Dnes Vám představím Fabii 1,4 16V skupiny N1 námi sledované posádky Dvořák / Slavík, která svůj vůz připravuje na soutěž Rallye Bohemia a je součástí ME a MR v rally.

 

Protože posádka pochází z Mladé Boleslavi a oba členové posádky jsou zaměstnanci Auto Škoda, je pochopitelné, že za sportovní náčiní si vybrali Škodu Fabii 1,4 16V 74 kW. Ač se zdá že výběr vozu byl jasný, od posádky jsme se dozvěděly, že získat vůz odpovídající homologaci v dané třídě není vůbec jednoduché. Protože padla volba na německou jednačtyřku, i o naladění se postarala firma na západ od našich hranic, jež má s těmito agregáty své zkušenosti. Motor nyní disponuje výkonem někde okolo 130 koní při 7200 otáčkách. Podle ladící firmy lze otáčky vyšplhat až někam k 9000 otáčkám, ale to již hrozí odskočení pružin ventilů a k následnému zničení motoru. Po namontování se projevil problém s uložením. Díky kmitům při brždění a následné akceleraci odcházela momentová vzpěra pod motorem. Problém vyřešil až tvrdší sylenblok.

Převodovka je osazena samosvorným diferenciálem tak zvanou špérou, aby se zamezilo prokluzu odlehčeného kola. Na sněhu se špéra nastavuje na menší svornost, aby vozidlo bylo lépe ovladatelné. Dále bylo nutností dát jiný stálý převod, který má za následek menší maximální rychlost (180 Km/hod), ale zlepšila se akcelerace.

Předpisy nedovolují větší úpravy brzd, takže vozidlo je osazeno sériovými brzdovými kotouči. Kola se používají patnáctipalcová. Podvozek je osazen tužšími sylenbloky oproti sériovému autu. Sportovní pružiny a tlumiče vepředu se stavitelnou výškou od firmy HP z Jablonce n. Nisou. Dále je jak přední tak zadní spodní část Fabie zakryta duralovým plechem – lyžinou, která chrání důležité části vozu a agregáty před poškozením průrazem. Obdobným způsobem je zakrytován i prostor pod nádrží, kde se nachází palivové čerpadlo a mohlo by dojít k jeho poškození.

Posádku při náraz chrání svařený rám z chrommolybdenových trubek, které oproti klasickým je lehčí a pevnější. Rám je protažen až do motorového prostoru, kde nahrazuje rozpěrnou tyč motorového prostoru. K rámu je též přichycena i přední náprava, což přispívá ke stabilitě vozu. V interiéru jsou závodní sedačky a bezp.pasy od firmy OMP.

Jelikož Škoda Auto preferuje Fabii WRC, která nám škodovkářům zatím nedělá mnoho radosti a ztrácí zájem dohomologovávat další fabrické díly, jejž by pomohly posunout tento již kvalitní vůz ve třídě N1. Pro nadcházející závod Rallye Bohemia, jež se jede v okolí Mladé Boleslavi přejeme posádce za celý Škoda Fabia Club mnoho šťastných a úspěšných kilometrů.