› Elektrický koncepční vůz Škoda Enyaq Coupé RS se vyznačuje inovativní technikou a díly karoserie a interiéru vyrobenými z udržitelných materiálů
› Bateriová elektrická vlajková loď značky Škoda přenáší emoce soutěžního vozu mezi výkonné silniční RS modely
Škoda Enyaq RS Race
Škoda Motorsport představuje vůz Škoda Enyaq RS Race: nový koncepční vůz je vybaven ochranným rámem a závodními sedadly, které plně odpovídají vysokým standardům Mezinárodní automobilové federace (FIA). K udržitelnosti navíc přispívá použití obnovitelných materiálů. Na koncepčním voze s elektrickým pohonem je patrná inspirace DNA motorsportu, známá ze současného soutěžního vozu Škoda Fabia RS Rally2.
Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport, komentuje: „Škoda Enyaq RS Race je víc než jen designová studie. Je ztělesněním technologií budoucnosti, které ukazuje, jak Škoda Motorsport vdechuje našim silničním RS modelům ještě více emocí. Je to koncept, který po technické stránce demonstruje inženýrské schopnosti týmu Škoda Motorsport a zároveň ukazuje možnosti pro udržitelnou budoucnost motorsportu.“
Technici Škoda Motorsport přistupovali k návrhu a vývoji vozu Škoda Enyaq RS Race stejně jako ke svým soutěžním vozům. „Co se týká jízdních vlastností a interiéru, bylo úkolem pro tým konstruktérů co nejvíce se přiblížit našemu současnému vozu Škoda Fabia RS Rally2,“ popisuje Jakub Jareš, vedoucí projektu Škoda Enyaq RS Race, ve videu o voze.
Zesílená karoserie, ochranný rám, závodní sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy odpovídají platným předpisům FIA. V interiéru je použita na míru navržená palubní deska z biokompozitu. Inženýři Škoda Motorsport do vozu dokonce implementovali páku hydraulické ruční brzdy, která je nezbytnou výbavou každého rallyového vozu.
Pohonné ústrojí vozu Škoda Enyaq RS Race využívá baterii a elektromotory ze sériového modelu Škoda Enyaq Coupé RS a v nejnovější evoluci dosahuje výkonu 250 kW (340 k). Ze světa motorsportu pocházející mechanické samosvorné diferenciály na obou nápravách omezují prokluz kol, a zaručují tím maximálně účinný přenos točivého momentu na povrch vozovky.
Konstrukce a uložení obou náprav koncepčního vozu byly upraveny s využitím zkušeností z vozu Škoda Fabia RS Rally2: na obou nápravách jsou použity karbon-keramické brzdové kotouče. Kromě toho pomohly k úspoře hmotnosti inovativní udržitelné kompozitní materiály, z nichž jsou vyrobeny blatníky, střecha, zadní křídlo, přední a zadní nárazník, zrcátka, prahy a prvky interiéru vozu Škoda Enyaq RS Race. Výrobní proces je podobný jako u kompozitů s uhlíkovými vlákny, avšak použití lněných vláken snižuje emise uhlíku a otevírá tím cestu k udržitelnosti v motoristickém sportu. Ve vývojovém voze Škoda Fabia RS Rally2, který byl vystaven během Finské rally, již bylo několik prvků interiéru, jako je podlaha, ventilace a palubní deska, vyrobeno s využitím lněných vláken. Další možné využití tohoto materiálu Škoda Motorsport testuje.