První kniha nakladatwlství Grada „Škoda – Auta známá i neznámá“ přínáší ucelený pohled na prototipy i sériově vyráběné vozy. V druhé knize nalezneme, jak říká sám název „Zapomenuté vozy Škoda“.
Škoda – Auta známá i neznámá
Každého, kdo se alespoň trochu zajímá o automobily, osloví tato výpravná publikace. Zachycuje technický vývoj nejslavnějších typů automobilů, vyráběných a vyvíjených v mladoboleslavské škodovce. Díky mravenčí práci autorů se podařilo shromáždit unikátní archivní obrázky a technická data starších i moderních typů škodovek, jejich prototypů, vývojových sérií a dalších modifikací. A stále se objevují nové údaje a data, které rozšiřují, doplňují i opravují velké množství informací o další údaje.
Druhé, upravené a rozšířené vydání je doplněno o další vývojově uzavřený model – známou Škodu Felicii a mnoha zajímavými informacemi o současných modelech, prototypech, funkčních vzorcích i modelech, které naznačují, kudy se bude automobilový vývoj ubírat. Samozřejmostí jsou doplněné a revidované úpravy u starších typů tak, aby kniha získala novou užitnou hodnotu. U jednoho každého typu se podařilo sestavit vývojové řady a od mnoha nerealizovaných projektů škodovek získat technická data a fotografickou dokumentaci. Zajímavé jsou i kapitoly o vojenské produkci mladoboleslavské škodovky, zejména z období druhé světové války.
Zapomenuté vozy Škoda -Tuček Jan
Každého, kdo se alespoň trochu zajímá o automobily a také pro skalní fandy aut se značkou Škoda, osloví tato publikace, v které vám budou postupně představeny funkční vzorky a prototypy automobilů Škoda z let 1960 až 1990, které se nedostaly do sériové výroby, nikdy o nich nebylo publikováno a na většinu z nich už se víceméně zapomnělo. Patří k nim otevřené roadstery Š 990 a Š 991 odvozené v letech 1960 a 1962 z teprve připravovaného “embéčka”, stejně jako nikdy nevyráběné kombi téhož typu z jara 1963, nebo unikátní sportovní automobil Škoda Winnetou, jenž vznikl v roce 1967 ve Švýcarsku.
Zvláštní pozornost je věnována ambicióznímu projektu vozu střední třídy Š 720 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, na jehož stylistickém řešení automobilka Škoda poprvé spolupracovala s italskými designéry, konkrétně s turínským studiem Ital Design, které založil a dodnes vede Giorgetto Giugiaro. Jsou popsány pokusy o spolupráci ve vývoji a výrobě osobních automobilů mezi socialistickým Československem a spřátelenou Německou demokratickou republikou. Poněkud exotický nádech mají víceúčelové automobily Trekka vyráběné v letech 1966 až 1971 na Novém Zélandu na upravených podvozcích Škoda Octavia Combi, podobně řešené pákistánské vozy značky Skopak a turecké pikapy od firmy Čelik Montaj.
Zapomenout bychom neměli na úhledné sportovní kupé 1100 GT ročníku 1970, které na podvozku “embéčka” postavili v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel a ani na o rok mladší vůz Škoda Supersport s motorem před zadní nápravou a odklápěcím krytem kabiny, který si po kosmetických úpravách zahrál v roce 1981 ve filmu “Upír z Feratu”.
Ukázka – Škoda – Auta známá i neznámá
Ukázka – Zapomenuté vozy Škoda -Tuček Jan
Knihy z nakladatelství GRADA Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7, www.grada.cz.