Kvalitní olej, pravidelná výměna, to jsou důležité faktory, které šetří nejen váš motor, ale následně i vaši peněženku. S MOGULEM vám napovíme jak na to…
Jak vybrat správný olej MOGUL
Jak jsme uvedli v úvodu, mazání motoru je velmi důležité. Existuje několik zásad, které je nutné při výměně oleje dodržovat. Prvním krokem je správná volba a množství motorového oleje. Tam je nejdůležitější řídit se doporučením výrobce motorového vozidla, který jako jediný odpovědně udává jakou zvolit viskózní třídu (SEA), kterou musí olej splňovat. U starších vozů to může být například 10W-40 nebo dokonce 15W-40. U novějších vozů to bude 5W-40 nebo 5W-30. Český výrobce MOGUL a jeho řada Extreme nyní vyhovuje všem předním výrobcům motorových vozidel.
Uvádíme příklad na osobním automobilu ŠKODA OCTAVIA nebo ŠKODA FABIA s motorem 1.9/77kW TDI PD. V návodu k obsluze najdeme doporučení na olej firemní specifikace VW 507.00. V tomto případě nemusíme ani hledat viskozní třídu. K dispozici máme například olej MOGUL 5W-30 EXTREME LFIII s těmito specifikacemi: SAE 5W-30, VW504.00/507.00, ACEA C3, API SM/CF, MB 229.51, BMW Longlife-04, Fiat 9.55535-S1, Porsche C30, PSA B71 2290. Vidíme, že značení oleje obsahuje naši požadovanou specifikaci VW 507.00, takže můžeme olej bez problémů použít.
Měnit i filtr?
Lidé se někdy ptají, zda s každou výměnou oleje měnit i filtr. Odpověď zní jednoznačně, ANO. Takže před samotnou výměnou nesmíme zapomenout obstarat si i správný olejový filtr. I zde dbejte na doporučení výrobce.
Mám již vyměnit olej?
V dnešní době se intervaly výměny olejů neustále prodlužují. U některých motorů se doba pohybuje okolo 30.000 km, ale standartní výměna u nových, moderních motorů 15.000 km nebo 1rok. Proto je důležitým faktorem opět údaj výrobce, kde se dočtete, po kolika kilometrech máte olej vyměnit. I v řadě MOGUL Extreme naleznete oleje pro prodloužený interval výměny.
Jaké potřebuji nářadí?
Potřebujeme nádobu, do které olej vypustíme. Dále potřebujeme klíč (šestihranný imbus nebo hvězdičku), který vám bude pasovat na výpustný šroub na vaně motoru. Posledním nářadím jsou povolovací kleště nebo pás na filtr. Pokud ho nemáte, stačí většinou i šroubovák, který do filtru zarazíte a povolíte. Zde ale hrozí, že si ušpiníte motor od vyjetého oleje.
Samotná výměna
Nejprve otevřeme víčko nalévání a poté odšroubujeme vypouštěcí matku. Olej necháme pořádně vytéci do připravené nádoby a zatím se pustíme do výměny filtru. Zde mějte připravený hadr, kterým řádně očistěte dosedací plochu a našroubujte nový filtr. Před nalitím nového oleje nezapomeňte na zpětné našroubování výpustní matky. Jak matku, tak i filtr dotáhněte jen s citem, ale zase natolik, aby zde neprotékal olej.
Nalití oleje Mogul
Pokud máme motor připraven k nalití (vyměněný filtr, utažený vypouštěcí šroub) začneme postupně nalévat olej. Většina výrobců v příručkách k vozidlu uvádí množství oleje v motoru, ale i tak si ho kontrolujte na měrce. Po nalití příslušného množství motor nastartujte a nechte chvilku proběhnout na volnoběh, aby se naplnil i olejový filtr. Po vypnutí motoru ještě jednou zkontrolujte hladinu oleje a popřípadě ještě dolejte.
Důvěřujte MOGULU
Závěrem si pak ještě zapište, jaký olej byl použit ve vašem motoru. Zároveň si i napište, v kolika kilometrech nebo datum další výměny oleje. SKODAHOME.cz, jako příznivec automobilů České značky Škoda, doporučujeme i český olej MOGUL.