› Po triumfech v letech 2016 a 2017 má aktuálně vedoucí posádka Pontus Tidemand a Jonas Andersson s vozem ŠKODA FABIA R5 za cíl třetí vítězství v řadě
› Juniorská posádka ŠKODA ve složení Juuso Nordgren/Tapio Suominen z Finska pojede svoji první soutěž mistrovství světa v roce 2018 (WRC 2) za tým ŠKODA Motorsport
› Celkem 12 posádek s vozy ŠKODA bude bojovat o nejlepší umístění v kategorii WRC 2 a třídě RC 2
ŠKODA Fabia R5
Úřadující mistři světa kategorie WRC 2 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S) vstupují do Portugalské rally (17. 5. – 20. 5. 2018) na vedoucí pozici v celkovém pořadí. Jejich týmoví kolegové a mistři České republiky Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) pojedou namísto Portugalské rally domácí soutěž Rallye Český Krumlov. Za tovární tým ŠKODA Motorsport s vozem ŠKODA FABIA R5 ve své premiéře v letošní sezóně mistrovství světa pojede finská juniorská posádka Juuso Nordgren/Tapio Suominen.
ŠKODA FABIA R5 začala svoji úspěšnou závodní kariéru v mistrovství světa před třemi roky právě na šotolinových tratích Portugalské rally. Tehdy zcela nový vůz třídy R5, který byl homologován 1. dubna 2015, ukázal ihned při svém debutu v kategorii WRC 2, že může vyhrávat a má potenciál se stát nejúspěšnější vozem své kategorie, jímž v současnosti je. V této souvislosti má posádka Pontus Tidemand a Jonas Andersson na Portugalskou rally ty nejlepší vzpomínky. „V roce 2015 to byla má vůbec první rally s vozem ŠKODA FABIA R5. Hned o rok později jsme zde poprvé vyhráli a v následující sezóně 2017 jsme svůj triumf po dramatickém závěru poslední rychlostní zkoušky zopakovali. Jízdu na krásných šotolinových tratích Portugalské rally opravdu miluji a mým cílem je zde vyhrát potřetí v řadě,“ vysvětluje mistr světa kategorie WRC 2 Tidemand před šestým kolem letošní sezóny mistrovství světa.
Nadějná mladá finská posádka Juuso Nordgren/Tapio Suominen v Portugalsku zahájí svoji účast v letošním ročníku WRC 2 za volantem vozu ŠKODA FABIA R5. „Má první rally v týmu ŠKODA Motorsport v letošním roce byla Rallye Šumava, kde se nám podařilo dojet na třetím místě. Soutěž se jela téměř celá na asfaltu s minimem šotolinových úseků. I proto se velmi těším, až pojedu s vozem ŠKODA FABIA R5 pouze na šotolině,“ řekl Nordgren.
Po čtyřech letošních vítězstvích z pěti odjetých rally mistrovství světa kategorie WRC 2 doufá šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek v další skvělý výsledek pro českou značku. „Konkurence bude v Portugalsku silná. Těší mě, že z 35 vozů přihlášených do kategorie WRC 2 a třídy RC 2 bude celých dvanáct mít jméno ŠKODA FABIA R5. Se třemi starty Pontus Tidemand vyhrál letos dvě rally a v Portugalsku by mohl zvýšit své vedení v celkovém hodnocení kategorie WRC 2. Juuso má za úkol získávat zkušenosti. Již loni ukázal, že dokáže být na šotolině skutečně rychlý,“ komentuje Hrabánek.
Potom, co se Portugalská rally v roce 2015 přesunula na sever země do okolí Porta, patří k divácky nejnavštěvovanějším soutěžím celého mistrovství světa. Jen známý skok Fafe k sobě tradičně přitáhne desítky tisíc diváků.
Portugalská rally startuje ve čtvrtek (17. května) úvodní zkouškou na rallycrossové trati Lousada. Prvním celým dnem soutěže bude pátek (18. května), kdy se poblíž španělských hranic pojede osm rychlostních zkoušek s celkovou délkou 150 kilometrů. Stejně jako tomu bylo v roce 2017, i letos bude nejdelší etapou Portugalské rally sobota (19. května) se 155 měřenými kilometry rozdělených do šesti rychlostních zkoušek. Pojede se převážně na písčitém a kamenitém povrchu, kde budou zejména při druhých průjezdech vyjeté hluboké koleje. Správná volba pneumatik mezi měkkou směsí pro více přilnavosti a tvrdou pro delší životnost na dlouhých zkouškách bude klíčem k úspěchu. Vyvrcholením soutěže a divácky nejpřitažlivější sekcí bude nedělní (20. května) smyčka Fafe s pěti rychlostními zkouškami na rychlém a hladkém šotolinovém povrchu, jejíž součástí je i proslulý skok. Celkem na posádky čeká dvacet rychlostních zkoušek a 358,19 kilometru měřených úseků. Vítěz vystoupí na pódium v neděli v 15:45 v Matosinhos nedaleko Porta.
Věděli jste, že…
…Portugalská rally se jela poprvé v roce 1967 a v roce 1973 byla zakládající soutěží tehdy vzniknuvšího mistrovství světa?
…do roku 1994 Portugalská rally tradičně startovala v Estorilu nedaleko Lisabonu, první etapa se jela na asfaltu a až v dalších dnech pokračovala na šotolině? A plně šotolinovou soutěží se stala až v roce 1995?
…v roce 1996 se kvůli rotačnímu kalendáři mistrovství světa Portugalská rally nejela v jeho rámci?
…od roku 2007 do roku 2014 se konala v regionu Algarve a až následně se přesunula na sever?
…právě na Portugalské rally měla v roce 2015 v rámci mistrovství světa svoji premiéru ŠKODA FABIA R5, které se do dnešních dnů prodalo zákaznickým týmům po celém světě 200 kusů?
…v roce 2012 Sébastien Ogier zvítězil ve svojí třídě s vozem ŠKODA FABIA S2000, když skončil celkově na 7. pozici, a opět v roce 2013 Esapekka Lappi vyhrál kategorii WRC2 s vozem ŠKODA FABIA S2000?
Kalendář FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2) pro rok 2018:
Soutěž/ Datum
Monte-Carlo; 24.01.–28.01.2018
Švédsko; 15.02.–18.02.2018
Mexiko; 08.03.–11.03.2018
Francie; 05.04.–08.04.2018
Argentina; 26.04.–29.04.2018
Portugalsko; 17.05.–20.05.2018
Itálie; 07.06.–10.06.2018
Finsko; 26.07.–29.07.2018
Německo; 16.08.–19.08.2018
Turecko; 13.09.–16.09.2018
Velká Británie; 04.10.–07.10.2018
Španělsko; 25.10.–28.10.2018
Austrálie; 15.11.–18.11.2018