› Emil Lindholm se spolujezdcem Reetou Hämäläinenem z Finska, startující s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT, patří k favoritům na vítězství v jediné čistě zimní rally FIA Mistrovství světa
› S vozem Škoda Fabia RS Rally2 začínají bojovat o body do kategorie WRC2 také Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB) a Sami Pajari/Enni Mälkönen (FIN/FIN)
› Druhá rally FIA Mistrovství světa pro nový vůz Škoda Fabia RS Rally2, který byl během úvodního podniku sezóny v Monte-Carlu nejrychlejším strojem své třídy na 16 z 18 rychlostních zkoušek
› Více než dvě třetiny posádek přihlášených do kategorie WRC2 na Švédské rally spoléhají na vůz Škoda Fabia
Škoda Fabia RS Rally2
Švédská rally (9.–12. února 2023) bude pro vůz Škoda Fabia RS Rally2 druhou soutěží FIA Mistrovství světa v rally. Zcela nový rallyový speciál české značky, který byl na Rallye Monte-Carlo nejrychlejší na 16 z 18 rychlostních zkoušek třídy RC2, jednoznačně zvedl pomyslnou laťku. Na zasněžených a zledovatělých silnicích v regionu Umeå bude usilovat o vítězství v kategorii WRC2 hned několik posádek startujících s vozy Škoda Fabia RS Rally2.
Zákaznický tým Škoda Motorsport Toksport WRT jede na Švédskou rally, která je druhým podnikem FIA Mistrovství světa v rally (WRC), s cílem navázat zde na své loňské vítězství v kategorii WRC2. Následující víkend přiveze současný vedoucí tým průběžného pořadí kategorie WRC2 do Umeå dvojici nových vozů Škoda Fabia RS Rally2. Mezi favority na vítězství v kategorii WRC2 patří ne méně než tři posádky týmu Toksport WRT: úřadující mistři světa WRC2 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen z Finska, jedna s nejrychlejších posádek letošní Rallye Monte-Carlo Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB) a juniorský FIA mistr světa v rally z roku 2021 Sami Pajari se spolujezdcem Ennim Mälkönenem (oba z Finska). Celkem 18 z 25 přihlášených posádek do kategorie WRC2 spoléhá na některou z rallyových variant vozu Škoda Fabia.
Rychlostní zkoušky vedoucí lesy v regionu Umeå jsou bohatě pokryté ledem a sněhem. Přesto je ale právě Švédská rally tradičně jednou z nejrychlejších soutěží sezóny mistrovství světa. Díky speciálním pneumatikám, z nichž každá se do zmrzlého podkladu zakusuje 384 hroty, se mohou jezdci spolehnout na doslova neuvěřitelnou přilnavost. Věci se však mohou rychle pokazit, jak se o tom loni přesvědčil Emil Lindholm. „V rychlém úseku druhé rychlostní zkoušky jsem ztratil kontrolu nad vozem, skončil jsem v příkopu, a tím pro mě skončila i celá rally. To by se mi už nemělo stát. V rámci kategorie WRC2 je sice možný i špatný výsledek, ale já chci svoji sezónu zahájit maximálním počtem bodů ze Švédska,“ zdůrazňuje 26letý jezdec vozu Škoda Fabia RS Rally2.
Oliver Solberg, syn bývalého mistra světa v rally Pettera Solberga, a jeho britský spolujezdec Elliott Edmondson startovali na Rallye Monte-Carlo, aniž by byli přihlášeni do kategorie WRC2. Poté, co na alpských rychlostních zkouškách zajel deset nejrychlejších časů třídy RC2, má 21letý Solberg junior pro domácí soutěž velkou motivaci. „Poprvé v letošní sezóně jedu o body do kategorie WRC2. Je naprosto jasné, že chci během svého teprve druhého podniku WRC za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 nadchnout své fanoušky,“ sděluje své záměry Solberg.
Sami Pajari měl na Rallye Monte-Carlo smůlu i štěstí zároveň. Kvůli otravě jídlem musel první den ze soutěže odstoupit. Stejně jako Solberg však nebyl zapsán do bodování kategorie WRC2. Jeho účast v hodnocení mistrovství světa proto alespoň nebyla ovlivněna a také pro něj bude Švédská rally jeho první započítávanou soutěží.
V nově vytvořené kategorii WRC Masters Cup vyhrazené pro jezdce starší 50 let chtějí úřadující mistři světa kategorie WRC2 Masters Mauro Miele/Luca Beltrame z Itálie (Dream One Racing) opět získat velký bodový příděl. Tato posádka vozu Škoda obsadila na Rallye Monte-Carlo druhé místo ve své kategorii.
Aby byly zaručeny co nejlepší zimní podmínky, byla Švédská rally již v loňském roce přesunuta do města Umeå dále na sever země. Druhý podnik letošní sezóny WRC odstartuje ve čtvrtek večer (9. února) v 19:05 hodin místního času krátkou „show stage“. V pátek čeká na týmy sedm rychlostních zkoušek, v sobotu bude následovat dalších sedm měřených úseků. V neděli pak po závěrečných třech rychlostních zkouškách se bude vítěz na stupních vítězů ze svého triumfu radovat uvnitř arény Red Barn v Umeå kolem 13:30 hod.
Věděli jste, že…
…předchůdce Švédské rally se poprvé jel v roce 1950? Původně se tato rally jmenovala „Rally půlnočního slunce“ a jezdila se během léta, do zimního termínu se přesunula v roce 1965. V roce 1973 byla tato soutěž součástí vůbec prvního ročníku FIA Mistrovství světa v rally.
…jezdci z důvodu dosažení vyšších rychlostí v zatáčkách často své vozy opírají o sněhové závěje kolem trati?
…každá posádka musí mít na palubě lopatu, aby bylo možné automobil v případě nutnosti vykopat ze závěje?
…přesně před 30 lety posádka Pavel Sibera/Petr Gross vyhrála s vozem Škoda Favorit 136L třídu A5?
Celkové pořadí kategorie WRC2/Jezdci (před Švédskou rally)
1 | Yohan Rossel (F), Citroën C3 Rally2 | 28 bodů |
2 | Nikolay Gryazin (ANA), Škoda Fabia RS Rally2 | 20 bodů |
3 | Pepe López (E), Hyundai i20N Rally2 | 15 bodů |
4 | Erik Cais (CZ), Škoda Fabia RS Rally2 | 12 bodů |
5 | Adrien Fourmaux (F), Ford Fiesta MkII Rally2, | 10 bodů |
Celkové pořadí kategorie WRC2/Týmy (před Švédskou rally)
1 | Toksport WRT 2 (Škoda), | 40 bodů |
2 | M-Sport Ford WRT | 30 bodů |
3 | Motorsport Ireland Rally Academy (Hyundai) | 18 bodů |
Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2023:
19. 01.–22. 01. 2023 | |
Švédsko | 09. 02.–12. 02. 2023 |
Mexiko | 16. 03.–19. 03. 2023 |
Chorvatsko | 20. 04.–23. 04. 2023 |
Portugalsko | 11. 05.–14. 05. 2023 |
Itálie | 01. 06.–04. 06. 2023 |
Keňa | 22. 06.–25. 06. 2023 |
Estonsko | 20. 07.–23. 07. 2023 |
Finsko | 03. 08.–06. 08. 2023 |
Řecko | 07. 09.–10. 09. 2023 |
Chile | 28. 09.–01. 10. 2023 |
Střední Evropa (CZ/A/D) | 26. 10.–29. 10. 2023 |
Japonsko | 16. 11.–19. 11. 2023 |