› Dvaadvacetiletý Švéd vstupuje se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem do pátého podniku FIA Mistrovství světa FIA v rally jako vedoucí jezdec kategorie WRC2
› Solbergovi kolegové z týmu Toksport WRT Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S) jsou zpět v boji o body do kategorie WRC2
› Francouzský mladík Pierre-Louis Loubet se spolujezdcem Lorisem Pascaudem zde zahajují svoji účast v kategorii WRC2 s vozem Škoda Fabia RS Rally2, připraveným týmem Toksport WRT.
Škoda Fabia RS Rally2
FIA Mistrovství světa v rally (WRC) se vrací na šotolinu: na nadcházející Portugalské rally (9.–12. května 2024) čekají na posádky kategorie WRC2 kamenité a písčité rychlostní zkoušky v okolí Porta. Společně s průběžně vedoucím jezdcem této kategorie Oliverem Solbergem (SWE), který se spoléhá na vůz Škoda Fabia RS Rally2, usiluje o letošní druhé vítězství v dané kategorii i jeho kolega z týmu Toksport WRT Gus Greensmith (GB). Pro francouzského mladíka Pierra-Louise Loubeta, který rovněž usedne za volant vozu Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT, bude Portugalsko první soutěží WRC v této sezóně.
Úspěšný příběh kategorie WRC2 pokračuje na Portugalské rally působivým způsobem: do bodování je přihlášeno neuvěřitelných 40 posádek. Mezi pěti zúčastněnými výrobci je Škoda s 19 přihláškami zdaleka nejsilnější značkou. Po vítězství ve Švédsku a druhém místě na Safari Rally v Keni chtějí Oliver Solberg se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem vybojovat další vítězství. Tím by Solberg získal náskok před Yohanem Rosselem, s nímž se prozatím dělí o celkové vedení v šampionátu. „Můj vůz Škoda Fabia RS Rally2 a šotolinové rychlostní zkoušky Portugalské rally se k sobě dokonale hodí. Loni mi zde vítězství v kategorii WRC2 uniklo jen o 1,2 sekundy na Guse. Alespoň ale zůstalo uvnitř týmu,“ směje se mladý Švéd.
S ohledem na tento výsledek má Gus Greensmith za úkol dohnat ztrátu v průběžném pořadí letošní sezóny. Ze čtyř soutěží WRC v letošní sezóně byl pro zisk bodů zapsán pouze jednou, a to na Safari Rally v Keni, na níž s náskokem zvítězil. „Na náročných šotolinových rychlostních zkouškách jde o nalezení čisté stopy a vyvarování se defektu,“ vysvětluje Gus Greensmith před Portugalskou rally.
Oba jezdce týmu Toksport WRT doplní jejich nový týmový kolega Pierre-Louis Loubet, který se s vozem Škoda Fabia RS Rally2 zúčastní své první soutěže WRC v této sezóně, a jeho nový spolujezdec Loris Pascaud. „Přesto nejsem pro značku Škoda úplným nováčkem. V roce 2019 jsem s vozem Škoda Fabia vyhrál kategorii WRC2 a přitom jsem si připsal vítězství ve WRC2 v Portugalsku,“ říká Pierre-Louis Loubet. „Nemohu se dočkat, až se vrátím na trať s vozem Škoda Fabia RS Rally2, který se ukázal jako nejúspěšnější stroj této kategorie.“ Loubet/Pascaud, stejně jako finská posádka Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2 týmu TGS Worldwide), patří na Portugalské rally mezi kandidáty na nejvyšší příčku v kategorii WRC2.
Portugalský podnik WRC odstartuje ve čtvrtek (9. května) pozdě odpoledne slavnostním startem v centru města Coimbra. Poté se soutěžící vydají na úvodní „superspeciální“ rychlostní zkoušku ve Figueira da Foz. V pátek (10. května) zavítá rally do oblasti kolem města Arganil. Celkem bude potřeba absolvovat osm rychlostních zkoušek o celkové délce přibližně 127 kilometrů. Sobota (11. května) nabídne devět rychlostních zkoušek na více než 145 kilometrech, tvořených kombinací písečných tratí a drsných pasáží s kameny a hlubokými kolejemi, které se projeví zejména při opakovaných průjezdech. Klíčem k úspěchu bude správná volba pneumatik. Měkčí směsi slibují lepší trakci na písčitém povrchu, tvrdší pneumatiky zaručují menší opotřebení na delších testech. V neděli (12. května) soutěž vyvrcholí rychlostními zkouškami v oblasti Fafe s rychlými a hladkými šotolinovými cestami včetně slavného skoku.
Celkem budou muset týmy v boji s časem zvládnout 22 rychlostních zkoušek o celkové délce 337,04 kilometru. Vítěz protne pomyslnou cílovou pásku ve městě Matosinhos nedaleko Porta v neděli kolem 14:25 hodin.
Věděli jste, že…
…Škoda Fabia Rally2, dříve známá jako R5, měla právě na Portugalské rally v roce 2015 v rámci FIA Mistrovství světa svoji premiéru?
…Portugalská rallye se poprvé jela v roce 1967 a v roce 1973 byla jedním ze zakládajících podniků tehdy nového FIA Mistrovství světa v rally?
…do roku 1994 rally tradičně startovala v Estorilu nedaleko Lisabonu a první etapa se jela na asfaltu, od roku 1995 se změnila na šotolinovou soutěž?
…mezi roky 2007 a 2014 se konala v regionu Algarve a až následně se přesunula na sever?
…v roce 2012 mistr světa Sébastien Ogier s vozem Škoda Fabia S2000 zvítězil ve své třídě, když skončil celkově na 7. pozici?
Pořadí WRC2/Jezdci (po 4 ze 13 rally)
1. Yohan Rossel (F), Citroën, 43 bodů
2. Oliver Solberg (S), Škoda, 43 bodů
3. Nikolay Gryazin (BG), Citroën, 40 bodů
4. Nicolas Ciamin (F), Hyundai, 36 bodů
5. Pepe López (E), Škoda, 33 bodů
Pořadí WRC2/Týmy (po 4 ze 13 rally)
1. AEC – DG Sport Competition, Citroën, 86 bodů
2. Toksport WRT, Škoda, 70 bodů
3. Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota, 61 bodů
Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2024:
Portugalsko | 09. 05.–12. 05. 2024 |
Itálie | 30. 05.–02. 06. 2024 |
Polsko | 27. 06.–30. 06. 2024 |
Litva | 18. 07.–21. 07. 2024 |
Finsko | 01. 08.–04. 08. 2024 |
Řecko | 05. 09.–08. 09. 2024 |
Chile | 26. 09.–29. 09. 2024 |
Střední Evropa (CZ/A/D) | 31. 10.–03. 11. 2024 |
Japonsko | 21. 11.–24. 11. 2024 |