› Po druhém místě v roce 2016 si tovární jezdec ŠKODA Pontus Tidemand s navigátorem Jonasem Anderssonem dali za cíl nejvyšší stupínek na domácí rally
› Tvrdá konkurence při druhém podniku sezóny FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2) pro švédského sportovce roku v motosportu
› ŠKODA FABIA R5 poprvé v novém designu pro rok 2017
› Michal Hrabánek: „Dokonalý start sezóny je pro celý tým motivací pro Švédskou rally“

S oceněním pro švédského sportovce roku v motorsportu nastupuje tovární posádka ŠKODA Pontus Tidemand/Jonas Andersson do boje o vítězství na svém domácím podniku ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2)

ŠKODA FABIA R5

​„Dokonalý start sezóny je pro celý tým motivací pro Švédskou rally,“ říká šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek. „Uděláme vše pro to, aby Pontus Tidemand a Jonas Andersson mohli na domácí půdě bojovat o vítězství.“ Na tratích kolem servisního parkoviště v Torsby bude potřeba maximální koncentrace a šikovnost: „Pontus a Jonas již při Rallye Monte Carlo ukázali, že si za obtížných podmínek umí velice dobře poradit. V každém případě to ale bude tvrdá práce – musíme se prosadit proti silné konkurenci.“

Ve startovním poli je i Fin Teemu Suninen, který v loňském roce obsadil s vozem ŠKODA FABIA R5 soukromého týmu druhé místo v celkové klasifikaci WRC 2. Zúčastní se také vicemistr Evropy Alexey Lukyanuk. Naděje týmu ŠKODA Tidemand má ovšem pro strach uděláno: „V minulém roce nám k vítězství na naší domácí rally chybělo 14,7 sekund. Tentokrát chceme stát na nejvyšším místě. Chceme našim početným fanouškům doma ukázat pěknou show.“ K tomu patří také jedna premiéra: poprvé bude tovární vůz ŠKODA FABIA R5 k vidění s novým lakováním pro celý rok 2017. Zeleno-bílo-černý design se ještě zatraktivnil, navíc přibyl nápis R5 evo 1.

Sebevědomí dodává Tidemandovi a Anderssonovi také fakt, že byli ve Švédsku zvoleni sportovci roku v motoristickém sportu. Koncem ledna byla tovární posádka ŠKODA oceněna na slavnostním galavečeru. Po vystoupení v obleku jsou ale oba nyní zpět v závodních kombinézách. Na zimní rally z kalendáře mistrovství světa čeká na její účastníky 330 měřených kilometrů na 18 rychlostních zkouškách, které se často jedou za ledových teplot. Co nejlepší možnou přilnavost na hladkém povrchu zajišťují hroty na pneumatikách. Posádka Tidemand/Andersson si umí s komplikovanými podmínkami poradit: i přes dva defekty naposledy zazářili jedenáctým místem v celkové klasifikaci Rallye Monte Carlo.

„Na Švédskou rally jsme připraveni. Není tajemstvím, že chceme bojovat o titul ve WRC 2,“ řekl Tidemand. Statistika hovoří pro vítězný vůz ŠKODA FABIA R5: V letošní i loňské sezóně vyhrál jedenáct z posledních dvanácti rally ve WRC 2 tento špičkový speciál z Mladé Boleslavi. Také titul mistrů světa v hodnocení jezdců a spolujezdců získal prostřednictvím posádky Esapekka Lappi/Janne Ferm poprvé tovární tým ŠKODA Motorsport. Pontus Tidemand a Jonas Andersson chtějí tento úspěch značky ŠKODA zopakovat.

FIA Mistrovství světa v rally 2017 (WRC2)

Soutěž/ Datum
Rallye Monte Carlo; 19.01.–22.01.2017
Rally Sweden; 09.02.–12.02.2017
Rally Mexico; 09.03.–12.03.2017
Rallye de France; 06.04.–09.04.2017
Rally Argentina; 27.04.–30.04.2017
Rally de Portugal; 18.05.–21.05.2017
Rally Italia; 08.06.–11.06.2017
Rally Poland; 29.06.–02.07.2017
Rally Finland; 27.07.–30.07.2017
Rally Germany; 17.08.–20.08.2017
Rally Spain; 05.10.–08.10.2017
Rally Great Britain; 26.10.–29.10.2017
Rally Australia; 16.11.–20.11.2017

Víte, že …

… na Švédské rally 2017 bude startovat celkem šest vozů ŠKODA FABIA R5? Vedle továrního jezdce Pontuse Tidemanda se na start postaví dva další švédští piloti s českým speciálem – Johan Kristoffersson a Kjell Sandberg. Kromě toho s vozem FABIA R5 pojedou Ole Christian Veiby (N), Jukka Ketomäki (FIN) a Federico Della Casa (CH).

… Švédská rally se původně konala na začátku léta? Při své premiéře v roce 1950 se ještě jmenovala „Rally půlnočního slunce“. Od roku 1965 se rally koná pravidelně v zimě. V roce 1973 byla zařazena do FIA Mistrovství světa v rally a od té doby je v programu světového šampionátu téměř vždy. Jediné výjimky: V roce 1974 byla zrušena kvůli ropné krizi, v roce 1990 kvůli špatnému počasí a v roce 2009 nebyla zapsána do kalendáře kvůli rotačnímu systému FIA.

…„švédské hroty“ poskytují na ledu a sněhu větší přilnavost než pneumatiky na šotolinu na typické šotolině? Každá pneumatika je osazena 380 ocelovými hroty, které jsou 20 milimetrů dlouhé a váží čtyři gramy.

… Švédská rally je pravým domácím podnikem pro jezdce ze severských zemí? Je jediná v kalendáři, která se vždy jede na sněhu a ledu, během 64 ročníků ji pouze čtyřikrát nevyhrál Švéd, Nor nebo Fin. V r. 2004 zvítězil Francouz Sébastien Loeb, jeho krajan Sébastien Ogier vyhrál v letech 2013, 2015 a 2016.

… pořadatelé Švédské rally udělují na počest Colina McRae „Colin’s Crest Award“ za nejdelší skok na rychlostní zkoušce Vargåsen? Dosavadní nositelé této ceny od r. 2008: Khalid Al Qassimi (UAE, 36 metrů), Marius Aasen (N, 37 m), Ken Block (USA, 37 m), Ott Tänak (EST, 32 m), Thierry Neuville (B, 35 m), Juho Hänninen (FIN, 36 m), Thierry Neuville (B, 44 m) a držitel rekordu Eyvind Brynildsen (N, 45 m).

… každý soutěžní vůz musí vézt lopaty na sníh? Ty jsou ve voze pro případ, že by bylo třeba auto po vyjetí z trati vyhrabat ze sněhu.

… Švédská rally byla loni nejkratším podnikem mistrovství světa v rally všech dob? Mírné, téměř jarní počasí se postaralo o to, že pořadatelé museli nakonec zrušit devět z plánovaných 21 rychlostních zkoušek. Délka rally byla zkrácena z 331,21 km na 226,48 km.

… jezdci mohou sbírat body do mistrovství světa pouze tehdy, pokud jsou přihlášeni ve třídě WRC 2? Každý jezdec může v průběhu roku získat body do celkové klasifikace WRC 2 ze sedmi zvolených rally, do klasifikace se započítává nejlepších šest výsledků. Díky dvojitému vítězství na Rallye Monte Carlo vedou aktuálně tabulku WRC 2 oba jezdci značky ŠKODA, Andreas Mikkelsen a Jan Kopecký.