tuner. Já třeba výměnu prováděl sám v garáži, za pomoci jednoho heveru na kolečkách a dvou koziček. Nejprve zvedneme zadní část vozu,sundáme kola a uvnitř vozu odpojíme lana ruční brzdy. Náprava drží v přední části na dvou sylenblokách a vzadu na tlumičích.. Nejprve odšroubujeme tlumiče, zastrčíme je do podběhu, vyjmeme pružiny a v místech uložení pružin nápravu podložíme. Dále rozpojíme přívodní brzdové hadičky a z nápravy odpojíme regulátor brzdného tlaku. Nikterak s ním neštelujte a pouze vyjměte jeden šroubek, kterým je přichycen k nápravě. Posledním počinem je podepření nápravy a vyjmutí šroubů , které procházejí skrz sylenbloky.U vozu Škoda Fabia s ABS ještě rozpojíme tyto konektory. Nyní již nezbývá, něž nápravu spustit na zem a vytáhnout ji z pod auta. Před montáží kotoučové zadní nápravy, ještě zkontrolujeme, popřípadě očistíme a bude-li nutné ošetříme poškozená místa na spodní části karoserie, která utrpěla běžné poškození provozem. Samotná montáž probíhá stejně jako demontáž, pouze postup je opačný. Když máme kotoučovou nápravu opět na svém místě, zapojenou ruční brzdu, přejdeme k odvzdušnění zadních brzd. To provedeme klasickým způsobem, našlapat brzdový pedál, podržet a povolit odvzdušňovací šroub. Ten opět dotáhneme a celou operaci několikrát opakujeme do konečného odvzdušnění obou stran. Ti, co mají ABS nesmějí zapomenout opět je napojit a už jen namontujeme kola a opatrně provedeme zkušební jízdu.
Závěrem se nastoluje otázka, jak náprava s kotoučovou brzdou vybavená ABS funguje a jak na autě bez ABS. Jak u Fíli, jehož Fabia combi je vybavena systémem ABS, tak u Olina, kde ABS není, vše funguje normálně, což potvrdily i nedávné technické kontroly. Nyní jen můžeme všem tuto úpravu doporučit a u Olina se zvětšený účinek brzd zvláště projevil při naloženém autě cestou do Itálie na dovolenou.