Firma Foxtoys patří u nás k největším prodejcům modelů a poslední dobou se začíná řadit i k významným výrobcům. Před Vánoci uvedla na trh sběratelský model nákladního vozu ŠKODA Liaz 706 MTS 24 – třístranný sklápěč, který nechala vyrobit v limitovaném poč

Škoda 706 RT

Prototyp z roku 1955 byl nejviditelnějším úspěchem nové vývojové a konstrukční kanceláře LIAZ, která byla založena roku 1953. První vůz vznikl zkrácením podvozku 706 R o jeden metr, na něho pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní – její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci. Významnou změnou byla rekonstrukce motoru, kdy byl zaveden přímý vstřik paliva, což znamenalo zvýšení výkonu a podstatné zvýšení spolehlivosti. Další změnou byly například menší pneumatiky, které přinesly snížení těžiště vozidla a to spolu s kratším rozvorem znamenalo jak úsporu zhruba 400 kg pohotovostní hmotnosti (při stejné nosnosti), tak zejména výrazné zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti vozu.

ŠKODA Liaz 706 MTS 24

Tato řada se v podstatě neměla vyrábět, jde o “dočasné nouzové řešení”, které se nakonec ve výrobě udrželo přes dvacet let.

V roce 1966 tedy spatřily světlo světa první vozy Škoda 706 MS, což byl ještě typ 706 RT s novým motorem M630, ale ještě s původními nápravami a skládanými koly typu TRILEX. Těchto vozů bylo ale vyrobeno jen řádově několik desítek, záhy se objevily už “čistokrevné” vozy Škoda 706 MT s novými nápravami a s diskovými koly. První podtyp 706 MT měl motor M630/P100 o výkonu 132 kW (180 k) a označoval se též jako LIAZ MT3. V roce 1969 byla zahájena výroba motoru M634 o výkonu 154 kW (210 k) – LIAZ MT4 (rozvor 4 600 mm) a LIAZ MT5 (rozvor 5 400 mm). Tyto modely již byly osazovány novou moderní převodovkou Praga 10P80 nebo 5P80. Kupodivu nebyla žádná modifikace 706 MT určena pro hasičské speciály, ty se nadále stavěly na podvozcích 706 RT. Do podzimu 1978 bylo vyrobeno 41 300 vozů řady 706 MT a produkce dál pokračovala ještě roku 1984,kdy bylo vyrobeno na 18 700 jednotek a v roce 1988 pak 1756 jednotek. Výroba typů 706 RT a 706 MT tak skončila prakticky zároveň.

Toto “mezitypové provizorium” nakonec trvalo více než 20 let, protože výroba skutečně moderního LIAZu 100 se s trestuhodným zpožděním rozběhla až po roce 1974 a ještě několik let trvalo, než se dostala do řádného tempa.

„TRAMBUS“ nebo „MATES“ od FOXtoys

Náš největší prodejce modelů se pustil i do výroby a na předvánoční trh přišel i s novým modelem nákladního vozu, u nás spíše známého pod přezdívkami „TRAMBUS“ nebo „MATES“. Model vozu ŠKODA Liaz 706 MTS 24 (třístranný sklápěč) je vyhotoven v nejoblíbenějším měřítku 1:43. Zájemci si mohou vybrat z dvojí barevné kombinace. Buď celý model ve světle šedé (500 kusů), nebo modro bílé (500 kusů). Druhou barevnou kombinaci z roku 1974 ještě najdete i v stokusovém limitovaném provedení, které je doplněno o logo ČSAD, což byl v dobách totality náš největší dopravce.

SKODAHOME.cz známkuje

Vyrobit věrný model nákladního vozu, který se vyráběl přes dvacet let a prošel několika modernizacemi je opravdu složité.  Proto tyto modely jsou většinou kombinací mnoha kompromisů, včetně složitosti výroby některých detailů a ceny. Na první pohled modely odpovídají svému vzoru, jen skutečný odborník nalezne, že tyto detailv v daném roce na voze nebyly, nebo naopak tento chybí. Z našeho pohledu, ale tyto doslova drobnosti nikterak nesnižují kvalitu „MATESU“ z FOXtoys. Protože nákladních vozů české produkce není mnoho, dáváme modelu jedna méně a těšíme se na další model od FOXtoys.

ŠKODA Liaz 706 MTS 24 – třístranný sklápěč bude ozdobou každé sbírky, která je zaměřená na modely s okřídleným šípem ve znaku. Závěrem vám ještě prozradíme, že na trhu je již i další náklaďák od FOXtoys. V obchodě se objevily modely vozů Avia řady D, na které se podrobněji podíváme někdy příště.